2025-01-14, 06:30
Medlem
Malawi-Golds avatar
Jag har en Professur från Livets Hårda Skola!
Citera
2025-01-16, 00:00
Medlem
I min krets är det bara ett skämtsamt uttryck, fyllt av självironi. Ingen i Sverige som är född senare än 70-talet har en aning om vad svåra förhållanden eller fattigdom innebär. Att vara relativt fattig och skämmas för att man bara åkte till Kanarieöarna och Åre i år är inte att ha gått LHS.
Citera
2025-01-20, 10:37
Medlem
Nattvarelsers avatar
Så de människor jag träffade som talade om ”livets hårda skola” var ofta eländiga varelser med dåliga hem, vistelser på institutioner och erfarenheter av hemlöshet.
De är stolta över att de överlevde.
Men jag tycker faktiskt synd om dem eftersom deras liv bara var en kamp, och de levde i princip i ett land i den första världen som om de vore i den tredje världen
Citera
2025-01-25, 22:29
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KheBabben
I min krets är det bara ett skämtsamt uttryck, fyllt av självironi. Ingen i Sverige som är född senare än 70-talet har en aning om vad svåra förhållanden eller fattigdom innebär. Att vara relativt fattig och skämmas för att man bara åkte till Kanarieöarna och Åre i år är inte att ha gått LHS.
Då lever du under en sten. Folk lever under skräckförhållanden ibland, även i Sverige. Bara för du inte svälter ihjäl betyder det inte att du har ett bra liv, en ekonomi som inte når fattigdom utan enbart relativ fattigdom garanterar egentligen ingenting. En människa som levt under förtryck, psykisk och fysisk misshandel stora delar av sitt liv kommer inte bli lycklig bara för man har råd med den billigaste maten i matvaruhandeln (även om Sverige gör helt rätt genom att försöka bekämpa fattigdom med bidrag).
Du vet inte vad folk går igenom eftersom du förmodligen inte gått igenom något utan fått allt serverat på silverfat och aldrig behövt kämpa något nämnvärt, inte varit med om svåra situationer som gjort dig ärrad och ändrad som person. Du är lyckligt lottad och borde knipa igen och inse att inte alla har samma tur som du haft.
Även om uttrycket kan vara ironiskt ibland så verkar din krets bestå av pretentiösa, ytliga brats som hade lipat om dem gått igenom något andra gör.

Ni som skrattar och hånar folk som haft det svårt (även ibland utan att man själv varit en bidragande orsak till sin svåra situation), man hoppas att ni går igenom ett helvete själv så ni slutar vara ytliga okänsliga as.
Senast redigerad av EpicUsername 2025-01-25 kl. 22:46.
Citera
2025-01-25, 22:51
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvarelser
Så de människor jag träffade som talade om ”livets hårda skola” var ofta eländiga varelser med dåliga hem, vistelser på institutioner och erfarenheter av hemlöshet.
De är stolta över att de överlevde.
Men jag tycker faktiskt synd om dem eftersom deras liv bara var en kamp, och de levde i princip i ett land i den första världen som om de vore i den tredje världen
Ska dom inte ha något självförtroende när dom har kämpat i motgång uppväxt på institutioner, drogmissbruk som följd sen hemlöshet som grädde på moset när samhället sviker dom ännu en gång?
Citera
2025-01-25, 23:33
Medlem
Jag skulle kalla "LHS" folket för "verklighetens folk". Dvs vanliga svennar med knegar och slitjobb. Vanligt folk, på gränsen till underklass. Däremed inte sagt att de är bättre än andra. Ofta är de halv- eller helkriminella och har inte mina sympatier. Men de är en försvarlig del av befolkningen. Kanske runt 10%? De jobbar, gör någorlunda rätt för sig, super, lever White Trash liv och ... är mänskliga på gott och ont.
Citera
2025-01-26, 04:17
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Tycker livets hårda skola är lite maskrosbarn, före detta kriminell som börjat "ta tag" i det.

Tycker tvärtom, de som har detta idag är aktiva kriminella pundare med halstatueringar och kamphundar.

De spelar Facebook-spel och delar deras poäng för samtliga samtidigt som de varvar helt filterlösa statusuppdateringar om hur dum i huvudet soc, polisen, rätten och alla andra är.

De skrivs friskt om deras onykterhet eller två dagar långa nykterhet.

De byter profilbild fyra gånger i veckan och det är alltid en selfie med samma onaturliga "häftiga" pose med en helt omöblerad bakgrund.
Citera
2025-01-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Då lever du under en sten. Folk lever under skräckförhållanden ibland, även i Sverige. Bara för du inte svälter ihjäl betyder det inte att du har ett bra liv, en ekonomi som inte når fattigdom utan enbart relativ fattigdom garanterar egentligen ingenting. En människa som levt under förtryck, psykisk och fysisk misshandel stora delar av sitt liv kommer inte bli lycklig bara för man har råd med den billigaste maten i matvaruhandeln (även om Sverige gör helt rätt genom att försöka bekämpa fattigdom med bidrag).
Du vet inte vad folk går igenom eftersom du förmodligen inte gått igenom något utan fått allt serverat på silverfat och aldrig behövt kämpa något nämnvärt, inte varit med om svåra situationer som gjort dig ärrad och ändrad som person. Du är lyckligt lottad och borde knipa igen och inse att inte alla har samma tur som du haft.
Även om uttrycket kan vara ironiskt ibland så verkar din krets bestå av pretentiösa, ytliga brats som hade lipat om dem gått igenom något andra gör.

Ni som skrattar och hånar folk som haft det svårt (även ibland utan att man själv varit en bidragande orsak till sin svåra situation), man hoppas att ni går igenom ett helvete själv så ni slutar vara ytliga okänsliga as.

Hade du dragit samma "lyckliga lott" som jag, så hade du sprungit till psykologen och gråtit ut om hur livet är orättvist och att ingen löser din situation åt dig. Om du har bott hela ditt liv i Sverige så vet du inte vad skräckförhållanden är. Jag har bott i ett land där det ofta saknades mat i affären i en vecka i sträck och där det med Europeiska mått rådde verkliga skräckförhållanden, men det fanns en ändlös tillgång på kommunism. Kom till Sverige som liten och har jobbat för allt jag har, förmodligen mkt hårdare än dig. Därför slipper jag bo under en sten, eftersom jag har gjort rätt för mig och kämpat. Gör man det, så har man man minst medianlön och ett enkelt liv i Sverige, oftast mkt mer än så.

Bidrag bidrar i stor utsträckning till att du aldrig kommer ur fattigdom, eftersom du aldrig behöver prestera själv och lever hela livet på ett minimum. En utomordentligt bra deal för sossar och andra vänsterpartierna vars hela politik bygger på röster från de som hamnat i bidragsfällan. Otroligt destruktivt för bidragstagaren som aldrig gör något vettigt med sitt liv.

Dina vilda spekulationer träffade inte rätt på en enda punkt, men
Citera
2025-01-28, 14:12
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWo
Jag är här för att diskutera folket som nämligen studerat på "Livets hårda skola". Vad är det för sorts folk egentligen?

Hur kommer det sig att man väljer att nämna denna s.k skola istället för att sätta dit exempelvis gymnasieskolan man gått på. Hur högutbildade är detta folk, har de avslutat sin gymnasieutbildning eller är det ett annat sätt att säga att man endast har en grundskoleutbildning i bagaget?

Har ni någonsin träffat på en intelligent varelse som associerat sig själv med L.H.S, eller har ni som mig endast stött på otroligt korkat underutbildade WT-folk som varken vet fram eller bak.

Fyll gärna på allt ni vet om dessa varelser. Allt om detta fascinerade folk är av intresse.

Har alltid tänkt att det handlar om personer som inte har studerat, men vill framhäva att de levt ett liv där de lärt sig mycket utanför skolan. Detta kan de ju ha helt rätt i. Det finns en del riktiga idioter som studerat och det finns rätt kloka människor som inte gjort det.
Men de som skriver livets hårda skola i sociala medier är väl i regel tattade RonnyochRagge-typer.
Om man skall vara ärlig så är det väl så att även de som studerat har levt ett liv. Ibland ett hårt och varierat liv. Det finns absolut "fackidioter" som aldrig gjort något annat än studera och aldrig haft ett riktigt jobb utanför den akademiska världen, men det finns också folk som både levt ett riktigt rikt liv och ovanpå det studerat.
Citera
2025-01-31, 23:02
Medlem
Roidberts avatar
Mitt intryck är att de som har studerat på Livets Hårda Skola vill spela tuffa. Sedan tycker nog många att det ser bättre ut än att skriva att man endast har en gymnasieutbildning.
Citera
2025-03-17, 14:45
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Mitt intryck är att de som har studerat på Livets Hårda Skola vill spela tuffa. Sedan tycker nog många att det ser bättre ut än att skriva att man endast har en gymnasieutbildning.

Japp, de som säger sig gått LHS har naturligt en annan syn på som innebörd det än oss andra.

Nu avses det LHS som spridits under senare år på tex Facebook och inte den gamla betydelsen.
Citera
2025-04-29, 17:10
Medlem
FuckSwedens avatar
Vad är det med folk som medvetet skyltar med detta i sina profiler? Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in