• 1
  • 2
2017-04-22, 09:54
Medlem
Worezs avatar
Kommer snart avsluta en bostadsaffärer där jag blir skuldfri och dessutom troligen gör en vinst på 200-400 inkl. skatt. Problemet är att jag inte kommer kunna köpa en ny bostad. Förrän 2019 då jag drog på mig betalningsanmärkningar under en depression förra året.

Så, bästa sätter att förvalta pengarna tills dess? Sparräntan känns ju rätt låg just nu. Aktier är jag inte insatt i.

Tack på förhand!
Citera
2017-04-22, 10:01
Medlem
Finns 1000 trådar med samma fråga. Välj en billig indexfond om du inte är insatt, avanza zero eller nordnets superfonder. Det finns ingen garanti, värdet kan både öka och minska under perioden.
Citera
2017-04-22, 10:01
Medlem
Enydrions avatar
Binder du på Bigbank i två år så får du 1,6%

Santander pluskonto 1% och du kan ta ut efter 31 dagars avisering

är det mer än 900k så bör du välja några olika banker pga bankgarantin
Citera
2017-04-22, 10:04
Medlem
Reevess avatar
Behöver du pengarna inom två år bör du hålla nere risken något och inte gå fullt ut på aktiemarknaden. Det beror givetvis på din egen riskvilja, men rent allmänt lämnar jag detta råd.
Citera
2017-04-22, 10:05
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Kommer snart avsluta en bostadsaffärer där jag blir skuldfri och dessutom troligen gör en vinst på 200-400 inkl. skatt. Problemet är att jag inte kommer kunna köpa en ny bostad. Förrän 2019 då jag drog på mig betalningsanmärkningar under en depression förra året.

Så, bästa sätter att förvalta pengarna tills dess? Sparräntan känns ju rätt låg just nu. Aktier är jag inte insatt i.

Tack på förhand!

Det är ju isåfall beroende på vilken risk du är beredd att ta för ditt kapital. Är tidshorisonten knappt två år kan det vara dumt att investera i fonder, eftersom att det kan innebära en förlust för dig på insatt kapital.

Vill du ha riskfria alternativ så väljer du ett konto, sannolikt hos nischbank, med insättningsgarantin och en Ok ränta.
Citera
2017-04-22, 10:29
Medlem
I Ukraina är bankräntan 13% Det skall gå att sätta in pengarna på ett us dollarkonto. Nu vet ju ingen vad som händer i Ukraina, dessutom så står dollarn högt.Hade dollarn stått i 7 kronor hade jag varit intresserad att sätta lite pengar på ett konto där.En vän från England har ett konto där, enligt honom fungerar det bra.
Citera
2017-04-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
I Ukraina är bankräntan 13% Det skall gå att sätta in pengarna på ett us dollarkonto. Nu vet ju ingen vad som händer i Ukraina, dessutom så står dollarn högt.Hade dollarn stått i 7 kronor hade jag varit intresserad att sätta lite pengar på ett konto där.En vän från England har ett konto där, enligt honom fungerar det bra.

Vad är det för villkor på den insättningen? Det ligger definitivt en hund begraven om någon erbjuder 13% ränta.
Citera
2017-04-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vad är det för villkor på den insättningen? Det ligger definitivt en hund begraven om någon erbjuder 13% ränta.

Nej finns länder med långt över 20% ränta, länder med hög inflation går få väldig bra ränta i deras valuta. Dock inget investera i om man inte har mycket pengar.

Annars finns det länder där du kan få 4-8% på USD / EUR. Även om EUR väldigt svårt just nu pga minus ränta.
Citera
2017-04-22, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Nej finns länder med långt över 20% ränta, länder med hög inflation går få väldig bra ränta i deras valuta. Dock inget investera i om man inte har mycket pengar.

Annars finns det länder där du kan få 4-8% på USD / EUR. Även om EUR väldigt svårt just nu pga minus ränta.

Men nu påstods det att man kunde få den räntan på ett USD konto. Att få hög ränta i en Kalle Anka-valuta är så klart inga problem, men då är det som sagt kopplat till en hög risk också.

Edit: Kollar man inflationen i Ukraina just nu så ligger den på 15% t.ex, att få 13% i den valutan är en ren förlustaffär.
http://www.tradingeconomics.com/ukraine/inflation-cpi
Senast redigerad av Dogmatix 2017-04-22 kl. 12:02.
Citera
2017-04-22, 13:20
Medlem
Citat:
Men nu påstods det att man kunde få den räntan på ett USD konto. Att få hög ränta i en Kalle Anka-valuta är så klart inga problem, men då är det som sagt kopplat till en hög risk också.

Edit: Kollar man inflationen i Ukraina just nu så ligger den på 15% t.ex, att få 13% i den valutan är en ren förlustaffär.

Jag håller med men låt oss anta att dollarn ligger stabil och du får 13% ränt så är det en vinstlott med svenska mått mätt. Om det skulle fungera skulle jag vara intresserad att satsa en hyffsad summa i 3 år. Låt oss säga att man har 1 miljon på 3 år blir den nästan 1.5 miljoner.
Citera
2017-04-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Jag håller med men låt oss anta att dollarn ligger stabil och du får 13% ränt så är det en vinstlott med svenska mått mätt. Om det skulle fungera skulle jag vara intresserad att satsa en hyffsad summa i 3 år. Låt oss säga att man har 1 miljon på 3 år blir den nästan 1.5 miljoner.

13% på ett USD konto med insättningsgaranti är definitivt en vinstlott. Men som sagt, jag synar att ett sånt erbjudande finns, utan där finns antagligen villkor som gör det osäkert och då kan man lika bra investera i en indexfond. Riskfria placeringar med 13% ränta finns helt enkelt inte.
Citera
2017-04-22, 13:38
Medlem
Citat:

Inflation spelar bara roll om du bor i land, som investerare från annat land kan det vara väldig lönsamt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in