2006-01-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Men varför i h-e skulle någon ens vilja ha en avstängningsanordning på spillavloppet????
Tack!

Vissa hävdar att polisen stänger av avloppet
... andra hävdar att det inte finns någon "kran" och kräver fotobevis...

Självklart kan man inte stänga av avloppet... (dock icke att förväxla med backventiler på golvbrunnar i källare).
Citera
2006-01-05, 00:15
Medlem
memorexoneces avatar
Det finns inga ventiler för att stänga av avlopp. Iaf. inte vanligtvis. Isf. är det mycket ovanligt och då finns säkert speciella anledningar till att man skulle slänga in en sådan. Alltså ingenting sådant i vanliga villor eller hyreshus.

Om nu polisen skulle vilja stänga av avloppet så används högst troligen rensrören på stammen till detta. Alt. att man kapar/lossar av lite rör.
Citera
2006-01-05, 20:42
Medlem
d.lundgrens avatar
jaa det går att stänga av avloppsstamarna, vad tror ni händer om en stam spricker ? Det är bättre att man stänger av, så skiten bubblar upp i lägenheterna istället för att skiten rinner mellan lägenheterna i rörkulvertar.
Citera
2006-01-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.lundgren
jaa det går att stänga av avloppsstamarna, vad tror ni händer om en stam spricker ? Det är bättre att man stänger av, så skiten bubblar upp i lägenheterna istället för att skiten rinner mellan lägenheterna i rörkulvertar.
Välkommen till Flashback

Om en stam spicker så rinner vattnet ut i marken. Det kan ju knappast rinna uppåt -mot självfallet.

Har du en bild på en sådan avstängningsventil?
Citera
2006-01-05, 20:55
Medlem
d.lundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Välkommen till Flashback

Om en stam spicker så rinner vattnet ut i marken. Det kan ju knappast rinna uppåt -mot självfallet.

Har du en bild på en sådan avstängningsventil?

Tack =)

I ett hög hus så kan en stam spricka längre upp, gamla gjutjärns stamar spricker jävligt lätt det kan räcka med att Allsug är där å spolar avloppsstop.

Nej tyvärr jobbar ej kvar, dom ventilerna jag har sett så är bulten fyrkantig rätt stor, sitter antingen rätt högt upp mot taket eller långt ner mot golvet.
Citera
2006-01-05, 21:02
Medlem
Citat:
Tack =)

I ett hög hus så kan en stam spricka längre upp, gamla gjutjärns stamar spricker jävligt lätt det kan räcka med att Allsug är där å spolar avloppsstop.

Nej tyvärr jobbar ej kvar, dom ventilerna jag har sett så är bulten fyrkantig rätt stor, sitter antingen rätt högt upp mot taket eller långt ner mot golvet.
Okej... vet du någon länk till en sida (med bilder) där avloppsventiler säljs.
Citera
2006-01-05, 21:26
Medlem
d.lundgrens avatar
Citat:
Okej... vet du någon länk till en sida (med bilder) där avloppsventiler säljs.

finns säkert här men jag orkar inte leta, ser ut som någons sorts kulventil fast modell stor. http://www.ahlsell.se/ Gästlogin.
dom jag har sett är ju från gamla hyreshus byggda 60-70tal
Citera
2006-01-05, 21:37
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Vad jag tror händer om en stam spricker? Mja, ingenting, om man slår av vattnet? Jag har aldrig sett eller hört talas om någon avstägning till avloppen. Var skulle dessa sitta?
Citera
2006-01-05, 23:26
Medlem
... och min grundfråga, från den här tråden kvarstår.

Finns det en ventil på avloppet som polisen kan stänga av vid husrannsakan för att säkra utspolade bevis?
Citera
2006-01-05, 23:29
Medlem
Lutass avatar
Citat:

Finns det en ventil på avloppet som polisen kan stänga av vid husrannsakan för att säkra utspolade bevis?
Om jag kommer ihåg så kan jag fråga någon på jobbet. Har de aldrig hört talats om det så finns det förmodligen inte. Åtminstonde inte i Sverige.
Citera
2006-01-06, 01:10
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:

NEJ !!!! (För h-e)

Berätta nu vad du spolat ner
Citera
2006-01-06, 12:18
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Nej ,det finns det inte ,tittar precis igenom min VVS katalog från Bierregaard (www.bierregaard.se) under fliken "avloppsrörsystem" ,finns endast rensluckor ,och rensrör .Jobbar med fastigheter och har aldrig hört talas om att polisen skulle göra sig besväret att rota i avloppssystemet efter ev bevis ,däremot har jag varit med och öppnat soprummet åt fabror blå ,och efter att han lyft på locket till kärlen och gjort en ytlig granskning av det översta lagret sopor ,och insett det meningslösa i att ge sig vidare ner i dem stora sopkärlen ,var undersökningen över för denna gång .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in