Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 23:18
  #1
Medlem
kukflashs avatar
Var ute och körde bil igår och givetvis dök det upp ett rådjur och ställde sig mitt på vägen helt orörlig Jag försökte bromsa så gott som det gick men upptäckte ganska snart att det var lönlöst eftersom bilen hade för hög fart. På något vis så hann jag gå igenom olika scenarion och tänker på Murphys lag.. att förr eller senare kommer det gå åt pipan!
Så jag bestämmer mig för att väja och kör över i det motsatta körfältet och tro på fan så flyttar sig rådjuret dit och ställer sig.

Som tur är så hinner jag manövrera bilen till min sida av vägen igen och undviker att köra på fanskapet. Men vet någon varför rådjuret bestämmer sig att flytta när den inte har ljuset på sig? Eller hade jag enbart extremt tur?


Fick för mig att djur flyttar på sig ifall bilen gör det..... om rådjuret blev bländad av strålkastarna och "förstenad"? Har haft stark belysning på garageuppfarten med rörelsedetektorer och varje gång det har varit rådjur som blivit upptäckta så blir dom nästintill förlamade.
Citera
2017-04-19, 23:23
  #2
Medlem
mytologis avatar
Min teori:

Rådjur är nyfikna djur och tittar oftast upp först innan den springer när den får se dig.
De tillämpar samma princip på vägen, till nackdel för oss övriga i trafiken.
Citera
2017-04-19, 23:36
  #3
Medlem
En gissning är att de undviker rörelse i ljusskenet för att ev. rovdjur inte ska se dem lika lätt. Och i mörkret passarde på att förflytta sig med mindre risk för upptäckt.
Citera
2017-04-19, 23:55
  #4
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Min teori:

Rådjur är nyfikna djur och tittar oftast upp först innan den springer när den får se dig.
De tillämpar samma princip på vägen, till nackdel för oss övriga i trafiken.
Är inte rådjur väldigt skygga och försiktiga?

Citat:
Ursprungligen postat av herter
En gissning är att de undviker rörelse i ljusskenet för att ev. rovdjur inte ska se dem lika lätt. Och i mörkret passarde på att förflytta sig med mindre risk för upptäckt.
Jo det funderar jag också på.. så om ett rådjur går upp på vägen ska man egentligen lägga sig på tutan och stänga av ljuset? För den lär väl höra ljudet och bli skrämd på det viset.
Citera
2017-04-20, 00:09
  #5
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
En gissning är att de undviker rörelse i ljusskenet för att ev. rovdjur inte ska se dem lika lätt. Och i mörkret passarde på att förflytta sig med mindre risk för upptäckt.

Bra svar. Det är precis så det fungerar. Har man sinnesnärvaro nog att släcka bilens lampor samtidigt som man panikbromsar ökar chansen att klara sig undan kollision med uppseendeväckande faktor.

Det här är tyvärr inget som lärs ut vid trafikskolor gissar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jo det funderar jag också på.. så om ett rådjur går upp på vägen ska man egentligen lägga sig på tutan och stänga av ljuset? För den lär väl höra ljudet och bli skrämd på det viset.

Jag tror själva ljudet av motorn är avskräckande nog vid totalt mörker.
__________________
Senast redigerad av BallaKlava 2017-04-20 kl. 00:14.
Citera
2017-04-20, 01:44
  #6
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Var ute och körde bil igår och givetvis dök det upp ett rådjur och ställde sig mitt på vägen helt orörlig Jag försökte bromsa så gott som det gick men upptäckte ganska snart att det var lönlöst eftersom bilen hade för hög fart. På något vis så hann jag gå igenom olika scenarion och tänker på Murphys lag.. att förr eller senare kommer det gå åt pipan!
Så jag bestämmer mig för att väja och kör över i det motsatta körfältet och tro på fan så flyttar sig rådjuret dit och ställer sig.

Som tur är så hinner jag manövrera bilen till min sida av vägen igen och undviker att köra på fanskapet. Men vet någon varför rådjuret bestämmer sig att flytta när den inte har ljuset på sig? Eller hade jag enbart extremt tur?


Fick för mig att djur flyttar på sig ifall bilen gör det..... om rådjuret blev bländad av strålkastarna och "förstenad"? Har haft stark belysning på garageuppfarten med rörelsedetektorer och varje gång det har varit rådjur som blivit upptäckta så blir dom nästintill förlamade.

Även människor kan göra så. Om man kommer i otakt, så kan det verka som om djuret eller människan försöker ställa sig i vägen med flit.
Citera
2017-04-20, 07:38
  #7
Medlem
Många djur ser dåligt - men en sak djur ser bra är rörelse. Ett skydd för rådjur är alltså att "frysa" när de ser eller får vittring av hot. På så vis minimerar de risken för sig själva att bli upptäckta. Det här beteendet är inte anpassat till trafik utan till rovdjur.
Citera
2017-04-20, 09:02
  #8
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Är inte rådjur väldigt skygga och försiktiga?


Jo det funderar jag också på.. så om ett rådjur går upp på vägen ska man egentligen lägga sig på tutan och stänga av ljuset? För den lär väl höra ljudet och bli skrämd på det viset.

Har rådjur som går runt knuten i princip varje dag. Vad jag vet är de det minst skygga viltet.
Eller så finns det bara väldigt gott om dem häromkring.
Citera
2017-04-20, 14:55
  #9
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Har rådjur som går runt knuten i princip varje dag. Vad jag vet är de det minst skygga viltet.
Eller så finns det bara väldigt gott om dem häromkring.
Du har inte gjort det tamt genom att lägga ut mat och liknande då? Eller om du har ett äppelträd på tomten som den äter ifrån?
Citera
2017-04-20, 18:26
  #10
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Du har inte gjort det tamt genom att lägga ut mat och liknande då? Eller om du har ett äppelträd på tomten som den äter ifrån?

Nej, men de kanske är vana vid människor här?
Bor på landet men ändå inte helt öde. De brukar stå och beta på åkrarna och kommer man gåendes kikar de oftast upp, tittar på dig en stund för att sedan beta vidare eller skrikande springa därifrån.

Ser rådjur så gott som varje dag.
Citera
2017-04-21, 15:29
  #11
Avstängd
Inom etnologi, och psykologi för den delen, kallas det för en överslagshandling, där man helt enkelt inte vet vad man ska göra och står helt svarslös inför något skeende. Som i ditt fall plötsligt helljus på rådjuren i mörka vinternatten.

Vad det betyder är att djuret eller människan inte vet hur man ska förhålla sig till saken. Man blir förstenad eller stänger ner och börjar pyssla med annat. Rådjur som du nämnde kan börja putsa sig mitt på vägen. Det är en helt ologisk reaktion, men dom gör det för att dina helljus i ögonen blir en så stor chock i deras liv att dom inte vet vad dom ska ta sig.
Citera
2017-04-21, 17:08
  #12
Avstängd
Med det sagt .. jag skrev en grej om rådjur på vägen.. Man kan gå ut och sjasa bort dom!

Lever man i norrland som jag gör så måste man jämt vara uppmärksam mot djur på vägen. Renar och älgar gillar ju att slicka i sig saltet på vägarna. Det är därför dom befinner sig där.

Därmed inte sagt att det inte tillhör charmen med att leva i obyggden!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback