Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-18, 18:37
  #1
Medlem
Blåtås avatar
I skriften " Notes on nationalism" (1945) går det att läsa följande : "Is it true about the German gas ovens in Poland? -||- Probably the truth is discoverable, but the facts will be so dishonestly set forth in almost any newspaper that the ordinary reader can be forgiven either for swallowing lies or failing to form an opinion."


Skriften är skriven precis efter andra världskrigets slut, var det enklare eller svårare att ifrågasätta förintelsen då? Har inte George Orwell kommit enkelt undan från härskarna av nuvarande status quo?
Citera
2017-04-18, 18:58
  #2
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
"Is it true about the German gas ovens in Poland? -||- Probably the truth is discoverable, but the facts will be so dishonestly set forth in almost any newspaper that the ordinary reader can be forgiven either for swallowing lies or failing to form an opinion."
Kan du utveckla lite hur du tolkar Orwells ord här? Jag läser det citerade, men får absolut inte ihop det med det du uttrycker sist i trådstarten, därav misstänker jag att jag inte alls tolkar texten som du.
Citera
2017-04-18, 19:01
  #3
Medlem
hela skriften

http://orwell.ru/library/essays/nati.../english/e_nat
Citera
2017-04-18, 19:32
  #4
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Kan du utveckla lite hur du tolkar Orwells ord här? Jag läser det citerade, men får absolut inte ihop det med det du uttrycker sist i trådstarten, därav misstänker jag att jag inte alls tolkar texten som du.

Han undrar om det är sant om det fanns gaskammare i polen och säger att det är svårt att urskilja vad som är sant och falskt.
Citera
2017-04-19, 00:11
  #5
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Han undrar om det är sant om det fanns gaskammare i polen och säger att det är svårt att urskilja vad som är sant och falskt.
Så läser inte jag texten (jag gick till originalet för att få mer sammanhang än ditt citat erbjuder). Snarare beskriver han hur nationalister tvivlade på nyheter som vid den tiden framstod som osannolika, som t ex att tio miljoner dog i kriget, eller att tyskarna gasade judar på löpande band. Han gör ingen poäng av att han själv skulle tvivla på dessa uppgifter.
__________________
Senast redigerad av Elwy 2017-04-19 kl. 00:23.
Citera
2017-04-19, 09:08
  #6
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Så läser inte jag texten (jag gick till originalet för att få mer sammanhang än ditt citat erbjuder). Snarare beskriver han hur nationalister tvivlade på nyheter som vid den tiden framstod som osannolika, som t ex att tio miljoner dog i kriget, eller att tyskarna gasade judar på löpande band. Han gör ingen poäng av att han själv skulle tvivla på dessa uppgifter.


Har du läst hela texten? " Nationalism, in the extended sense in which I am using the word, includes such movements and tendencies as Communism, political Catholicism, Zionism, Antisemitism, Trotskyism and Pacifism."

Tycker det står ganska tydligt det jag säger.. " the facts will be so dishonestly set forth in almost any newspaper"
Citera
2017-04-19, 09:17
  #7
Avstängd
Jag gissar att Orwell insåg redan då att allt vi tror på är mer eller mindre lögn.
Citera
2017-04-19, 09:20
  #8
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Så läser inte jag texten (jag gick till originalet för att få mer sammanhang än ditt citat erbjuder). Snarare beskriver han hur nationalister tvivlade på nyheter som vid den tiden framstod som osannolika, som t ex att tio miljoner dog i kriget, eller att tyskarna gasade judar på löpande band. Han gör ingen poäng av att han själv skulle tvivla på dessa uppgifter.

Vad tänker du att han menar med att tidningarna kommer att rapportera oärligt om händelserna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback