Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 14:52
  #1
Medlem
Har ansökt två gånger och fått avslag. Första gången hade de synpunkter på siffrorna som jag angav och nu att jag inte kommer att starta förrän om ett par månader samt att jag inte köpt in saker till företaget eller sålt något.
Jag har ingen uppfattning om hur mycket jag kommer sälja för, vilka kostnader jag kommer ha, hur många anställda osv. Jag vill bara starta igång och se hur det går. Jag har inte ens några kunder. Jag vill ha ett företag på papper först innan jag börjar söka efter kunder, köpa in saker osv.

Vilka förberedelser rekommenderar ni för att få ett godkännande från skatteverket?. Jag har förövrigt ingen erfarenhet av företagande sedan tidigare. Jag vet bara vad jag vill syssla med i företaget (kärnverksamheten) medan resten är jag beredd att lära mig.
Citera
2017-04-21, 15:00
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
För att få F-skatt (vilket är det detta handlar om antar jag?) ska du bedriva näringsverksamhet. Det innebär att verksamheten ska vara varaktighet, självständighet och ha vinstsyfte.

Du ska självklart inte jaga kunder eller köpa in saker innan firman är registrerad, men du måste uppskatta hur det kommer gå. Hur många kunder TROR du att du kommer ha? Vilka omkostnader kommer den uppskattade omsättningen att ge? Anställda ska du inte ha i början antar jag, så det är noll.

Tänk på kraven:
Varaktighet - det ska inte bara vara ett uppdrag eller liknande.
Självständighet - du ska inte bara ha en enda kund.
Vinstsyfte - din plan måste vara att du ska tjäna pengar. Du kan inte få F-skatt bara för att du vill ha firman "liggandes, i fall att".
Citera
2017-04-21, 19:56
  #3
Medlem
När jag startade min enskilda firma 2015 så angav jag 0 på i princip alla siffror. Blev såklart uppringd av skatteverket som påpekade just detta, att det skulle vara vinstdrivande.

Jag förklarade helt sonika över telefon att jag hade inte en aning om siffror samt att min bransch är så otroligt nischad att det är omöjligt att sia.

Blev accepterad ändå och fick min f-skattsedel!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback