2017-04-23, 00:30
Medlem
Funderar på att plugga Rymdteknik i Luleå och undrar ifall det är rimligt att få jobb inom rymdindustrin?

Ifall man inte hamnar i rymdindustrin, vad kan man annars arbeta med?

Vill inte åka till Luleå för en utbildning som visar sig vara värdelös. Är Sjukhusfysik bättre att satsa på ifall man vill använda intensiva fysik kunskaper?
Citera
2017-04-23, 00:59
Medlem
jeppedeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Funderar på att plugga Rymdteknik i Luleå och undrar ifall det är rimligt att få jobb inom rymdindustrin?

Ifall man inte hamnar i rymdindustrin, vad kan man annars arbeta med?

Vill inte åka till Luleå för en utbildning som visar sig vara värdelös. Är Sjukhusfysik bättre att satsa på ifall man vill använda intensiva fysik kunskaper?

Är inte speciellt insatt i ämnet men rent spontant tror jag inte arbetsgivarna står och väntar i Luleå på nyexaminerade rymdtekniker(eller vad man kallas). Tror absolut att man har lättare att få jobb i sjukhusfysikens värld efter skolan då sjukvård alltid kommer vara en grundpelare i samhället.
Citera
2017-04-23, 01:07
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppedeppe
Är inte speciellt insatt i ämnet men rent spontant tror jag inte arbetsgivarna står och väntar i Luleå på nyexaminerade rymdtekniker(eller vad man kallas). Tror absolut att man har lättare att få jobb i sjukhusfysikens värld efter skolan då sjukvård alltid kommer vara en grundpelare i samhället.

Ja, du är uppenbarligen inte speciellt insatt i ämnet. 2010-2015 fick alla nyexade från LTU jobb inom branschen de är utbildade för inom 6 månader efter uthämtad examen. Att du får jobba med att utveckla raketer för JPL? Tveksamt. Att du får arbeta med något inom din egen bransch är nästan garanterad med examen.

Om det då blir GPS-system, raketer, stödsystem, material eller dylikt vet nog bara framtiden.
Citera
2017-04-23, 02:20
Medlem
Xer0s avatar
Det finns rymdtekniska jobb i sverige absolut!

http://www.ohb-sweden.se/

Men, jag skulle nog rekommendera dig att läsa antingen teknisk fysik med inriktning rocket science eller datateknik med inriktning inbyggda system, i stället för rymdteknik i luleå..
Senast redigerad av Xer0 2017-04-23 kl. 02:26.
Citera
2017-04-23, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det finns rymdtekniska jobb i sverige absolut!

http://www.ohb-sweden.se/

Men, jag skulle nog rekommendera dig att läsa antingen teknisk fysik med inriktning rocket science eller datateknik med inriktning inbyggda system, i stället för rymdteknik i luleå..

Har inte betygen för teknisk fysik, bara Rymdteknik. Är inte rymdteknik OK ifall jag då vill arbeta inom rymdindustrin?

Vill inte arbeta med t.ex. bilar. Flygplan och tåg kan vara ok.
Citera
2017-04-23, 12:04
Medlem
Citat:
Har inte betygen för teknisk fysik, bara Rymdteknik. Är inte rymdteknik OK ifall jag då vill arbeta inom rymdindustrin?

Vill inte arbeta med t.ex. bilar. Flygplan och tåg kan vara ok.
Farkostteknik på KTH?
Citera
2017-04-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Farkostteknik på KTH?

Har inte poängen. Ligger på typ 15.6 eftersom jag aldrig pluggade. Det är tillräckligt för sjukhusfysik och rymdteknik.
Citera
2017-04-23, 12:29
Medlem
Citat:
Har inte poängen. Ligger på typ 15.6 eftersom jag aldrig pluggade. Det är tillräckligt för sjukhusfysik och rymdteknik.
Gör matematik- och fysikprovet.
Citera
2017-04-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgransvakten
Gör matematik- och fysikprovet.

Måste då göra det nästa år. Vill plugga nu i höst, orkar inte vänta mer. Tror det blir rymdteknik istället? Varför rekommenderad KTH/CTH över LTU?
Citera
2017-04-23, 16:43
Medlem
I dina tidigare trådar så har du ändå gett intryck av att vara genuint intresserad av rymden. Det gör nog att du kommer ha skitroligt under studierna och därmed klara av det. Kör på,

Jobb får du nästan garanterat. Ingenjörer är eftertraktade, även från LTU. Sen om det är inom rymdteknik är högst tveksamt. Då får du antagligen stanna kvar i Kiruna i arbetslivet också.

Teknisk fysik är helt klart ett safeare kort, men du är ju för dålig för det enligt egen utsago.
Citera
2017-04-25, 20:10
Medlem
Ja, självklart kommer du få jobb inom rymdindustrin. Det är ett så himla brett område, det kommer vara kul
Citera
2020-09-18, 12:06
Medlem
Uppdatera oss gärna om du valde rymdteknik på ltu. Funderar själv på just samma dilemma mellan att välja teknisk fysik eller rymdteknik

Tänker att en rymdtekniker med inriktning mot rymdteknisk utrustning även borde passa i företag som exempelvis BAE & Saab. Om man inte vill stanna kvar och jobba i kiruna för evigt dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in