2017-04-19, 15:13
Medlem
Hej,
Jag har sparat i en fond (Spiltan aktiefond) i ca 1 år nu pch har under den tiden haft en helt okej värdeutveckling. Frågan är hur länge jag ska ligga kvar i den fonden, när är det dags att byta?
antar att alla fonder vänder vid något tillfälle?
Ska jag investera vinsten jag gjort?
Funkar det med "ränta på ränta" även när man sparar i fonder?
Behöver jag tillägga att jag är fruktansvärt okunnig när det gäller handel med fonder och aktier?
Just nu har jag ett fast måndasspar på 1000kr och ytterligare köp när det finns utrymme i slutet av månaden.

Tanken med fonden är sparande för framtiden. Har ett annat buffert konto med några månadslöner på.
Citera
2017-04-19, 15:23
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Hej,
Jag har sparat i en fond (Spiltan aktiefond) i ca 1 år nu pch har under den tiden haft en helt okej värdeutveckling. Frågan är hur länge jag ska ligga kvar i den fonden, när är det dags att byta?
Behöver jag tillägga att jag är fruktansvärt okunnig när det gäller handel med fonder och aktier?
Just nu har jag ett fast måndasspar på 1000kr och ytterligare köp när det finns utrymme i slutet av månaden.

Tanken med fonden är sparande för framtiden. Har ett annat buffert konto med några månadslöner på.
Tanken med fondsparande är nog generellt att man ska ha en längre sparhorisont än bara ett år. Spiltan går ju dessutom bra nu så det finns ingen anledning att byta. Att alla fonder "vänder" är långt ifrån sant.
Citera
2017-04-19, 15:27
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Hej,

Om någon kunde svara på den här frågan skulle den personen sitta på information som denne skulle kunna sälja för hundratals miljoner kronor. Varför? Därför att det inte finns något svar på frågan utan att kunna spå framtiden.
Med det sagt, så om du sparar med en lång horisont, så bör du låta pengarna ligga. Över 10+ år är sannolikheten att du ligger back minimal.

Citat:

Beror ju på hur du ser det. Visst kan fonder både nå all time high, och all time low, men det är omöjligt att veta när detta sker. Det enda du kan se är vad som tidigare skett, men det är ingen garanti för att samma sak kommer ske igen.

Citat:

Vinsten ligger väl redan på fonkontot? Eller har du tagit ut den?

Citat:

Ränta är ränta oavsett hur du sparar. Så ja, det gör den.

Citat:

Inget personligt, men det märks rätt tydligt ja

Ett citat som jag bär med mig är någonting Peter Lynch en gång sade. Säga vad man vill om honom, men poängen är väldigt intressant, speciellt om man inte är helt insatt i hur allting fungerar:

Citat:
“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” – Peter Lynch
Citera
2017-04-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Om någon kunde svara på den här frågan skulle den personen sitta på information som denne skulle kunna sälja för hundratals miljoner kronor. Varför? Därför att det inte finns något svar på frågan utan att kunna spå framtiden.
Med det sagt, så om du sparar med en lång horisont, så bör du låta pengarna ligga. Över 10+ år är sannolikheten att du ligger back minimal.

Beror ju på hur du ser det. Visst kan fonder både nå all time high, och all time low, men det är omöjligt att veta när detta sker. Det enda du kan se är vad som tidigare skett, men det är ingen garanti för att samma sak kommer ske igen.

Vinsten ligger väl redan på fonkontot? Eller har du tagit ut den?

Ränta är ränta oavsett hur du sparar. Så ja, det gör den.

Inget personligt, men det märks rätt tydligt ja

Ett citat som jag bär med mig är någonting Peter Lynch en gång sade. Säga vad man vill om honom, men poängen är väldigt intressant, speciellt om man inte är helt insatt i hur allting fungerar:

Tack för fint svar!

Jag behåller Spiltan ett tag till då! Sparar med minst 20 års horisont.

Ja, min vinst ligger kvar i fonden. Trodde att mitt innehav endast ökade vid köp av nya andelar och inte av ränta. Trodde ränta endast var ett värde i pengar så att säga.

Hoppas jag kan lära mig mer, tips på länk för sådant?
Citera
2017-04-19, 20:39
Medlem
Spiltan Aktiefond Investmentbolag är enligt mig en av de bästa fonder du kan äga. Fjuttig avgift på 0.2% och investerar i så pass många bolag.
Citera
2017-04-28, 10:41
Medlem
Säg att jag har 1000kr vinst på min fond nu. Ska jag ta ut dom och investera det i nya andelar i fonden?
Citera
2017-04-28, 11:08
Medlem
Citat:
Säg att jag har 1000kr vinst på min fond nu. Ska jag ta ut dom och investera det i nya andelar i fonden?
Nej. Låt bara fonden vara.
Citera
2017-04-28, 11:12
Medlem
Citat:
Fonder fungerar inte på det sättet.

Fondens andelar ökar i värde när fonden stiger i värde. Den vinst du gör är alltså redan inbakad i det högre andelsvärdet. Att ta ut vinsten för att sätta in den igen är därmed meningslöst, du köper tillbaka de andelar du just sålde.

Stark rekommendation är att läsa på lite, man bör alltid förstå en placering man gör.
Citera
2017-04-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Fonder fungerar inte på det sättet.

Fondens andelar ökar i värde när fonden stiger i värde. Den vinst du gör är alltså redan inbakad i det högre andelsvärdet. Att ta ut vinsten för att sätta in den igen är därmed meningslöst, du köper tillbaka de andelar du just sålde.

Stark rekommendation är att läsa på lite, man bör alltid förstå en placering man gör.

Tack, att jag valde att investera i fonder var bara en tillfällighet. Jag har verkligen inte den kunskap (som denna tråd skvallrar om) som krävs, det är jag medveten om. Låter pengarna ligga där de ligger och är glad att de växer varje dag då.

Tack för hjälpen man får på detta forum! Ska nog läsa på lite mer om fonder. Någon som har länktips? Tänk nybörjarnivå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in