2005-12-30, 18:13
Medlem
I en annan tråd hamnade jag i en diskussion om avlopp och möjligheten att stänga av det.

Nu till frågan, finns det någon avstängningskran på avloppet?

Om ja, hur ser en sådan kran ut och när används den?
Om nej, finns det öht. sådana kranar om man nu skulle vilja ha det?
Citera
2005-12-30, 18:17
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Av vilken anledning skulle man vilja stänga av ett avlopp? Plugga kan man göra men då stänger man till själva avloppsöppningen, oftast med någon form av lock. Att stänga av ett inkopplat avlopp med en kran? Varför?
Citera
2005-12-30, 18:21
Medlem
Vissa hävdar att polisen stänger av avloppet vid husrannsakan.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=281863
Citera
2005-12-30, 19:03
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Vissa hävdar att polisen stänger av avloppet vid husrannsakan.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=281863
Jaha, jag förstår .

För att spekulera så borde det vara någon form av lucka, rörlig, som kan fällas upp eller ned och spärra. Måste vara riktigt kraftiga doningar för att kunna hålla emot det tryck en vattenpelare på många meter kan skapa. Undrar hur det funkar i flerfamiljshus? Om man spolar högt upp i huset så måste de som bor långt ner få uppstigande avloppsvatten vad det lider? Fräscht! Eller har alla lägenheter en egen avstängningsfunktion och avloppsuppsamling för hur ska annars bortspolade grejor kunna härledas till en specifik lägenhet? Det kan ju vara vem som helst i huset som har spolat ned vad det nu är som hittas.

I villor då? med avloppet direkt ut i gatan? Eller villor med enskilt avlopp, går de igenom all skit i trekammarbrunnen?

Jag hoppas att någon hittar hit och kan berätta hur det hela fungerar för jag får inte riktigt ihop det.
Citera
2005-12-30, 19:08
Moderator
Tystnads avatar
Nej inte i fastigheter allmänt ,dock är alltid skyddsrummens golvbrunn´s vattenlås avstängbart ,ett krav från Civilförsvaret antar jag .

Jag läste i nån vvs tidning ,att det finns uppblåsbara gummiproppar ,som används av kommunernas vatten och avlopps gubbar vid tex rörbrott på huvud avloppsledningar i gatan ,då dem måste laga rören.
Citera
2005-12-30, 19:27
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Om man spolar högt upp i huset så måste de som bor långt ner få uppstigande avloppsvatten vad det lider? Fräscht!

Japp! precis det hände mig för några år sedan när jag arbetade som fastighetsskötare. Allt vatten från lägenheterna ovanför kom ut genom golvbrunnen och rann ut i hallen och vardagsrummet. Som panikåtgärd fick vi bryta allt vatten i den fastigheten och sedan rensa avloppet, som hade blivit tätt ute i huvudstammen.

Lyckligtsvis kan man stänga av vattnet, en klart smidigare åtgärd än att stänga av ett avlopp.
Citera
2005-12-30, 20:09
Medlem
Säkre Sammys avatar
Nu till frågan, finns det någon avstängningskran på avloppet?
Ja, det är dock inte en kran utan en stor hävarm som är kopplad till ventilen för inloppet av vattnet. Jag talar nu utifrån hur det ser ut i min fastighet. Kranen till utflödet är i mitt hus en anordning som leder om vatten. Det är inte meningen att man skall ha inflöde i fastigheten utan utflöde. Först skall man stänga av inflödet och sedan utflödet. Då tar inte ledningarna skada.

Om ja, hur ser en sådan kran ut och när används den?
Som en ventli med en stor hävarm, det kan finnas vanliga rattar också, den används när man måste stänga av vatten i fastigheten. Vanligast vid arbeten som berör vattenstammarna.

Om nej, finns det öht. sådana kranar om man nu skulle vilja ha det?
Kranarna finns och är väldigt viktiga för underhållet av fastigheten. Tänk att du skall dra om vattenstammarna i en fastighet men inte kan stoppa inflödet...
Citera
2005-12-30, 20:13
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Jaha, jag förstår .

För att spekulera så borde det vara någon form av lucka, rörlig, som kan fällas upp eller ned och spärra. Måste vara riktigt kraftiga doningar för att kunna hålla emot det tryck en vattenpelare på många meter kan skapa. Undrar hur det funkar i flerfamiljshus? Om man spolar högt upp i huset så måste de som bor långt ner få uppstigande avloppsvatten vad det lider? Fräscht! Eller har alla lägenheter en egen avstängningsfunktion och avloppsuppsamling för hur ska annars bortspolade grejor kunna härledas till en specifik lägenhet? Det kan ju vara vem som helst i huset som har spolat ned vad det nu är som hittas.

I villor då? med avloppet direkt ut i gatan? Eller villor med enskilt avlopp, går de igenom all skit i trekammarbrunnen?

Jag hoppas att någon hittar hit och kan berätta hur det hela fungerar för jag får inte riktigt ihop det.
För utflödet är det sällan något vidare stort tryck, det rinner ut ur fastigheterna genom att man byggt rören lutande och då får en "rinnande effekt" på skiten

Det är i dessa rör som råttor och annat lever...
Citera
2005-12-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Ja, det är dock inte en kran utan en stor hävarm som är kopplad till ventilen för inloppet av vattnet. Jag talar nu utifrån hur det ser ut i min fastighet.
Kan du ta ett kort?

Citat:
Kranen till utflödet är i mitt hus en anordning som leder om vatten.
Men då är det ju ingen avstängning!

När rörmockarn lagade våra avloppsrör så behövde man inte stänga av avloppet utan det räckte med att stänga av vattnet och därefter spola ur toaletterna. På så sätt kan ju ingen överraskning komma rinnandes.
Citera
2006-01-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Kan du ta ett kort?
Jag väntar...
Citera
2006-01-04, 20:31
Medlem
Gothenburgers avatar
Det finns ingen avstängningsanordning för avlopp (spillvattenledningar)till bostadsfastigheter what so ever(möjligtvis på vertikala stamledningar i höghus?). Det enda som man kan stänga av till en fastighet är själva vattnet. Detta kan göras antingen inne i fastigheten eller ute i gatan vid servisanslutningen (dock inte alla kommuner som väljer att ha en avstängningsventil ute i gatan, men det är vanligast)

Om man nu skulle vilja ha en avstängingsanordning på sitt avlopp så går det att fixa ganska lätt. Det finns ventiler för ändamålet. Tex så skulle en dragsäker HAWLE-ventil funka alldeles utmärkt. Dessa kostar dock en bra slant I alla fall om du har plaströr på din avloppsservis. Har du betong så får du växla på plast på servisledningen där du vill sätta ventilen.

Men varför i h-e skulle någon ens vilja ha en avstängningsanordning på spillavloppet????
Citera
2006-01-04, 20:43
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Jaha, jag förstår .

Mig veterligen så kan dom inte härleda grejor som spolats ned i spillvattenledningarna till en specifik lägenhet. Alla lägenheter i ett bostadshus är sammankopplade till samma stamledning nere i marken.

(Har du spolat ner nått olämpligt månne? :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in