• 1
  • 2
2017-04-20, 23:15
Medlem
Valsus avatar
Jag ser det alltför ofta och jag skuldbelägger facket och våra politiker men också arbetsgivarna.

Dem sitter där i sk service-yrken.. dag in och dag ut.
Det är oftast unga damer men också unga killar, som alltid är så jäkla sura.

Man tänker första gången: Ok men hon har säkert en dålig dag bara..
Andra gången: Hon kanske har mens
Tredje gången: Hon kanske är deprimerad
Fjärde gången: Det är kanske jag
Tionde gången: Det är kanske hon
Tjugonde gången: Hon verkar arg mot alla
Tjugoförsta gången: Hon verkar blivit felplacerad yrkesmässigt,

Varför tillåts de att inneha dessa jobb ? de sitter på rövarna hela dagarna och ser sura ut, och om man efterfrågar någon service av dem så blir de ännu surare och vresiga.

Så min fråga är: Hur hjälper man dem med att gå vidare i livet ? få deras anställning avslutad ?
Kanske de kan börja jobba på något lager ? rensa fisk ? bli städare ?

Varför skiter deras arbetsgivare i det ? är det inte viktigt för deras företag att ge bra service ? Samt att locka kunder.
Citera
2017-04-20, 23:33
Medlem
Mia-Rovys avatar
Exakt vad är ett serviceyrke? Är det typ alla yrken där man kommunicerar med slutkund?

Fan, inte undra på att man mår dåligt då. Om det nu är det. Även om du är trevlig, tänk dig alla andra svin som yrar runt där ute
Citera
2017-04-20, 23:39
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Exakt vad är ett serviceyrke? Är det typ alla yrken där man kommunicerar med slutkund?

Fan, inte undra på att man mår dåligt då. Om det nu är det. Även om du är trevlig, tänk dig alla andra svin som yrar runt där ute

Jag menar: folk som står i kassan, i receptionen, jobbar i affär, står i kassan på Mcdonalds eller någon annan restaurang, är någon form av handläggare, kundservice, busschaufför m.fl...
Citera
2017-04-20, 23:41
Medlem
Gurglarens avatar
Visst finns det idioter överallt, men av min erfarenhet är kunder mycket värre mot dem. Av någon anledning tror vissa att bara för de pratar med någon anställd så kan de ge dem hur mkt skit som helst. Inte konstigt de blir sura... Exempel är ju i matbutiker. De anställda kan ju inte direkt försvara sig heller då de riskerar sina jobb. Därför ska man som annan kund hjälpa dem och be efterblivna kunder att dra åt helvete
Citera
2017-04-20, 23:52
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Visst finns det idioter överallt, men av min erfarenhet är kunder mycket värre mot dem. Av någon anledning tror vissa att bara för de pratar med någon anställd så kan de ge dem hur mkt skit som helst. Inte konstigt de blir sura... Exempel är ju i matbutiker. De anställda kan ju inte direkt försvara sig heller då de riskerar sina jobb. Därför ska man som annan kund hjälpa dem och be efterblivna kunder att dra åt helvete

Fast det handlar ju om att de får betalt för att utföra ett jobb 8 timmar om dagen precis som oss andra.

De har ju betalt för att utföra service, de har inte betalt för att komma i kontakt med sina känslor.
Citera
2017-04-21, 00:01
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Fast det handlar ju om att de får betalt för att utföra ett jobb 8 timmar om dagen precis som oss andra.

De har ju betalt för att utföra service, de har inte betalt för att komma i kontakt med sina känslor.

Själv har jag ingen större erfarenhet av sura människor inom dessa områden. Tycker de oftast är trevliga. Otrevliga kunder ser jag däremot åtminstone nån gång i veckan...
Citera
2017-04-21, 00:14
Medlem
Kebabfysikers avatar
Jag upplever att man blir bemött som man bemöter andra. Är man positiv blir man oftaft positivt bemött.
Citera
2017-04-21, 00:36
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Själv har jag ingen större erfarenhet av sura människor inom dessa områden. Tycker de oftast är trevliga. Otrevliga kunder ser jag däremot åtminstone nån gång i veckan...

Det är ju det som är problemet. Ni har trevligt med varandra, fast ni är betalade för att vara trevliga mot kunderna.
Och ni håller varandra om ryggen och kan inte se hur usla era kollegor faktiskt är.

De otrevliga kunderna är de som tröttnat på att hålla minen. Men de är kunder, så de kan inte beskyllas.. de har liksom inte betalt för att vara trevliga. De är KÖPARE.
Citera
2017-04-21, 00:38
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Jag upplever att man blir bemött som man bemöter andra. Är man positiv blir man oftaft positivt bemött.

Fast anställda borde vara glada över att kunderna kommer in med pengar och köplust. Varorna säljer sig inte själva, det är kundernas köpvilja som betalar er lön.
Citera
2017-04-21, 00:39
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker

Men tillbaka till topic: Hur ser man till att dåliga servicemänniskor får sparken ?
Citera
2017-04-21, 01:06
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Det är ju det som är problemet. Ni har trevligt med varandra, fast ni är betalade för att vara trevliga mot kunderna.
Och ni håller varandra om ryggen och kan inte se hur usla era kollegor faktiskt är.

De otrevliga kunderna är de som tröttnat på att hålla minen. Men de är kunder, så de kan inte beskyllas.. de har liksom inte betalt för att vara trevliga. De är KÖPARE.

Ja, denna inställning verkar många ha. Därför förstår jag varför de som jobbar blir sura - kunderna är ju otrevliga bara för att de pratar med anställda som de ser ner på. Självklart ska otrevliga människor behandlas därefter.
Citera
2017-04-21, 01:25
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ja, denna inställning verkar många ha. Därför förstår jag varför de som jobbar blir sura - kunderna är ju otrevliga bara för att de pratar med anställda som de ser ner på. Självklart ska otrevliga människor behandlas därefter.

Fast det är er enda uppgift, det är det enda ni får betalt för.. och inte ens det kan ni klara av ?
Är ju ganska förståeligt att kunder då ser ner på er..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in