• 1
  • 2
2017-04-18, 12:32
Medlem
Pisswassers avatar
Om man pendlar med bil 11 mil/dag så blir det på 1 år 2761 mil om man räknar på 251 arbetsdagar vilket det blir mellan 2017-01-01 till 2017-12-31.

2761 mil blir 1932,7 liter bensin om man utgår från att den drar 0.7l/mil. Med dagens bensinpris 14,62 kr/l så blir det en kostnad på 28,275 kr/år.

För 2017 får man tillbaka kostnaden som överstiger 11,000 kr, men det är ju skatt på den summan. Någon som vet hur mycket man får tillbaka?
Citera
2017-04-18, 12:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
Om man pendlar med bil 11 mil/dag så blir det på 1 år 2761 mil om man räknar på 251 arbetsdagar vilket det blir mellan 2017-01-01 till 2017-12-31.

2761 mil blir 1932,7 liter bensin om man utgår från att den drar 0.7l/mil. Med dagens bensinpris 14,62 kr/l så blir det en kostnad på 28,275 kr/år.

För 2017 får man tillbaka kostnaden som överstiger 11,000 kr, men det är ju skatt på den summan. Någon som vet hur mycket man får tillbaka?

1. Sparar du verkligen minst två timmar per arbetsdag jämfört med kollektivtrafik? Låter märkligt på en så kort pendling, men såklart ine omöjligt.
2. Det går inte att svara på. För man "får inte tillbaka" något. Det som händer är att din förvärvsinkomst minskas. Så hur mycket du till slut får tillbaka beror helt på hur resten av din deklaration ser ut.
Citera
2017-04-18, 12:42
Medlem
ElvisFans avatar
Det är ett avdrag, inget du får tillbaka. Beror helt och hållet på hur mycket skatt du betalat och vilken skattesats du har. Avdraget är 18,50 kr per mil, ca 51 000 kr dvs ca 40 000 kr efter Skatteverkets schablon..

Betalar du 50% skatt blir det ca 20 000 kr och betalar du 30% ca 12 000 kr som skatten minskas med.

Citat:
Ett avdrag i deklarationen sänker din inkomst som skatten beräknas på. Hur mycket ett avdrag ger i lägre skatt beror på hur hög skatt du betalar.
https://www.skatteverket.se/privat/s...893f25603.html
Citera
2017-04-18, 12:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Avdraget är 18,50 kr per

Nja? 18,5 är väl resor i tjänsten. Inte resor till/från arbetet?
Senast redigerad av EckiEcki 2017-04-18 kl. 12:47.
Citera
2017-04-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

18.5 är det som gäller för din privata bil.

Resor i tjänst är 18.5 som är skattefritt. Vill du ha mer så är överstigande skattepliktigt.
Citera
2017-04-18, 12:58
Medlem
Citat:

18:50 är summan som är skattefri per mil i tjänstekörning.
Samma belopp utgör tillåtet avdrag vid färd med egen bil till/från arbete.
Citera
2017-04-18, 13:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
18:50 är summan som är skattefri per mil i tjänstekörning.
Samma belopp utgör tillåtet avdrag vid färd med egen bil till/från arbete.

Se där ja. Trodde det var faktisk kostnad. (Har bara kört förmånsbilar.. )
Citera
2017-04-18, 13:25
Medlem
Pisswassers avatar
Citat:
1. Sparar du verkligen minst två timmar per arbetsdag jämfört med kollektivtrafik? Låter märkligt på en så kort pendling, men såklart ine omöjligt.
2. Det går inte att svara på. För man "får inte tillbaka" något. Det som händer är att din förvärvsinkomst minskas. Så hur mycket du till slut får tillbaka beror helt på hur resten av din deklaration ser ut.

Tar 96 min enkel väg med buss och ett par byten mot 39 min med bil under normala omständigheter.

Jag skulle därför "bara" tjäna 119 min vilket är 1 min för lite om jag skulle ta bilen men... och ett stort MEN sedan... jag kan inte åka kollektivt eftersom första bussen går 45 min innan arbetet börjar vilket skulle göra att jag skulle komma 51 min för sent till arbetet varje dag. Och det går ju inte.

På Skatteverkets hemsida står det minst 5 km och att man tjänar minst 120 min... eller om kollektivtrafik inte finns och det finns det ju inte... kan man ju säga, eftersom den inte går så man kommer fram i tid.

Eller blir det att bita i det sura äpplet och stå för hela kostnaden själv?
Citera
2017-04-18, 13:46
Medlem
BorgeHs avatar
Det är klart att du skall dra av bilen.

Men reta inte upp dem. Jag drar bara för 220 dagar, då blir det inget tjafs. Jag fick tips om det av en som jobbade på skattemyndigheten. Drar du för 251 dagar som du skrev så lär du få ett litet brunt kuvert där de vill ha reda på varför.

Titta här för normalt antal arbetsdagar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Heltid

Se till att ha ordning på pappren. Jag blev kallad en gång för att visa upp bensinräkningar, försäkringspapper och besiktningsprotokoll för att intyga att jag körde den yrkade sträckan. När jag kom dit med min pärm med alla papper var det inget snack. Efter 5 minuter tackade de för besöket och allt var klart. Sedan har jag aldrig hört av dem.

För dig betyder ju 11 mil per dag 2761 mil per år, då går det ju inte att ha bilen försäkrad för 1500 mil per år eller att vid besiktningen bara ha kört 1200 mil per år eller inte tankat den mängden bränsle. Ett gott råd är att se till att allt är OK, annars har du dem efter dig i flera år.
Citera
2017-04-18, 13:46
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
Tar 96 min enkel väg med buss och ett par byten mot 39 min med bil under normala omständigheter.

Jag skulle därför "bara" tjäna 119 min vilket är 1 min för lite om jag skulle ta bilen men... och ett stort MEN sedan... jag kan inte åka kollektivt eftersom första bussen går 45 min innan arbetet börjar vilket skulle göra att jag skulle komma 51 min för sent till arbetet varje dag. Och det går ju inte.

På Skatteverkets hemsida står det minst 5 km och att man tjänar minst 120 min... eller om kollektivtrafik inte finns och det finns det ju inte... kan man ju säga, eftersom den inte går så man kommer fram i tid.

Eller blir det att bita i det sura äpplet och stå för hela kostnaden själv?

Prata med arbetsgivaren? Du ska inte behöva stå för hela kostnaden själv.
Citera
2017-04-18, 13:52
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Det är väl klart att han ska stå för kostnaden, likt resten av sverige som kör bil till jobbet.
Citera
2017-04-18, 13:53
Medlem
Pisswassers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Det är klart att du skall dra av bilen.

Men reta inte upp dem. Jag drar bara för 220 dagar, då blir det inget tjafs. Jag fick tips om det av en som jobbade på skattemyndigheten. Drar du för 251 dagar som du skrev så lär du få ett litet brunt kuvert där de vill ha reda på varför.

Titta här för normalt antal arbetsdagar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Heltid

Se till att ha ordning på pappren. Jag blev kallad en gång för att visa upp bensinräkningar, försäkringspapper och besiktningsprotokoll för att intyga att jag körde den yrkade sträckan. När jag kom dit med min pärm med alla papper var det inget snack. Efter 5 minuter tackade de för besöket och allt var klart. Sedan har jag aldrig hört av dem.

För dig betyder ju 11 mil per dag 2761 mil per år, då går det ju inte att ha bilen försäkrad för 1500 mil per år eller att vid besiktningen bara ha kört 1200 mil per år eller inte tankat den mängden bränsle. Ett gott råd är att se till att allt är OK, annars har du dem efter dig i flera år.

Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ

Tack som fan för era svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in