2017-04-18, 19:24
Medlem
Skriver just nu en B-uppsats(15sidor) som jag har stött på problem inom. Mitt syfte med min uppsats är att undersöka följderna på nykterhetsförbunden i samband med Systembolagets(Alkoholmonopolets) införande 1955 i XXX kommun.

Detta är min första uppsats och jag finner det svårt att göra en avgränsning i en riktning som fortfarande kan ge tillräckligt att skriva om. Hittills har jag skrivit ned för många av mina spridda tankar i mitt arbete, som jag finner intressanta men alldeles för lösa i sig. Jag känner mig dock tvungen till detta då jag inte kan "se" mer ur källmaterialet(nykterhetsförbundens årsberättelser, årsrapporter, liggare, protokoll etc).

Jag har ännu ej hittat tidigare forskning som är relevant då jag ej heller har bestämt hur jag ska välja att definera "nykterhetsförbund" exempelvis. Är det medlemmarna, eller är det organisationen i sig?

Jag hade idag handledarmöte där det blev tydligt att jag måste ta ett beslut gällande detta, vilket jag håller med om. Men åter till problemet, jag kommer i så fall inte ha tillräckligt med stoff att skriva om och kunna producera ett resultat känner jag.

Har ni några tips/råd?
Citera
2017-04-18, 19:42
Avslutad
Det är ett bra ämne du valt från en intressant tidsperiod i Sverige. Syftet är också bra och det skulle kunna räcka till en doktorsavhandling! Men nu ska du ju skriva en B-uppsats, så då kan du i stället se det som att du undersöker om ämnet finns, och hur det ser ut. Några funderingar:

* Vill du titta på nykterhetsförbunden i en stad, i en region eller i riket?

* Hur ser källmaterialet ut? Är det diskussionsprotokoll eller kortfattade beslutsprotokoll?

* Hur stort är källmaterialet? Ungefär hur många sidor?

Nykterhetsförbunden är nog den valda organisationen, inte de enskilda medlemmarna i deras egenskap av privatpersoner. Du vill ju titta på vad organisationen tycker och hur människor i sin egenskap som medlemmar diskuterar, och det är också de enda ditt valda källmaterial kan visa på.

Systembolagen och alkoholmonopolet infördes tidigare, i vissa fall redan 1913 men generellt från 1917. Man kan också finna Systembolag tillbaka till Falun på 1850-talet. Så frågan är vad det är du undersöker? Om det är avvecklingen av motboken och serveringsrestriktionerna som skedde 1955 så började den debatten redan i 1940-talets mitt, så du har en lång period att skriva om. Det räcker som sagt till många uppsatser och även till några avhandlingar om du vill skriva det.
Citera
2017-04-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det är ett bra ämne du valt från en intressant tidsperiod i Sverige. Syftet är också bra och det skulle kunna räcka till en doktorsavhandling! Men nu ska du ju skriva en B-uppsats, så då kan du i stället se det som att du undersöker om ämnet finns, och hur det ser ut. Några funderingar:

* Vill du titta på nykterhetsförbunden i en stad, i en region eller i riket?

* Hur ser källmaterialet ut? Är det diskussionsprotokoll eller kortfattade beslutsprotokoll?

* Hur stort är källmaterialet? Ungefär hur många sidor?

Nykterhetsförbunden är nog den valda organisationen, inte de enskilda medlemmarna i deras egenskap av privatpersoner. Du vill ju titta på vad organisationen tycker och hur människor i sin egenskap som medlemmar diskuterar, och det är också de enda ditt valda källmaterial kan visa på.

Systembolagen och alkoholmonopolet infördes tidigare, i vissa fall redan 1913 men generellt från 1917. Man kan också finna Systembolag tillbaka till Falun på 1850-talet. Så frågan är vad det är du undersöker? Om det är avvecklingen av motboken och serveringsrestriktionerna som skedde 1955 så började den debatten redan i 1940-talets mitt, så du har en lång period att skriva om. Det räcker som sagt till många uppsatser och även till några avhandlingar om du vill skriva det.

Tack för snabbt svar!

Jag har valt att titta på nykterhetsförbunden i en kommun, då jag åter hade lite spridda tankar, ifall skillnader mellan landsbygd och stad visade på olika följder i samband med Systembolagets införande.(Närhet till butiker måhända en utläsbar faktor? störe verkan på stadens nykterhetsförbund/loger?)

källmaterialet är av olika natur, både korta beslutsprotokoll, årsberättelser mm, samt längre diskussionsprotokoll. Jag önskar även hitta stoff att använda i regeringens forskning(har ej hittatforskningen ännu) som användes i beslutet att införa systembolaget. Jag har än så länge hittat och kopierat närmare 100 sidor av protokoll, liggare, årsrapporter etc från folkrörelsearkivet på min ort.

Som du säger så hade olika orter infört olika sorters monopol redan, och använde motboken. Jag vill trots det se om effekter/följder går att utläsa.(Bör jag annars ändra mitt syfte? Eller "räddar" mitt val av kommun mitt syfte ifall det inte sedan tidigare hade alkoholmonopol förrän 1955?) Jag hade tänkt röra mig inom en 20 års period, 1945-1965, med 1955 som avskiljare. och se om effekter går att utläsa mellan dessa båda tidsperioder(10-årsperiod före, 10-årsperiod efter.) genom "nedsteg" i olika år.

Jag är definitivt luddig fortfarande i vilken slags metod som är bäst att använda.
Citera
2017-04-18, 21:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Tack för snabbt svar!

Jag har valt att titta på nykterhetsförbunden i en kommun, då jag åter hade lite spridda tankar, ifall skillnader mellan landsbygd och stad visade på olika följder i samband med Systembolagets införande.(Närhet till butiker måhända en utläsbar faktor? störe verkan på stadens nykterhetsförbund/loger?)

källmaterialet är av olika natur, både korta beslutsprotokoll, årsberättelser mm, samt längre diskussionsprotokoll. Jag önskar även hitta stoff att använda i regeringens forskning(har ej hittatforskningen ännu) som användes i beslutet att införa systembolaget. Jag har än så länge hittat och kopierat närmare 100 sidor av protokoll, liggare, årsrapporter etc från folkrörelsearkivet på min ort.

Som du säger så hade olika orter infört olika sorters monopol redan, och använde motboken. Jag vill trots det se om effekter/följder går att utläsa.(Bör jag annars ändra mitt syfte? Eller "räddar" mitt val av kommun mitt syfte ifall det inte sedan tidigare hade alkoholmonopol förrän 1955?) Jag hade tänkt röra mig inom en 20 års period, 1945-1965, med 1955 som avskiljare. och se om effekter går att utläsa mellan dessa båda tidsperioder(10-årsperiod före, 10-årsperiod efter.) genom "nedsteg" i olika år.

Jag är definitivt luddig fortfarande i vilken slags metod som är bäst att använda.

Det kan vara överkurs att försöka klura ut något själv på en b-kurs, men om det är 15 sidor du vill ha ihop borde du klara det.

Som du säger bör det vara en period där ett system övergår i ett annat. Det finns nog mycket kvalitativt att jämföra i språkskillnader på 20 år och även kvantitativt, medlemsantal, aktiviteter och annat.

I sämsta fall blir det bara en redogörelse för en rörelses utveckling, där dessa nya regler kanske var sekundära till annan samhällsutveckling.

Hur som helst, Lycka till.
Citera
2017-04-18, 22:13
Avslutad
Citat:

Om du ska jämföra måste du göra två studier och det hinner du inte på en B-uppsats (den är fem veckor eller hur?). Så nöj dig med att beskriva hur nykterhetsförbunden gör i den stad du valt. Se det som att du gör "ett porträtt av nykterhetsdebatten i staden X under åren 1945-1965".

Du är ju historiker så jag antar att metoden är en källanalys och sedan gör du en textanalys av innehållet. Din uppsats ska göra dels två saker: 1) beskriva händelseförlopp, argumentationer och aktörer under den valda tidsperioden utifrån det utvalda källmaterialet, 2) värdera källmaterialet användbarhet för ditt syfte, dess tillförlitlighet och brister, luckor det har, osv.
Citera
2017-04-19, 20:52
Medlem
Citat:
Om du ska jämföra måste du göra två studier och det hinner du inte på en B-uppsats (den är fem veckor eller hur?). Så nöj dig med att beskriva hur nykterhetsförbunden gör i den stad du valt. Se det som att du gör "ett porträtt av nykterhetsdebatten i staden X under åren 1945-1965".

Du är ju historiker så jag antar att metoden är en källanalys och sedan gör du en textanalys av innehållet. Din uppsats ska göra dels två saker: 1) beskriva händelseförlopp, argumentationer och aktörer under den valda tidsperioden utifrån det utvalda källmaterialet, 2) värdera källmaterialet användbarhet för ditt syfte, dess tillförlitlighet och brister, luckor det har, osv.

Okej! Det stämmer, jag har 5 veckor på mig. Är det din rekommendation därför att jag bör ändra mitt syfte till att beskriva nykterhetsdebatten, eller kan jag kanske anamma nykterhetsdebatten som min avgränsning i de effekter jag hoppas kan avläsa i mitt ursprungliga syfte?
Citera
2017-04-19, 22:12
Avslutad
Citat:
Okej! Det stämmer, jag har 5 veckor på mig. Är det din rekommendation därför att jag bör ändra mitt syfte till att beskriva nykterhetsdebatten, eller kan jag kanske anamma nykterhetsdebatten som min avgränsning i de effekter jag hoppas kan avläsa i mitt ursprungliga syfte?

Generellt sett blir uppsatser bättre om de är smalare och djupare, och mycket sämre om de är bredare med flera ämnen som bara berörs ytligt. Om man ska jämföra och se hur t.ex. A påverkas av B, så måste du först göra en bra kartläggning av A, sedan en lika bra kartläggning av B, och så börja jämföra de båda med varandra. Det gör att det blir två studie, plus en jämförelse, och det är mer C-uppsatsnivå.

Om du håller dig bara till A (debatten i de lokala nykterhetsorganisationerna) och analyserar hur de som aktörer agerar inom sig och reagerar på yttre saker, men håller fokus på dem som organisation (A) , klarar du dig sannolikt undan att behöva undersöka (B). Men då måste det var en mycket bra, nästan CSI-liknande kartläggning som du gör. Det bör du också kunna klara på inom tidsramen, om du har källmaterialet tillgängligt redan första veckan.

Lycka till!
Citera
2017-04-20, 10:08
Medlem
Myrdalsklanens avatar
Alkoholmonopolets effekter på en organisation låter som ett mycket stort ämne där du egentligen skulle behöva göra en längre studie än vad som hinns med genom en B-uppsats. Hade jag varit dig hade jag nog, som Briasca föreslår, satsat på något enklare.

1955 hade du, om jag inte minns fel, två stora nykterhetsloger - IOGT med en mer sekulär betoning och kopplingar till arbetarrörelsen och NTO som hade mer frikyrkliga kopplingar. Om båda dessa fanns etablerade på din ort och gav ut publikationer i någon form behöver du egentligen inte göra så mycket mer än att jämföra de inställningar till reformen som ges uttryck för i skrift. Vilka konsekvenser tänkte man sig att reformen skulle få för alkoholkonsumtionen, organisationerna, folkets odödliga själar osv? Detta kan du sedan kombinera med ditt material som ger en bild av organisationernas styrka, koppling till andra organisationer mm. Detta borde räcka för en gedigen komparativ studie på B-nivå.

Relevant här om du har ett lokalt perspektiv är ju vilken ort det rörde sig om. Var arbetarrörelsen, frikyrkorna eller några andra starka här? Det borde även det ha påverkat nykterhetsorganisationerna. Använd dig av tidigare forskning här för att reda ut kontexten! Det finns en hel del forskat om nykterhetsrörelsens historia och du kommer att få smäll på fingrarna om du inte använder dig av den forskningen.

http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&m=&p=1&f=simp&q=nykterhetsr%C3%B6 relsen&hist=true&spell=spelled
Citera
2017-04-20, 10:32
Medlem
Citat:
Generellt sett blir uppsatser bättre om de är smalare och djupare, och mycket sämre om de är bredare med flera ämnen som bara berörs ytligt. Om man ska jämföra och se hur t.ex. A påverkas av B, så måste du först göra en bra kartläggning av A, sedan en lika bra kartläggning av B, och så börja jämföra de båda med varandra. Det gör att det blir två studie, plus en jämförelse, och det är mer C-uppsatsnivå.

Om du håller dig bara till A (debatten i de lokala nykterhetsorganisationerna) och analyserar hur de som aktörer agerar inom sig och reagerar på yttre saker, men håller fokus på dem som organisation (A) , klarar du dig sannolikt undan att behöva undersöka (B). Men då måste det var en mycket bra, nästan CSI-liknande kartläggning som du gör. Det bör du också kunna klara på inom tidsramen, om du har källmaterialet tillgängligt redan första veckan.

Lycka till!

Okej! Tack! Jag kommer nog att köra på det. Som du säger så kan jag annars sväva ut i för många saker, och det stjälper mig mer än vad det skulle hjälpa mig.

Nu hoppas jag bara på att jag kan hitta tillräckligt mycket saker att skriva om, och att mina tydelser av mitt källmaterial inte blir för otroliga då jag ännu bara funnit mycket av samma sak. Medlemsantal, besöksfrekvens på deras möten, gemensamma träffar med allmänheten vid valborgsfirande exempelvis mm.

Jag har kollat runt på LIBRIS efter lämpliga källor och litteratur och har hittat bl.a:

"Nykterhetsrörelsen som kulturfaktor : Föredrag hållet vid Vita bandets riksmöte i Uppsala 1945"

"Distriktsblad / Uppsala distrikt av NTO / Uppsala : Uppsala distrikt av NTO, 1961-1964"

m.fl.

Så nu är det bara att invänta beställningarna av dessa och medans läsa på i dokument från folkrörelsearkivet och så.
Citera
2017-04-20, 11:29
Avslutad
Kolla också avhandlingar. Maria Abrahamsson ”Alkoholkontroll i brytningstid – ett kultursociologiskt perspektiv” (1999) samt Eva Hasselgren ”Två vita och en brun, La Paloma och notan” (2010). Den handlar om 1900-talets alkoholpolitik, De har också gedigna litteraturlistor för dig.
Citera
2017-04-21, 12:36
Medlem
Citat:
Kolla också avhandlingar. Maria Abrahamsson ”Alkoholkontroll i brytningstid – ett kultursociologiskt perspektiv” (1999) samt Eva Hasselgren ”Två vita och en brun, La Paloma och notan” (2010). Den handlar om 1900-talets alkoholpolitik, De har också gedigna litteraturlistor för dig.

Tack för förslagen!

Jag har dock stött på lite problem. Jag försökte kolla upp nykterhetsnämndernas arkiv i stadsarkivet, då jag tror att deras beslut har haft en stark inverkan i debatten vid tiden. Det är dock sekretessbelagt då det är yngre än 70 år och det kan finnas personuppgifter mm. Jag har ansökt om förbehåll(?), men det är såklart inte garanterat att jag får det. Men jag hoppas dock. Jag får svar nästa vecka.

Idag och i helgen blir det läsning av litteraturen, så får vi se om det finns några guldkorn man kan använda.
Citera
2017-04-21, 14:07
Avslutad
Elände det där med sekretessen. Jag skulle bums ändra inriktning på uppsatsen så du inte blir beroende av det sekretessbelagda materialet. Om du ska vänta till nästa vecka kommer cirka 25% av din researchtid att ha försvunnit. Så ett tips är: Vinkla om!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in