Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och detta visar forskning har med jämlikhet av olika slag att göra, människan är nämligen ett socialt flockdjur vars hjärna inte tål orättvisor utan att förr eller senare reagera med våld/ protester ex.
Orättvisa är en subjektiv upplevelse och ingen objektiv fakta.
En lat fyllo i Ukraina 1932 kunde rapportera till hemliga polisen att den hårtarbetande bonden bredvid var en kulak som gömde profit från staten och sålde det i den svarta marknaden (allt förutom den portion som bonden kunde äta ägdes kollektiv och behövdes ges bort till staten), så efter Marx lära "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" så kunde givetvis det sägas att den flitiga bonden höll igen frukterna från sitt hårda arbete, så att den lata fyllon inte kunde få sina behov tillgodosedda.
Därmed så blev den flitige bonden skickad till Sibirien för att gräva sin egen grav. Så många flitiga bönder blev skickade upp till Sibirien så att inga flitiga bönder blev kvar och 7 miljoner ukrainare dog i massvält.
De flitiga bönder kände att det var orättvis att inte behålla frukter från hårt arbete, de lata kände att det visst skulle delas lika trots att alla inte arbetade lika hårt eller var lika kompetenta.
Jag ska inte tyda vilken som har rätt i sin rättviseanalys (jag har min subjektiva libertarianska åsikt), men det verkar som om det objektivt empiriskt kan sägas att det inte var bra för någon att reagera med våld för att få vad andra producerar. Det fanns ju tillslut ingen kvar att producera något.
Tyvärr är exemplet ovan inte någon enskild exempel, utan experimentet har replikerats i alla möjliga skilda kontinenter; allt från Kina till Zimbabwe. Just nu replikeras denna eviga marxistiska rättvise-experiment i det - fd rika, med Världens största oljereserv - Sydamerikanska landet Venezuela. Gissa hur det går?
http://www.dailymail.co.uk/news/article-5262257/Starving-mob-beat-cattle-death-rocks-Venezuela.html
Men det finns givetvis de som tror att det finns någon stor kaka som trollas fram magiskt i bageriet varje morgon och det är bara att fördela denna kaka lika till allihopa. Tänk att Marie Antoinette och vänstern har så mycket gemensamt?