Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-24, 20:05
  #25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Hur gör man och hur lång tid tar det att växla fysiskt guld mot pengar, kan man göra det i varje medelstor svensk stad?
Jag ifrågasätter inte ditt tips utan har funderat ett tag på att beställa guld från Tyskland för att säkra lite besparingar mot inflationen.

Som läget är idag får du troligen bege dig till huvudstaden alternativt skicka det med värdepost - ett par dagar minst lär det ta.

I ett scenario där svenska kronan får kraftig inflation däremot, då lär det ploppa upp ställen som glatt växlar in ditt guld till nära marknadspris och det lär heller inte vara några större problem att handla en matkasse för ett uns eller två silver.. Säkerheten i form av fysiska ädelmetaller förväntar jag mig inte att kunna omvandla på stående fot.
Citera
2017-04-24, 20:10
  #26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Ja det är väl ett sätt, det finns ju Goldmoney också men många verkar köpa fysiskt guld och lever efter "If you can't hold it you don't own it".

Lite hos www.goldmoney.com skadar inte heller - äggen skall ligga i många olika korgar

Deras mastercard fyller man på på ett par sekunder, tyvärr drabbas man av växlingsavgifter när man handlar med det i sverige men det är en klart smidig backuplösning mot många scenarion. Tänk om man blir arbetslös/sjukskriven i framtiden - då lär det vara trevligt att ha tillgångar som inte våra myndigheter vet om...
Citera
2017-04-25, 14:15
  #27
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Som läget är idag får du troligen bege dig till huvudstaden alternativt skicka det med värdepost - ett par dagar minst lär det ta.

I ett scenario där svenska kronan får kraftig inflation däremot, då lär det ploppa upp ställen som glatt växlar in ditt guld till nära marknadspris och det lär heller inte vara några större problem att handla en matkasse för ett uns eller två silver.. Säkerheten i form av fysiska ädelmetaller förväntar jag mig inte att kunna omvandla på stående fot.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Lite hos www.goldmoney.com skadar inte heller - äggen skall ligga i många olika korgar

Deras mastercard fyller man på på ett par sekunder, tyvärr drabbas man av växlingsavgifter när man handlar med det i sverige men det är en klart smidig backuplösning mot många scenarion. Tänk om man blir arbetslös/sjukskriven i framtiden - då lär det vara trevligt att ha tillgångar som inte våra myndigheter vet om...

Så du har fysiskt guld också? Hur mycket kan man lita på online-guld när det blir härdsmälta i världsekonomin?

Hej, jag skulle vilja ta ut mina pengar! -Vilka pengar?

Jag är som sagt ute efter ett långsiktigt sparande på 17+år.
Citera
2017-04-25, 14:24
  #28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Det verkar som att jag har missuppfattat det hela då, när folk skriver här på forumet att de köper guld för att säkra sina tillgångar mot inflation/börskrasch/zombieapokalyps och att "Cash is king" köper certifikat?

Vad rekommenderar du och andra kunniga för långsiktigt sparande åt min lilla dotter, https://www.bullionvault.com/ kanske?

Jag är inte kunnig inom guld, det företaget skulle köpa fysiskt guld, men råkade slarva bort det mesta av pengarna/guldet på vägen

Står om det här http://blog.zaramis.se/2016/05/12/do...panamapappren/
Citera
2017-04-25, 17:33
  #29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Så du har fysiskt guld också? Hur mycket kan man lita på online-guld när det blir härdsmälta i världsekonomin?

Hej, jag skulle vilja ta ut mina pengar! -Vilka pengar?

Jag är som sagt ute efter ett långsiktigt sparande på 17+år.

Hur mycket kan man lita på någon överhuvudtaget? Riskspridning kör jag efter, goldmoney är baserat i kanada och har ingenting med svenska eller ens europeiska banker att göra - det är det jag är ute efter..

Om de svenska/europeiska bankerna eller till och med världens banker kraschar så har jag fysiskt att ta till plus att goldmoney rent teoretiskt borde klara sig bättre då de inte har en massa subprime utlåning via bankerna. Men visst -det kan gå åt pipsvängen även där naturligtvis, att allt går i putten samtidigt ser jag dock som ytterst osannolikt.
Citera
2017-04-25, 21:05
  #30
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag är inte kunnig inom guld, det företaget skulle köpa fysiskt guld, men råkade slarva bort det mesta av pengarna/guldet på vägen

Står om det här http://blog.zaramis.se/2016/05/12/do...panamapappren/

Jag tänkte mer på de erkända stora aktörerna som går att lita på, jag har redan blivit erbjuden att köpa guld av zigenare på en rastplats.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hur mycket kan man lita på någon överhuvudtaget? Riskspridning kör jag efter, goldmoney är baserat i kanada och har ingenting med svenska eller ens europeiska banker att göra - det är det jag är ute efter..

Om de svenska/europeiska bankerna eller till och med världens banker kraschar så har jag fysiskt att ta till plus att goldmoney rent teoretiskt borde klara sig bättre då de inte har en massa subprime utlåning via bankerna. Men visst -det kan gå åt pipsvängen även där naturligtvis, att allt går i putten samtidigt ser jag dock som ytterst osannolikt.

Ja det är ju bra att sprida riskerna, jag tycker att fysiskt guld verkar vara rätt säkert ändå om man sparar långsiktigt och inte snabbt måste kunna omvandla det till cash. Det är inte svårt att gömma lite guld på sin villatomt (man bör inte ha det i huset om det brinner ner, kan tänka mig att det smälter då).

Sen får man tänka på växlingsavgiften, Tavex betalar ju inte vad det är värt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback