Citat:
Ursprungligen postat av
StrimlareN2017
Hej,
Jag har sparat i en fond (Spiltan aktiefond) i ca 1 år nu pch har under den tiden haft en helt okej värdeutveckling. Frågan är hur länge jag ska ligga kvar i den fonden, när är det dags att byta?
Om någon kunde svara på den här frågan skulle den personen sitta på information som denne skulle kunna sälja för hundratals miljoner kronor. Varför? Därför att det inte finns något svar på frågan utan att kunna spå framtiden.
Med det sagt, så om du sparar med en lång horisont, så bör du låta pengarna ligga. Över 10+ år är sannolikheten att du ligger back minimal.
Citat:
Ursprungligen postat av
StrimlareN2017
antar att alla fonder vänder vid något tillfälle?
Beror ju på hur du ser det. Visst kan fonder både nå all time high, och all time low, men det är omöjligt att veta när detta sker. Det enda du kan se är vad som tidigare skett, men det är ingen garanti för att samma sak kommer ske igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
StrimlareN2017
Ska jag investera vinsten jag gjort?
Vinsten ligger väl redan på fonkontot? Eller har du tagit ut den?
Citat:
Ursprungligen postat av
StrimlareN2017
Funkar det med "ränta på ränta" även när man sparar i fonder?
Ränta är ränta oavsett hur du sparar. Så ja, det gör den.
Citat:
Ursprungligen postat av
StrimlareN2017
Behöver jag tillägga att jag är fruktansvärt okunnig när det gäller handel med fonder och aktier?
Inget personligt, men det märks rätt tydligt ja
Ett citat som jag bär med mig är någonting Peter Lynch en gång sade. Säga vad man vill om honom, men poängen är väldigt intressant, speciellt om man inte är helt insatt i hur allting fungerar:
Citat:
“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” – Peter Lynch