Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-19, 16:56
  #1
Avstängd
Ekonomistas avatar
Jag har ingen aning om hur många kalorier en vuxen man eller kvinna ska få i sig per dag, för att fungera normalt. Därför undrar jag om någon kan förklara det för mig.
Citera
2017-04-19, 17:01
  #2
Medlem
goodstuff123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Jag har ingen aning om hur många kalorier en vuxen man eller kvinna ska få i sig per dag, för att fungera normalt. Därför undrar jag om någon kan förklara det för mig.

Du ska äta lika mycket kalorier som du bränner. Men om du är en vuxen man/tonåring ska man få i sig ungefär 2000kcal per dag om man rör på sig lite grann.
Citera
2017-04-19, 17:03
  #3
Medlem
abo142s avatar
Tja!kul att du vill lära dig.

kolla in denna hemsida, där kan du skriva in vikt längd och träningsnivå för att se ditt dagliga kaloribehov.

http://fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/
Citera
2017-04-19, 17:03
  #4
Avstängd
89Spartans avatar
det där med kalorier är en myt...ät lite och ofta istället...det blir bra...så ska du inte äta så att du blir mätt utan tills du är nöjd...drick jävligt med vatten också...nu har jag gett dig nyckeln till framgång!
Citera
2017-04-19, 17:14
  #5
Medlem
Då borde ts också fråga om en till sak, nämligen att man bränner kalorier av att bara finnas till t.ex. om du ligger i sängen hela dagarna så kan du äta ett visst antal kalorier utan att gå upp i vikt trots att du varit sängliggande hela dagen.
Citera
2017-04-19, 17:37
  #6
Avstängd
Ekonomistas avatar
Tacksam för alla svar. Har dock en till fråga, ponera att man vill gå på en diet som innehåller 900 kalorier per dag, är det att rekommendera?

Kan man klara sig på 900 kalorier?
Citera
2017-04-19, 17:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Tacksam för alla svar. Har dock en till fråga, ponera att man vill gå på en diet som innehåller 900 kalorier per dag, är det att rekommendera?

Kan man klara sig på 900 kalorier?
du kan klara dig på 500 också. du kommer inte ha jättemycket energi men du kan klara av att jobba 9-17 och kanske gå ut en gång i veckan
Citera
2017-04-19, 17:58
  #8
Medlem
irrljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Tja!kul att du vill lära dig.

kolla in denna hemsida, där kan du skriva in vikt längd och träningsnivå för att se ditt dagliga kaloribehov.

http://fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/


Jag räknade ut att mitt kaloribehov är 1900kcal, om jag äter dessa mängder varje dag går jag upp ca 3 kg i månaden så ta det med en stor nypa salt. Förra veckan åt jag 1100kcal per dag och gick upp 0,5 kg.
Citera
2017-04-19, 18:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Jag räknade ut att mitt kaloribehov är 1900kcal, om jag äter dessa mängder varje dag går jag upp ca 3 kg i månaden så ta det med en stor nypa salt. Förra veckan åt jag 1100kcal per dag och gick upp 0,5 kg.
Antingen räknade du fel eller så är du 1.10 lång o väger 25 kg...
Citera
2017-04-19, 18:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
det där med kalorier är en myt...ät lite och ofta istället...det blir bra...så ska du inte äta så att du blir mätt utan tills du är nöjd...drick jävligt med vatten också...nu har jag gett dig nyckeln till framgång!
Myt? Hur kan ett energimått vara en myt? Det är ju som att säga att Kilometer är en myt...ta ett steg i taget så kommer du fram...
Citera
2017-04-19, 19:11
  #11
Medlem
irrljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.anderzon
Antingen räknade du fel eller så är du 1.10 lång o väger 25 kg...

Jag räknar inte fel och nej, det är inte mina mått. Jag gillar det inte heller men så ser det ut för mig.
Citera
2017-04-19, 19:25
  #12
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Jag räknar inte fel och nej, det är inte mina mått. Jag gillar det inte heller men så ser det ut för mig.

hur mycket väger du och vad är din längd? Du kanske underskattar mängden kalorier i maten du äter?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback