2017-04-25, 13:53
Medlem
Korders avatar
Dricksar om jag tycker det är värt det, det vill säga om personal & mat levererat. Har själv jobbat i kök och brydde mig inte nämnvärt om dricks då. Det är inte USA vi lever i där folk i restaurangbranschen jobbar för patetiska löner och är beroende av dricks.
Citera
2017-04-25, 13:59
Medlem
ForumApaches avatar
Jag dricksar om jag vill. Är det bra och tillmötesgående service då dricksar jag.
Men vårt grundtänk är ju att folk får lön och att äta ute är dyrt.
Citera
2017-04-25, 14:03
Medlem
Drickskultur är något som hör hemma i dekadenta skitkulturer med slaveri, korruption och mygel. Det inget som hör hemma i Sverige och borde omgående förbjudas och straffrättsliga konsekvenser införas för både mottagare och donator.
Citera
2017-04-25, 17:15
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamme
Jo jobbigt, ja..
Kom tillbaka och snacka "jobbigt" när du plöjt 2 långisar och en lunch i sträck och inte dragit varukorgar i 8h..
Låter skitjobbigt, fröken. Ska se till att du får en medalj med tanke på hur "jobbigt" det var.
Citera
2017-04-25, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Japp, även dessa kan ha det jobbigt.

Och nej, varför skulle jag ens vilja jobba långpanna på en innerstadskrog?

Vårt jobb är ju mycket svårare än en kassörskas. Jag tror seriöst att alla, även många med nedsatt kognitiv förmåga, kan jobba på kassa i affär i Sverige där det är så enkelt och maskinen aldrig går sönder eller gör fel. Kan alla bli servitör på finare restauranger? Nej. Precis som Brochet säger så spenderar kassörskor dagen med att sitta ner och sträcka på sig vid raster. H*n behöver inte veta något om varorna, ingen frågar en kassörska om tzatziki går ihop med hamburgare.
Citera
2017-04-25, 17:59
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Vårt jobb är ju mycket svårare än en kassörskas. Jag tror seriöst att alla, även många med nedsatt kognitiv förmåga, kan jobba på kassa i affär i Sverige där det är så enkelt och maskinen aldrig går sönder eller gör fel. Kan alla bli servitör på finare restauranger? Nej. Precis som Brochet säger så spenderar kassörskor dagen med att sitta ner och sträcka på sig vid raster. H*n behöver inte veta något om varorna, ingen frågar en kassörska om tzatziki går ihop med hamburgare.

Ok, vilken utbildning har du då?
Vilka stjärnrestauranger har du arbetat på och som vad?
Citera
2017-04-25, 18:16
Medlem
NoShitShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel

Undrar också. Mest troligt är nog att junior kanske överskattar sin närvaro på pappsens restaurang.

Har också ett serviceyrke så jag kanske ska öppna ett litet drickskonto som kunderna kan sätta in pengar på för att jag gör mitt jobb. 😂
Träffar ju bara en bråkdel av dem IRL men självklart gör jag ju ett rackarns bra jobb om ni frågar mig.
Kan vara årets bästa idé faktiskt!

Duh...
Citera
2017-04-25, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel

Har 180 högskolepoäng. Inga stjärnrestauranger alls, men två i Malmö som är av den finare sorten.
Citera
2017-04-25, 18:36
Medlem
Anberss avatar
Skulle aldrig dricksa någon som medvetet hintar om att den vill ha dricks. Det är du som gjort bort dig här ts, och så kommer du hit och gråter ut. Sverige är inte ett sådant land där man "måste" dricksa. Istället betalar vi högre pris och ni som arbetar får en högre grundlön. Det är fördelaktigt för er. Ni slipper smöra utan får bra betalt även om ni är sura eller socialt inkompetenta.
Citera
2017-04-25, 18:44
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Har 180 högskolepoäng. Inga stjärnrestauranger alls, men två i Malmö som är av den finare sorten.

Högskolepoäng!
Jag undrade vad du hade för relevant utbildning inom restaurang, har du gått Grythyttan eller liknande eller är det bara upplärning på pappas ställe?
Citera
2017-04-25, 18:47
Medlem
Jag har inte orkat läsa hela tråden, men jag undrar vad är det för sjuka svin som orkar att ha en servitör ståendes vid bordet när man ska äta, man vill ju ha matro när man äter och inte en idiot som står och gaggar skit rätt intill en...

Dricks hör inte hemma någonstans, folk får lön för sitt arbete och det räcker, vill du ha mera pengar, skaffa ett till extraarbete?
Citera
2017-04-25, 19:07
Medlem
Citat:
Måste skriva av mig lite nu efter en hemskt tråkig upplevelse igår kväll. Jag tar ibland några helgpass på farsans restaurang, ligger vid Caroli i Malmö. Det är ingen fine dining men en köttbit kostar 280:- och uppåt så det är inte heller en sylta likt Bright. Hursomhelst så har jag arbetat där då och då sedan 2011 och då som servitör, och det är fan helt sjukt hur många gånger jag serverat stora sällskap utan att de dricksar något. Igår kväll hade vi dock ett danskt sällskap på 6 pers som tog priset. De satt i flera timmar och åt och drack. Varje gång jag kom ut med någonting så ville de prata med mig om diverse saker och som en god servitör så tog jag mig tid så länge det inte fanns annat att göra. Jag följer t.ex. nordisk handboll slaviskt och vi utbytte några ord om gårdagens match som var slut runt sextiden som två pers i sällskapet hade följt via mobilen (Ribe-Esbjerg - Holsterbro), de frågade mig massa skit om mitt liv, sa att jag annars inte arbetar där och la in flera tydliga signaler när jag skämtsamt flera gånger sa att det är farsans ställe och att han inte betalar mig så jag är beroende av dricksen. Till slut när de ska gå och betalningen ska delas upp så säger den ena att han tar hela notan. Jag kommer med en liten bok som notan ligger i och kortläsaren, ber honom sedan knappa in totala beloppet han vill betala och han betalar precis så mycket som det står på kvittot. Alltså, det slutade på 89 och han rundade inte ens av till 90. Hur fan tänker såna avskyvärda kräk? Seriöst, jag fattar inte

Om någon yrkeskategori förtjänar dricks så är det ambulanspersonal, räddningspersonal och akutläkare - sådana människor som kan avsluta sitt arbetspass med en känsla av att dom lyckades förlänga livet på en döende människa. J-vlar vad dricks dom ska ha! Men det får dom aldrig, eftersom dom skulle bli anmälda, åtalade och fällda för otillbörligt utnyttjande och mutbrott. Att restaurangpersonal, i dagens Sverige, skulle vara förtjänta av dricks är patetiskt och skamligt. Ni arbetar under samma förutsättningar som alla andra legala anställda i landet och ska därför ha lika mycket dricks som alla andra. Det vill säga 0 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in