• 1
  • 2
2017-04-22, 21:25
Medlem
Om man har sålt aktier under året ska man ju skriva i deklarationen vad aktien kostade när man köpte den.

Så om jag har köpt en aktie för 100 kronor, och säljer den för 200, så får jag betala 100 * 30% = 30 kronor i skatt.

Men skatteverket kan ju inte veta hur mycket jag köpte aktien för, så var händer om jag skriver att jag köpte den för 150 kronor? Då blir ju skatten bara 50 * 30% = 15 kr.
Citera
2017-04-22, 21:31
Medlem
Vardons avatar
De kan begära in underlag, avräkningsnota som styrker ditt belopp. Kan du då inte vis ett korrekt kan de börja bråka.
Citera
2017-04-22, 21:33
Medlem
Skattetillägg om är tydligt du medvetet angett falska uppgifter, men om inte handlar om försäljning på flera miljoner är risk typ 0% dom kontrollerar om du inte har otur och hammar i random kontroll.

Men så länge du inte försöker med andra konstiga avdrag väldigt liten risk för kontroll.
Citera
2017-04-22, 21:36
Medlem
9797s avatar
Du kan ju självklart ange vilka belopp och uppgifter som helst. Men blir du granskad och inte kan styrka vad du angett så kan det bli aktuellt med straffavgift. Risken för det är dock minimal.
Citera
2017-04-22, 21:50
Medlem
skatten brukar alltid plocka ut några bolag som granskas varje år, kan vara om dom gått väldigt bra, eller kanske tappat i värde.
skatten får ju ku på vad du sålt dom för, men inte vad du köpt dom för.
I absolut värsta fallet kan du bli anmäld för skattebrott, men antagligen blir det skattetillägg om dom kommer på dig
Citera
2017-04-22, 22:15
Medlem
lemonzhellos avatar
I normalfallet händer inget. Inget alls. Kolla bara inom vilket intervall kursen legat de senaste två-tre åren så att du inte lägger ditt inköpspris för högt om just den aktien skulle vara föremål för granskning. För att SKV ens ska fråga ska det alltså till en riktad insats på just den aktien, och då har du dessutom två alternativ, dvs att svara eller hålla tyst.

Håller du tyst kan du i princip aldrig påföras skattetillägg, eftersom SKV som sagt inte vet vad du verkligen köpt för och inte heller håller på och förelägger vp-institut.
Om du inte svarar så beräknar de helt enkelt vinsten enligt schablon, dvs till 80% av vad du fick för aktierna. Inget skattetillägg.

Svarar du så kan du helt enkelt säga att du räknat fel, du slipper ändå skattetillägg så länge felet inte gjort att du skulle ha tjänat 10% av ett prisbasbelopp i skatt om felet hade godtagits.

10 procent av ett prisbasbelopp är i runda slängar 4500 spänn. Således 100% riskfritt att sänka sin skatt med säg 4300 spänn. Per inkomstslag dessutom. Ett saltat reseavdrag och en saltad K4 så har du tjänat 8600 helt riskfritt. Är du dessutom näringsidkare så lägger du till ett felaktigt avdrag även på blankett NE, så vips har du tjänat 14900 till noll risk.
Citera
2017-04-22, 23:36
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
I normalfallet händer inget. Inget alls. Kolla bara inom vilket intervall kursen legat de senaste två-tre åren så att du inte lägger ditt inköpspris för högt om just den aktien skulle vara föremål för granskning. För att SKV ens ska fråga ska det alltså till en riktad insats på just den aktien, och då har du dessutom två alternativ, dvs att svara eller hålla tyst.

Håller du tyst kan du i princip aldrig påföras skattetillägg, eftersom SKV som sagt inte vet vad du verkligen köpt för och inte heller håller på och förelägger vp-institut.
Om du inte svarar så beräknar de helt enkelt vinsten enligt schablon, dvs till 80% av vad du fick för aktierna. Inget skattetillägg.

Svarar du så kan du helt enkelt säga att du räknat fel, du slipper ändå skattetillägg så länge felet inte gjort att du skulle ha tjänat 10% av ett prisbasbelopp i skatt om felet hade godtagits.

10 procent av ett prisbasbelopp är i runda slängar 4500 spänn. Således 100% riskfritt att sänka sin skatt med säg 4300 spänn. Per inkomstslag dessutom. Ett saltat reseavdrag och en saltad K4 så har du tjänat 8600 helt riskfritt. Är du dessutom näringsidkare så lägger du till ett felaktigt avdrag även på blankett NE, så vips har du tjänat 14900 till noll risk.

Där har du fel.
Så tveksamt vad som går att lita på i det övriga du skriver.
Citera
2017-04-23, 08:35
Medlem
Linguass avatar
Risken att du råkar ut för en granskning är mindre än en procent typ. Om det handlar om mindre belopp så är risken ännu mindre. Om du mot all förmodan skulle råka åka ut för en kontroll så tiger du bara som föregående skrev. Det värsta som kan hända är att du får en procentuell straffavgift vilket blir väldigt lite om du fifflat med mindre belopp (det är alltså värt det).
Citera
2017-04-23, 08:38
Bannlyst
kan du inte göra det lagligt bara? slippa massa problem...finns lagliga sätt att dra av mer skatt bara du lär dig...böcker osv
Citera
2017-04-23, 09:32
Medlem
Har de två senaste åren skrivit in att jag gått ungefär 40-60.000 minus vilket har resulterat i runt 10-15.000 tillbaka i skatt.

Har fungerat utan problem, skulle dom granska mig så kommer jag skylla på att jag måste halkat till på tangentbordet och skrivit dit nån siffra för mycket ☺
Citera
2017-04-23, 09:57
Medlem
Tack för alla svar.

Det verkar alltså i princip riskfritt, om man håller sig till mindre belopp och trovärdiga siffror.

Håll med om att det är lite udda att bankerna rapporterar in försäljningsbeloppen, men inte inköpsbeloppen, även om de känner till dessa?

Alltså; för fonder rapporteras det ju in vad man köpte för och vad man sålde för, så det är förtryckt. Men för aktier rapporteras det bara in hur mycket man fick när man sålde, inte hur mycket man betalade när man köpte, trots att banken i de flesta fall sitter på den infon även när det gäller aktier.

Folk pratar om avdrag för resor till och från jobbet, men det här verkar ju mycket enklare. Trots det har jag inte hört talas om det här tidigare.
Citera
2017-04-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
kan du inte göra det lagligt bara? slippa massa problem...finns lagliga sätt att dra av mer skatt bara du lär dig...böcker osv

Jag gör allting lagligt. Jag känner till de flesta lagliga skattekrumelurer som finns. Frågan är ställd av akademiskt intresse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in