Citat:
Ursprungligen postat av
tigerraket
Köpte en splitt ny probook för ett år sedan snart. Använde den först till att övervaka en hög AP-punkter. Men det tog får jävla lång tid att starta den och alla program med den, så jag la undan den efter några dagar.
Fick helt plötsligt ett behov av den igen nu i veckan och startade upp den och uppdaterade allt. Fortfarande seg som sirap. Installerade en extra ram-pinne (den levererades bara med 4 gb på ena kortplatsen). Men fortfarande så är den segare än fan själv.
Varje gång jag gör något så slutar den svara. Även när jag tar upp aktivitetshanteraren så slutar den svara. Öppnar jag en mapp, så slutar den svara. Högerklickar jag på en fil, så slutar den svara.
Sedan jag öppnade paketet, så har den nog gått MAX 56 timmar. Jag har installerat MAX 8 program, varav inget är vidare känt för att dra mycket kräm.
Inga virus då den aldrig varit kopplad online och är genomsökt noggrant.
Nu känner jag att jag har kommit till vägs ände med denna datorn, och ska nu slänga in den på service. Anser ni att jag kan kräva service på den efter ovanstående premisser? Garantin gäller fortfarande, så ser inget fel med det.
Eller har någon kanske varit med om samma sak? I början så reagerade jag på att hårddisken surrade. Alltså varje gång jag rör datorn, eller låter den bara stå så hör man hur armen går runt inne i hdd:n. Lite som de gamla datorerna som man nästan kunde höra hur de "tänkte" när man skulle öppna ett program eller en fil.
Antagligen bara en dubbel-kärna, bättre med de fyrkärniga i5/i7. Sätt in en SSD och lägg in Win 7 Pro istf Win 10, När du installerat Win 7 så stänger du av aut uppdateringar, sen laddar du in chipset + grafik drivarna.
Därpå kan man lägga in uppdateringar (Windows Update) efterhand.
Att din Probook håller på som den gör är förmodligen att den håller på med uppdateringar, tex en del modeller uppgraderas automatiskt till Win 10 utan att man vill det. - Helt i onödan tycker jag..