Citat:
Ursprungligen postat av
TheRageInsideMe
Exakt vad baserar du det på?
Vi vet ju att hormonerna spelar extremt stor roll när det kommer till prestation. Hormoner som HGH och Testosteron maxas ju när man fastar (vetenskapligt bevisat).
HGH och Testosteron vet ju alla att det är det hormon som gör att vi får större muskelmassa samt förbränner fett.
Så om du tänker på det så är det inte så knasigt.
Jag brukar inte äta så mycket själv, men lyckas ändå träna hårt, bygga muskelmassa och hålla mig under eller runt 10% kroppsfett året om.
Kanske låter galet men jag mår mycket bättre om jag äter mindre mat. Sover bättre och har mer energi.
Man ska inte ha förutfattade meningar innan man testat det själv

Så här verkar folk i allmänhet fungera! Om man inte ska tappa muskler!
kroppsfett [kg] * 69 kcal/kg*dag
Exempel 1:
Teoretiskt maximalt underskott för en person som väger 100 kg och har 20 % kroppsfett:
100 kg * 0,20 * 69 kcal/kg*dag = 1 380 kcal/dag
Exempel 2:
Teoretiskt maximalt underskott för en person som väger 80 kg och har 10 % kroppsfett:
80 kg * 0,1 * 69 kcal/kg*dag = 552 kcal/dag
Som du ser ändras siffran snabbt beroende på hur mycket fett du har på kroppen, och det är skälet till att en kroppsbyggare som vill gå ned de sista få kilona fett före en tävling behöver hålla ett väldigt lågt och kontrollerat kaloriunderskott för att inte hamna vare sig i kaloribalans (och därmed inte tappa mer fett) eller gå ned så snabbt att energin måste tas från fettfri massa.