2017-04-19, 22:44
Medlem
Finns det något sätt man kan förvara karamelliserad lök på under lång tid? Jag fick nyligen en burk med syltad karamelliserad lök och det fick mig att tänka; eftersom jag äter så väldigt mycket av karamelliserad lök men det tar tid att få till så vore det bra om jag kunde göra en stor laddning och ha att ta av, och då utan att frysa in. Marmeladversionen var lite väl söt dock, så det måste vara något som behåller smaken så mycket som möjligt.

Någon som har några tips? Jag är inte rädd för att experimentera.

EDIT: Den syltade löken är nog inte karamelliserad när jag tänker efter, bara stekt. Frågan kvarstår dock.
Senast redigerad av Theaitetos 2017-04-19 kl. 22:48.
Citera
2017-04-21, 08:27
Medlem
Först skulle jag säga frys in, det borde funka ungefär som med sylt, dvs ganska bra. Men så ville du ju inte frysa...
Jag skulle också kunna tänka mig att låta löken ligga under olja skulle kunna fungera, gärna då också om löken är confiterad (jmf soltorkade tomater i olja - de håller länge).

Att jobba med syra för att få den att hålla längre fungerar kanske också men påverkar ju smaken i så stor utsträckning att slutprodukten inte riktigt blir samma.
Citera
2017-04-21, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eroz
Först skulle jag säga frys in, det borde funka ungefär som med sylt, dvs ganska bra. Men så ville du ju inte frysa...
Jag skulle också kunna tänka mig att låta löken ligga under olja skulle kunna fungera, gärna då också om löken är confiterad (jmf soltorkade tomater i olja - de håller länge).

Att jobba med syra för att få den att hålla längre fungerar kanske också men påverkar ju smaken i så stor utsträckning att slutprodukten inte riktigt blir samma.

Frysa karmelliserad lök?
Big nono.

Karamelliserad lök håller i månader om du förvarar den i tät burk och inte pillar i den med fingrarna.
Citera
2017-04-21, 15:08
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theaitetos
Finns det något sätt man kan förvara karamelliserad lök på under lång tid? Jag fick nyligen en burk med syltad karamelliserad lök och det fick mig att tänka; eftersom jag äter så väldigt mycket av karamelliserad lök men det tar tid att få till så vore det bra om jag kunde göra en stor laddning och ha att ta av, och då utan att frysa in. Marmeladversionen var lite väl söt dock, så det måste vara något som behåller smaken så mycket som möjligt.

Någon som har några tips? Jag är inte rädd för att experimentera.

EDIT: Den syltade löken är nog inte karamelliserad när jag tänker efter, bara stekt. Frågan kvarstår dock.

Hur lång tid? Karamelliserad lök är redan konserverad, vattenaktiviteten är låg och mikroogranismer har svårt att växa.
Citera
2017-04-21, 15:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Hur lång tid? Karamelliserad lök är redan konserverad, vattenaktiviteten är låg och mikroogranismer har svårt att växa.
Och är man så orolig, så finns det allt lite bensoat av nån sort man kan använda.
Sen en stor batch så kan man frysa in det mesta, och sen tar man fram allt eftersom man gör åt.
Citera
2017-04-21, 17:43
Bannlyst
Citat:

Konservering och karamellisering är två helt skilda begrepp.
Du har nog blandat ihop något här...
Citera
2017-04-21, 18:41
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Konservering och karamellisering är två helt skilda begrepp.
Du har nog blandat ihop något här...

Är det du igen?

Sockring är en konserveringsmetod. Det är alldeles uppenbart att du inte vet vad du pratar om, varken i den här tråden eller i den förra.
Citera
2017-04-21, 19:34
Bannlyst
Citat:
Är det du igen?

Sockring är en konserveringsmetod. Det är alldeles uppenbart att du inte vet vad du pratar om, varken i den här tråden eller i den förra.

Nej, sockring är inte en konserveringsmetod.
Förresten, vad menar du med "sockring"?

Förklara gärna dina konserveringsmetoder, för jag fattar ingenting om hur sockring skulle kunna konservera en råvara.
Senast redigerad av cdec 2017-04-21 kl. 19:39.
Citera
2017-04-21, 20:04
Medlem
klybans avatar
Citat:

Förklara gärna dina konserveringsmetoder, för jag fattar ingenting om hur sockring skulle kunna konservera en råvara.
Nu är du ute och seglar igen, socker är en välkänd konserveringsmetod.
Ofta i kombination med tex nån bensoat.
Man bör nå upp till ca30% för det ska funka.

Men denna karamelliserade lök borde inte ens komma närheten av 30%.
Citera
2017-04-22, 00:44
Medlem
evropasfrihetskrigs avatar
Karamelliserad lök är alltså inte lök med socker på
utan lök som har stekts på låg värme tills vattnet avdunstat
och det naturliga sockret karamelliserat.

Många har förvisso lite socker på men nu efterfrågar TS en osötad lök.
Att förvara den försluten i kylen med god hygien, som någon nämnde, kan nog köpa dig lite över en vecka. Ett annat alternativ är att förpacka den sous vide.

Ett tredje förslag är att "pastörisera" genom att lägga löken i en ren glasburk med klämlock och sjuda den en halvtimma eller så...

Du kan även tillsätta div. konserveringsmedel för att förhindra jäsning & mögel.
Citera
2017-04-22, 12:27
Medlem
madtops avatar
Citat:

Sockring är en mycket välkänd metod för att konservera (bevara). Du kanske har hört talas om saft, sylt, marmelad eller karamelliserade frukter och grönsaker? Man syltar inte för skojs skull utan det är ett välbeprövat sätt att förlänga hållbarheten på råvaran.

Sockerlag ökar det osmotiska trycket i mikroorganismernas celler vilket i sin tur leder till att de inte kan ta upp vatten vilket i sin tur hämmar deras tillväxt.
http://www.dansukker.se/se/om-socker...allbarhet.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in