Citat:
Ursprungligen postat av
Zastroznjemje
Ah, välkommen till the world of flæskesvær!
I slaktarbutiken i Helsingør där morsan köper dessa sedan urminnes tider får man en påse med fluffiga svålar utan mjuk fettsträng, samt hårda svålar med fettsträng i en salig blandning.
Det låter på dig som om du gillar de fluffiga bara? Kolla i så fall hos Willys där det brukar finnas uteslutande fluffisar i en stor blå påse för under 20 spänn.
Jag gillar blandningen av fluffisar och knapriga och handlar mina på Netto när jag har vägarna förbi. (Bor i Stockholm så Danmark är en bit bort tyvärr..)
Men saken är den att jag vill inte ha "chips" jag vill ha de knapriga härligheterna som flæskesvær påsen erbjuder fast utan den mjuka strängen.
Jag undrar om detta finns. T.ex. i vissa engelska pubar säljs det små påsar med någon form av fläsk som bara har knaprighet och lite hår, men helt utan den mjuka fettsträngen. Jag har alltid trott att detta var fläsksvål eftersom smaken är identisk. Det jag vill ha är knaprighet och smaken. Mjukt fett och "chips" går bort.
Jag kanske är otydlig, men jag vet inte namnet på det jag söker.
Knaprighet, fast utan mjukt fett och som inte är chips.
(((Jag har dock inte varit på Lidl än så detta ska jag kolla upp. Även om jag nu misstänker att det jag finner kommer vara chips.)))