Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-23, 03:09
  #25
Medlem
Har ni hört att "vara knack" då? Har hört det 3-4 gånger i mitt liv. Det betyder full, men inte nödvändigtvis stupfull.
Citera
2017-04-23, 10:31
  #26
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Vätska påstruket? Verkar konstigt, man stryker väl inte på sig vätska vid middagsbordet?
Nej, det var därför jag skrev "ironisk underdrift"? Att associera berusning med vät(sk)a är väl inte särskilt långsökt? Exempel: "En blöt kväll".

Hur associerar du själv kring "påstruken" i detta sammanhang?
Citera
2017-04-23, 11:33
  #27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jag tycker nog förklaringen med "placatus" känns lite tveksam.
Det kan man tycka, synkroniskt. Men när man kollar i SAOB och ser att förstabelägget är från 1764 och stavas placat, blir det lite mer övertygande. Substantivet plakat hade då bara betydelsen kunglig förordning (som i konventikelplakatet), och betydelsen affisch belägger SAOB först 1824 - stavat med k.

Edit: SAOB:s förstabelägg för "påstruken" är från 1855, och associeras där till "smord", som tidigare kunde ha samma betydelse. Denna verkar ha uppkommit genom uttrycket "smörja munlädret", alltså bli mer talför efter alkoholförtäring.
__________________
Senast redigerad av Hamilkar 2017-04-23 kl. 11:43.
Citera
2017-04-23, 11:37
  #28
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jag har alltid tänkt mig att det kommer från plakat som i anslag uppsatt på en vägg - plakatfärg etc...

Man är alltså så berusad eller paff, att man blivit platt som en plakat - tillplattad om man så vill.


Men det kan förstås vara också släkting till placate, - dvs lugna ner.

Som sagt, plakat betyder ju inte bara stupfull, men även tillplattad (=tillrättavisad)

Jag har nog aldrig hört det användas i betydelsen tillplattad/tillrättavisad. Jag vet inte om jag köper kopplingen till skylt-betydelsen av plakat heller.

Kopplingen till placate som i att lugna är intressant, i alla fall om man tänker sig någon som berusat sig till den grad att de slocknat. Men känns lite långsökt ändå.

Kul med många svar i alla fall. När jag tänker efter så stämmer det nog att det kanske inte är så regionalt, men däremot ett äldre uttryck. Alla verkar ju veta vad det betyder i alla fall. Att det är äldre förklarar varför man inte hittar det på nätet i sån stor utsträckning.
Citera
2017-04-23, 11:49
  #29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Jag har nog aldrig hört det användas i betydelsen tillplattad/tillrättavisad. Jag vet inte om jag köper kopplingen till skylt-betydelsen av plakat heller.
Den är alltså höggradigt osannolik om man betänker hur gammalt ordet plakat i betydelsen aspackad är.

Citat:
Kopplingen till placate som i att lugna är intressant, i alla fall om man tänker sig någon som berusat sig till den grad att de slocknat. Men känns lite långsökt ändå.
Den är bästa hittills, skulle jag vilja påstå. Den har framförts av ett bona fide etymologiskt lexikon, och ordets ålder och urpsrungsstavning utesluter många andra betydelser av plakat.
Citera
2017-04-23, 18:36
  #30
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nej, det var därför jag skrev "ironisk underdrift"? Att associera berusning med vät(sk)a är väl inte särskilt långsökt? Exempel: "En blöt kväll".

Hur associerar du själv kring "påstruken" i detta sammanhang?

Att associera berusning med vätska är då inte långsökt, det konstiga för mig var att överhuvudtaget tänka att vätskan skulle ha strukits på. Som att alkohol skulle ha förmågan att tas upp transdermalt. Så även om uttrycket vore tänkt som skämtsamt så lät det långsökt i mina öron.

Jag associerar inte kring ordet påstruken alls i detta sammanhang, det känns som det har hamnat helt fel.

Hade alkohol haft en mer krämaktig, tjock och klibbig konsistens hade det varit en annan sak.
Citera
2017-04-23, 20:28
  #31
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Som att alkohol skulle ha förmågan att tas upp transdermalt.
Fast det har det väl givet rätt material? Jämför engelskans "soaked" i ungefär samma betydelse.
Citera
2017-04-23, 21:01
  #32
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Fast det har det väl givet rätt material? Jämför engelskans "soaked" i ungefär samma betydelse.

Soaked = genomdränkt, drypande.

Det ger mer associationer om att någon är genomdränkt från/på insidan om man tänker på det i samband med alkohol. Eller att den fulla inte lyckas hålla vätskan i munnen utan saglar lite sprit eller spiller en hel del på kläderna.
Citera
2017-04-23, 22:33
  #33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Att associera berusning med vätska är då inte långsökt, det konstiga för mig var att överhuvudtaget tänka att vätskan skulle ha strukits på.
Som jag förstår SAOB kommer sig påstruken av att smord först användes i betydelsen berusad. Associationen mellan smord och påstruken var sedan att smord också användes om köttstycken som man hade strukit på en honungsbaserad grillsås.

Citat:
Hade alkohol haft en mer krämaktig, tjock och klibbig konsistens hade det varit en annan sak.
Jo, men det vara det alltså den klibbiga grillsåsen som hade.
Citera
2017-04-23, 23:19
  #34
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som jag förstår SAOB kommer sig påstruken av att smord först användes i betydelsen berusad. Associationen mellan smord och påstruken var sedan att smord också användes om köttstycken som man hade strukit på en honungsbaserad grillsås.

Jo, men det vara det alltså den klibbiga grillsåsen som hade.

Då förstår jag kopplingen mellan spriten och ordet "påstruken". Och smord gällde munlädret såg jag att du skrev tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Jag kom att tänka på uttrycket när jag slog upp "placate" på engelska:

Placate (v): make (someone) less angry or hostile

Betydelsen som beskrivs ovan ligger ju inte nära, men sammanhanget där jag stötte på ordet fick mig faktiskt av någon anledning att göra kopplingen.

Tycker det makes helt sense. Att lugna och stilla är precis vad alkohol gör i o m sina centraldepressiva egenskaper (som dagen efter kan ha omvandlas till "genomdepressiva" egenskaper för brukaren). Dock orsakar det dämpade och aningen nedsövda nervsystemet även att impulskontrollen kommer att fungera sämre vilket kan få allt att vända från en känsla av att inga sorger finns till ett jäkla drama på nolltid.

Du kanske inte tyckte att betydelsen låg så nära för att du tänkte på hur lätt folk blir just arga och fientliga på alkohol?
Citera
2017-05-02, 13:16
  #35
Moderator
Kyrpators avatar
Jag har alltid trott att det hette att man var "plakat full", och att enbart "plakat" var en förkortning, men nu är jag inte så säker längre. Hur var det med den saken, ni som hade forskat bland de äldsta beläggen?
Citera
2017-05-02, 13:30
  #36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag har alltid trott att det hette att man var "plakat full", och att enbart "plakat" var en förkortning, men nu är jag inte så säker längre. Hur var det med den saken, ni som hade forskat bland de äldsta beläggen?

Svensk etymologisk ordbok:

Citat:
2. plakat, full, drucken, Tersmeden
1764, Kellgren, Bellman == da. plakat
jämte plakatfuld; väl egentl, från
stu-dentspr., av lat. placätus, blidkad, lugn,
part. pf. pass. till placäre, blidka (till
placere, behaga, egentl.: vara jämn;
ur-besl. med flack osv.). Alltså en
skämtsamt eufemistisk beteckning av samma
slag som säll, välplägad osv.

Så på danska har det du tror använts.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback