Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-22, 12:32
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Elände det där med sekretessen. Jag skulle bums ändra inriktning på uppsatsen så du inte blir beroende av det sekretessbelagda materialet. Om du ska vänta till nästa vecka kommer cirka 25% av din researchtid att ha försvunnit. Så ett tips är: Vinkla om!

Okej! Ja, om ingenting händer innan tisdag nästa vecka så är det min enda väg att gå. Jag ska undersöka om det Myrdalsklanen skrev ovan är ett alternativ.

Annars måste jag hitta ett annat syfte utan att låta mitt källmaterial och beställda litteratur gå till spillo. Som du säger så är det jobbigt att behöva börja om från början på efterkälken.

Mitt källmaterial berör IOGT till 90%, måhända kan jag hitta en vinkling där?
Citera
2017-04-22, 15:42
  #14
Medlem
Briasccas avatar
Du behöver inte byta ämne, bara vinkling. Alltså bara ersätta källmaterialet OM (och bara om) du inte får tillgång till de sekretesskyddade handlingarna. Så det är bara de som du behöver ersätta med något annan.
Citera
2017-04-25, 06:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Du behöver inte byta ämne, bara vinkling. Alltså bara ersätta källmaterialet OM (och bara om) du inte får tillgång till de sekretesskyddade handlingarna. Så det är bara de som du behöver ersätta med något annan.

Nu har det blivit ändrat! Jag tänker nu undersöka alkoholbruket i min kommun under åren 1945-1965. Jag kommer att identifiera vilka aktörer som hade en stark röst i frågan, min tidigare forskning går inte till spillo, och jag kommer att kunna prata generellt om nykterhetsnämnderna, och kanske göra en instickare om hur sekretess har hindrat mig från en djupare undersökning om just nämnderna.

Vad tros om det?
Citera
2017-04-25, 08:10
  #16
Medlem
Du får ju en väldigt bra allmän (sekretessbefriad) syn på den här tiden genom att kolla med dels nykterhetsrörelsen, som borde ha massor med arkivmaterial, dels att kolla med Systembolaget som har försäljningssiffrornas förändringar under denna tid. Det centrala här - är ju att motboken avvecklades, d v s ransoneringen upphörde 1955. Det påverkade även restaurangbranschen och efter 1955 kunde vi börja köpa starköl på Systembolaget. Tidigare fick man köpa starköl på apoteket om man lyckades få ett recept av någon läkare
Men supandet ökade efter 1955, vilket staten försökte bromsa med ett pärlband av prishöjningar under åren som följde.
B-uppsatsen är väl fortfarande en övning i metodik - så en gedigen notapparat rekommenderas.
Citera
2017-04-25, 08:21
  #17
Medlem
Myrdalsklanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Nu har det blivit ändrat! Jag tänker nu undersöka alkoholbruket i min kommun under åren 1945-1965. Jag kommer att identifiera vilka aktörer som hade en stark röst i frågan, min tidigare forskning går inte till spillo, och jag kommer att kunna prata generellt om nykterhetsnämnderna, och kanske göra en instickare om hur sekretess har hindrat mig från en djupare undersökning om just nämnderna.

Vad tros om det?

Ska du undersöka det faktiska alkoholbruket, alltså hur mycket folk drack? Eller hur aktörerna såg på och agerade i frågan? Det sista låter ju mer givande utifrån vad du har skrivit tidigare (om du inte sitter på användbar data om det faktiska drickandet, då är det jätteintressant att ha med).

Om du forskar om nämnderna är det ju mycket intressant bara att undersöka vilka som var representerade där. Det borde kunna gå att få reda på även utan det sekretessbelagda materialet. Här kan du koppla teoretiskt till forskning om svensk korporativism (Bo Rothstein, Lars Trägårdh mfl).

Lycka till!
Citera
2017-04-25, 17:29
  #18
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Nu har det blivit ändrat! Jag tänker nu undersöka alkoholbruket i min kommun under åren 1945-1965. Jag kommer att identifiera vilka aktörer som hade en stark röst i frågan, min tidigare forskning går inte till spillo, och jag kommer att kunna prata generellt om nykterhetsnämnderna, och kanske göra en instickare om hur sekretess har hindrat mig från en djupare undersökning om just nämnderna.

Vad tros om det?

Låter som en mycket bra lösning. Och du fick goda tips här ovan också. Det skulle vara intressant att också värdera de som har "svaga röster" för det ger en känsla av hur debatten går. Dina sekretessproblem kan diskutera i din diskussion eller var ni nu gör det på er institution. Fråga din handledare. Generellt sett ger det betygspluspoäng att tala om svårigheter man haft, syftesförskjutningar man tvingats genomföra och särskilt om du diskuterar sekretssproblematik (historiker ääälskar sån't).
Citera
2017-04-26, 17:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Låter som en mycket bra lösning. Och du fick goda tips här ovan också. Det skulle vara intressant att också värdera de som har "svaga röster" för det ger en känsla av hur debatten går. Dina sekretessproblem kan diskutera i din diskussion eller var ni nu gör det på er institution. Fråga din handledare. Generellt sett ger det betygspluspoäng att tala om svårigheter man haft, syftesförskjutningar man tvingats genomföra och särskilt om du diskuterar sekretssproblematik (historiker ääälskar sån't).

Ja, jag ska träffa min handledare imorgon, så kommer jag förhoppningsvis att få bra tips gällande sekretessen. Men det känns som jag är på banan nu och kan börja skriva mig framåt utan risk för fler hinder pga problem med mitt syfte. Nu kanske mina frågeställningar kan behöva ändras, men det är ett mycket mindre problem.

Jag håller er uppdaterade om jag stöter på större problem.
Citera
2017-04-26, 17:32
  #20
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Ja, jag ska träffa min handledare imorgon, så kommer jag förhoppningsvis att få bra tips gällande sekretessen. Men det känns som jag är på banan nu och kan börja skriva mig framåt utan risk för fler hinder pga problem med mitt syfte. Nu kanske mina frågeställningar kan behöva ändras, men det är ett mycket mindre problem.

Jag håller er uppdaterade om jag stöter på större problem.

Jag tror det här kommer gå mycket bra. Fråga gärna handledaren om vad som utmärker en uppsats i historia. Vad är dess kännetecken? Vad gör en uppsats till en uppsats i historia och låt säga, inte en uppsats i franska, biomedicin eller konstvetenskap. Alla ämnen har sina specialiteter så jobba på att försöka knäcka koden till hur historieämnet vill att man ska skriva uppsatser. Fråga konkret: Vad är en framgångsrik B-uppsats? Vad är en halvknackig B-uppsats i historia. Fråga: Vad drar alltid ned uppsatsbetyget i onödan? Det är ju inte så att du ska veta det i förväg utan du går ju en utbildning och är där för att lära dig. Så fråga. Du förutsätts inte kunna uppsatsskrivandets konst i förväg, utan det lär man sig genom att skriva uppsats.

Fråga också konkret: Hur ska jag tänka och arbeta för att få högsta betyg? För det är en teknik för att få A-betyget, och handledaren ska kunna ge dig ett antal handfasta råd. Och jobba inte mot lägre betygsnivåer, det är ingen poäng. Satsa istället mot stjärnorna så når du definitivt trädtopparna. Per aspera ad astra!

Lycka till! Keep us posted!
Citera
2017-04-26, 17:49
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag tror det här kommer gå mycket bra. Fråga gärna handledaren om vad som utmärker en uppsats i historia. Vad är dess kännetecken? Vad gör en uppsats till en uppsats i historia och låt säga, inte en uppsats i franska, biomedicin eller konstvetenskap. Alla ämnen har sina specialiteter så jobba på att försöka knäcka koden till hur historieämnet vill att man ska skriva uppsatser. Fråga konkret: Vad är en framgångsrik B-uppsats? Vad är en halvknackig B-uppsats i historia. Fråga: Vad drar alltid ned uppsatsbetyget i onödan? Det är ju inte så att du ska veta det i förväg utan du går ju en utbildning och är där för att lära dig. Så fråga. Du förutsätts inte kunna uppsatsskrivandets konst i förväg, utan det lär man sig genom att skriva uppsats.

Fråga också konkret: Hur ska jag tänka och arbeta för att få högsta betyg? För det är en teknik för att få A-betyget, och handledaren ska kunna ge dig ett antal handfasta råd. Och jobba inte mot lägre betygsnivåer, det är ingen poäng. Satsa istället mot stjärnorna så når du definitivt trädtopparna. Per aspera ad astra!

Lycka till! Keep us posted!

Okej! Ska ske!
Citera
2017-05-31, 17:03
  #22
Medlem
Jag kan meddela att jag fick godkänt på min uppsats! Så jag ville bara passa på att tacka för era synpunkter och hjälp.
Citera
2017-05-31, 18:09
  #23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Skriver just nu en B-uppsats(15sidor) som jag har stött på problem inom. Mitt syfte med min uppsats är att undersöka följderna på nykterhetsförbunden i samband med Systembolagets(Alkoholmonopolets) införande 1955 i XXX kommun.

Detta är min första uppsats och jag finner det svårt att göra en avgränsning i en riktning som fortfarande kan ge tillräckligt att skriva om. Hittills har jag skrivit ned för många av mina spridda tankar i mitt arbete, som jag finner intressanta men alldeles för lösa i sig. Jag känner mig dock tvungen till detta då jag inte kan "se" mer ur källmaterialet(nykterhetsförbundens årsberättelser, årsrapporter, liggare, protokoll etc).

Jag har ännu ej hittat tidigare forskning som är relevant då jag ej heller har bestämt hur jag ska välja att definera "nykterhetsförbund" exempelvis. Är det medlemmarna, eller är det organisationen i sig?

Jag hade idag handledarmöte där det blev tydligt att jag måste ta ett beslut gällande detta, vilket jag håller med om. Men åter till problemet, jag kommer i så fall inte ha tillräckligt med stoff att skriva om och kunna producera ett resultat känner jag.

Har ni några tips/råd?

Ett inspel från en väldigt kvantig sam- och sängvetare...

A) Finns registerdata på spritförsäljningen och medlemstalen i nykterhetsförbunden i XXX under tidsperioden? Kan du lite regressionsanalys kan du använda en "regimskiftesmodell" på just -55, eller bara lägga in en årsdummievariabel - äh... ger inte så mkt, men på okvantiga humanister kan man impa quite easily doin´stuff like that.

B) Ett icke-kvantigt inspel: get your hands dirty! Intervjuer! Många fyllbyltar blir äldre än man tror - scanna av ålderdomshemmen i XXX efter snubbar födda runt 30-35.

Båda ovan kan användas i en och samma uppsats och som Gordon Ramsey aldrig säger, "well done"... ...och du har ett A...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback