2017-04-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Ja, det står kontakten med kunderna. Att vara trevlig och bemöta gästerna väl med fraser som välkommen, kan jag ta er rock?, varsågod och sitt herrn, osv. Det handlar absolut inte om allt småprat om diverse saker som inte är relaterade till maten för fem öre. Har du ens läst min trådstart?

Ja, jag har läst din trådstart och jag anser, liksom alla andra i denna tråden, att du har fel i allt du säger.

Kontakten med kunderna sker före, under och efter måltiden. Det är ditt arbete att serva kunden med allt vad det innebär och för detta får du en lön, oavsett om det finns gäster i lokalen eller inte.

Om du inte klarar av ditt yrke är det bara att sluta.

Fråga: Drickar du taxichauffören, kassapersonalen i matbutiken, kassapersonalen i klädesbutiken etc? Nej, just det. Varför inte? För att personerna gör sitt jobb och får lön, precis som du.

Du skriver i en annan tråd att du är serb och i denna att du arbetar extra i din pappas restaurang. Finns en enda restaurang som ägs av en serb i eller omkring Caroli enligt Allabolag. Man skulle kanske skriva ut vilken det är här samt på Facebook och be alla att hålla sig borta från den med tanke på hur svinig du är? Är det något du vill? Skulle din pappa gilla att ni tappar kunder för att du är en liten fjant på nätet?
Citera
2017-04-25, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Artikeln är gammal. Ingen skattar dricks, ingen restaurang tar upp dricks som intäkt.

Det är precis det som de börjat göra nu. Redan tidigare var dricksen skattepliktig, var och en som fick dricks skulle ta upp det i sin deklaration för beskattning.
Citera
2017-04-25, 10:32
Medlem
Citat:
Artikeln är gammal. Ingen skattar dricks, ingen restaurang tar upp dricks som intäkt.

Skatteverket!

Citat:
Fråga: "I mitt arbete på en restaurang får jag ibland dricks av gästerna. Ska jag skatta för dricksen?"

Svar: "Ja, dricksen är skattepliktig inkomst av tjänst som du ska redovisa i din deklaration."
Citera
2017-04-25, 10:34
Medlem
Citat:

På Skatteverkets sida med frågor och svar kan motsvarande läsas:
"I mitt arbete på en restaurang får jag ibland dricks av gästerna. Ska jag skatta för dricksen? Ja, dricksen är skattepliktig inkomst av tjänst som du ska redovisa i din deklaration."
Citera
2017-04-25, 10:37
Medlem
Möjligheterna att kontrollera dricksens omfattning har förbättrats avsevärt genom att mycket även av dricks går via kortbetalning. Sedan gör Skatteverket kontroller på fältet, ibland i samarbete med andra myndigheter.
Citera
2017-04-25, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slashr
Skatteverket!

Vilka små människor det finns...;0)

Tusen svar till TS om att det är helt rubbat att ens överväga att ge dricks.

Sedan samma engagemang för att bevisa att den eventuella dricks som ändå ges minsann är skattepliktig.

Och ingen kommer undan! RSV är på tårna...;0)
Citera
2017-04-25, 11:01
Medlem
Citat:
Vilka små människor det finns...;0)

Tusen svar till TS om att det är helt rubbat att ens överväga att ge dricks.

Sedan samma engagemang för att bevisa att den eventuella dricks som ändå ges minsann är skattepliktig.

Och ingen kommer undan! RSV är på tårna...;0)

Det är egentligen två separata ämnen.
Att dricks inte förväntas förekomma i Sverige är en sak. Förefaller vara rätt stor enighet om detta.
Att den dricks som förekommer skall beskattas. Framgår tydligt av den information som Skatteverket tillhandahåller. Finns ingen anledning att betvivla det, att det ibland fuskas hör inte hit.

Ni torgförde som en självklarhet att dricks inte var skattepliktig, med till hands varande uppgifter bör ni ha kommit underfund med att denna uppgift var falsk.
Citera
2017-04-25, 11:07
Medlem
Unisertits avatar
Haha, det är ju det bästa som finns. Att få se den snopna minnen på den falske servitören:
https://www.youtube.com/watch?v=7MjecJC7fXA
Citera
2017-04-25, 12:43
Medlem
Spenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Måste skriva av mig lite nu efter en hemskt tråkig upplevelse igår kväll. Jag tar ibland några helgpass på farsans restaurang, ligger vid Caroli i Malmö. Det är ingen fine dining men en köttbit kostar 280:- och uppåt så det är inte heller en sylta likt Bright. Hursomhelst så har jag arbetat där då och då sedan 2011 och då som servitör, och det är fan helt sjukt hur många gånger jag serverat stora sällskap utan att de dricksar något. Igår kväll hade vi dock ett danskt sällskap på 6 pers som tog priset. De satt i flera timmar och åt och drack. Varje gång jag kom ut med någonting så ville de prata med mig om diverse saker och som en god servitör så tog jag mig tid så länge det inte fanns annat att göra. Jag följer t.ex. nordisk handboll slaviskt och vi utbytte några ord om gårdagens match som var slut runt sextiden som två pers i sällskapet hade följt via mobilen (Ribe-Esbjerg - Holsterbro), de frågade mig massa skit om mitt liv, sa att jag annars inte arbetar där och la in flera tydliga signaler när jag skämtsamt flera gånger sa att det är farsans ställe och att han inte betalar mig så jag är beroende av dricksen. Till slut när de ska gå och betalningen ska delas upp så säger den ena att han tar hela notan. Jag kommer med en liten bok som notan ligger i och kortläsaren, ber honom sedan knappa in totala beloppet han vill betala och han betalar precis så mycket som det står på kvittot. Alltså, det slutade på 89 och han rundade inte ens av till 90. Hur fan tänker såna avskyvärda kräk? Seriöst, jag fattar inte

Välkommen till Sverige mannen!
Här vi inte betala dricks va.
Senast redigerad av Spenneth 2017-04-25 kl. 13:14.
Citera
2017-04-25, 12:48
Bannlyst
jag dricksar aldrig, bara om det är en fin restaurang och då dricksar jag 10% vilket brukar vara rätt mycket.
Citera
2017-04-25, 13:00
Medlem
Bammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Japp, även dessa kan ha det jobbigt.

Och nej, varför skulle jag ens vilja jobba långpanna på en innerstadskrog?

Jo jobbigt, ja..
Kom tillbaka och snacka "jobbigt" när du plöjt 2 långisar och en lunch i sträck och inte dragit varukorgar i 8h..
Citera
2017-04-25, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slashr
Ja, jag har läst din trådstart och jag anser, liksom alla andra i denna tråden, att du har fel i allt du säger.

Kontakten med kunderna sker före, under och efter måltiden. Det är ditt arbete att serva kunden med allt vad det innebär och för detta får du en lön, oavsett om det finns gäster i lokalen eller inte.

Om du inte klarar av ditt yrke är det bara att sluta.

Fråga: Drickar du taxichauffören, kassapersonalen i matbutiken, kassapersonalen i klädesbutiken etc? Nej, just det. Varför inte? För att personerna gör sitt jobb och får lön, precis som du.

Du skriver i en annan tråd att du är serb och i denna att du arbetar extra i din pappas restaurang. Finns en enda restaurang som ägs av en serb i eller omkring Caroli enligt Allabolag. Man skulle kanske skriva ut vilken det är här samt på Facebook och be alla att hålla sig borta från den med tanke på hur svinig du är? Är det något du vill? Skulle din pappa gilla att ni tappar kunder för att du är en liten fjant på nätet?

Har redan förklarat det där med taxichaufförer, du får helt enkelt läsa i tråden.

Och jag räknade så klart med att någon skulle försöka luska ut vilken restaurang det är, så när jag säger att restaurangen ligger vid Caroli så menar jag inte precis intill köpcentret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in