Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
Det är ett bra ämne du valt från en intressant tidsperiod i Sverige. Syftet är också bra och det skulle kunna räcka till en doktorsavhandling! Men nu ska du ju skriva en B-uppsats, så då kan du i stället se det som att du undersöker om ämnet finns, och hur det ser ut. Några funderingar:
* Vill du titta på nykterhetsförbunden i en stad, i en region eller i riket?
* Hur ser källmaterialet ut? Är det diskussionsprotokoll eller kortfattade beslutsprotokoll?
* Hur stort är källmaterialet? Ungefär hur många sidor?
Nykterhetsförbunden är nog den valda organisationen, inte de enskilda medlemmarna i deras egenskap av privatpersoner. Du vill ju titta på vad organisationen tycker och hur människor i sin egenskap som medlemmar diskuterar, och det är också de enda ditt valda källmaterial kan visa på.
Systembolagen och alkoholmonopolet infördes tidigare, i vissa fall redan 1913 men generellt från 1917. Man kan också finna Systembolag tillbaka till Falun på 1850-talet. Så frågan är vad det är du undersöker? Om det är avvecklingen av motboken och serveringsrestriktionerna som skedde 1955 så började den debatten redan i 1940-talets mitt, så du har en lång period att skriva om. Det räcker som sagt till många uppsatser och även till några avhandlingar om du vill skriva det.
Tack för snabbt svar!
Jag har valt att titta på nykterhetsförbunden i en kommun, då jag åter hade lite spridda tankar, ifall skillnader mellan landsbygd och stad visade på olika följder i samband med Systembolagets införande.(Närhet till butiker måhända en utläsbar faktor? störe verkan på stadens nykterhetsförbund/loger?)
källmaterialet är av olika natur, både korta beslutsprotokoll, årsberättelser mm, samt längre diskussionsprotokoll. Jag önskar även hitta stoff att använda i regeringens forskning(har ej hittatforskningen ännu) som användes i beslutet att införa systembolaget. Jag har än så länge hittat och kopierat närmare 100 sidor av protokoll, liggare, årsrapporter etc från folkrörelsearkivet på min ort.
Som du säger så hade olika orter infört olika sorters monopol redan, och använde motboken. Jag vill trots det se om effekter/följder går att utläsa.(Bör jag annars ändra mitt syfte? Eller "räddar" mitt val av kommun mitt syfte ifall det inte sedan tidigare hade alkoholmonopol förrän 1955?) Jag hade tänkt röra mig inom en 20 års period, 1945-1965, med 1955 som avskiljare. och se om effekter går att utläsa mellan dessa båda tidsperioder(10-årsperiod före, 10-årsperiod efter.) genom "nedsteg" i olika år.
Jag är definitivt luddig fortfarande i vilken slags metod som är bäst att använda.