Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-17, 15:49
  #1
Medlem
DoctorWos avatar
Jag är här för att diskutera folket som nämligen studerat på "Livets hårda skola". Vad är det för sorts folk egentligen?

Hur kommer det sig att man väljer att nämna denna s.k skola istället för att sätta dit exempelvis gymnasieskolan man gått på. Hur högutbildade är detta folk, har de avslutat sin gymnasieutbildning eller är det ett annat sätt att säga att man endast har en grundskoleutbildning i bagaget?

Har ni någonsin träffat på en intelligent varelse som associerat sig själv med L.H.S, eller har ni som mig endast stött på otroligt korkat underutbildade WT-folk som varken vet fram eller bak.

Fyll gärna på allt ni vet om dessa varelser. Allt om detta fascinerade folk är av intresse.
Citera
2017-04-17, 15:56
  #2
Medlem
Jag erbjuder här några citat

"Sökningar i Googles bokarkiv visar att första gången som begreppet ”livets hårda skola” verkar ha förekommit i tryck i Sverige var i den svenska översättningen av August Strindbergs ”Inferno” från 1897."

"Jonas Engman säger att han känner igen retoriken runt begreppet från när han var ung under 60- och 70-talet.

– Då fanns det ett sorts värde i att ha gått den långa vägen. Det kan man se i många filmer som hyllar den enkla människan som gjorde karriär."

"Varför tror du att det är viktigt för många att visa att de gått i ”Livets hårda skola”?

– Den som hyllar ”livets hårda skola”, då som nu, är nog någon som kommer underifrån i samhället. De som inte har gjort utbildningsresan kanske vill lyfta fram stoltheten och visa att de har klarat det själv, det kan visa på styrka och integritet, säger Jonas Engman."

Källa: http://www.metro.se/artikel/livets-h...A5-facebook-xr
Citera
2017-04-17, 15:56
  #3
Medlem
Det är folk som inte har någon skola såklart. Eller då bygg/ fordon.

Livets hårda skola är ett försök att bortförklara att man är ett skämt.
Citera
2017-04-17, 15:58
  #4
Medlem
Haha jag HATAR den äckliga jäkla meningen, "livets hårda skola".
Vill påstå att 70% av de som slänger in den skolan på sin fb-sida är någon form av wt, är eller har varit storrökare, hållt på med droger, bott i förorten, mm.

Att man lärt sig mer än själva skolan betyder det väl egentligen. Lärt sig den hårda vägen, i hur vidare livet som vuxen verkligen fungerar. Att man måste stå upp för sig själv, kämpa hårt, att livet inte är en räckmacka, i alla fall inte varit för dom.
Citera
2017-04-17, 15:58
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
"Livets hårda skola" behöver inte nödvändigtvis betyda en formell skola.
Citera
2017-04-17, 15:59
  #6
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Det är folk som inte har någon skola såklart. Eller då bygg/ fordon.

Livets hårda skola är ett försök att bortförklara att man är ett skämt.

Är bygg/fordon ett skämt ?
Citera
2017-04-17, 16:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Är bygg/fordon ett skämt ?

Bygg och fordon är inte ett skämt. Yrkesutbildningar är konkreta yrkesrelaterade och relevanta utbildningar.
Citera
2017-04-17, 16:09
  #8
Medlem
franges avatar
I princip alla jag sett som haft det på sina profiler, har varit värsta sortens WT-människor, gärna ansiktstatuerade småkriminella skräpmänniskor som hoppade av högstadiet eller gick något år på IV, eller i absolut bästa fall Barn och Fritid (vilket på min tid grävde blott 40p för att komma in, det vill säga godkänt i fyra ämnen).
Citera
2017-04-17, 16:10
  #9
Medlem
Browngreeneyess avatar
Knarkare och wt-trash....botten skrap
Citera
2017-04-17, 16:45
  #10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Fyller på med detta:

(FB) LHS (Livets Hårda Skola) WT beteende?

Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Vad är det med alla dessa avdankade personer på Facebook som har LHS (Livets Hårda Skola) som "arbetsgivare"?

är det vanligt bland er?

är jag den enda som har märkt detta beteende?
Citera
2017-04-17, 16:49
  #11
Medlem
Jag kopplar begreppet till att vara streetsmart. Och ur det perspektivet känner jag en del som alla gånger får betraktas som klipska och vettiga. Givetvis en hög med stolpskott också förstås.
Citera
2017-04-17, 17:09
  #12
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Bygg och fordon är inte ett skämt. Yrkesutbildningar är konkreta yrkesrelaterade och relevanta utbildningar.

Exakt! jag hatar när folk trackar ner på utbildningar de inte tror är "status" det signalerar mer att de själva är losers som inte riktigt tänkt efter.
Man blir bra på det man håller på med helt enkelt, en bankman blir bra på pengar, en läkare blir bra på att hjälpa folk, liksom byggnadsarbetare blir bra på att bygga.
Hade det varit enkelt att bygga så hade de högutbildade säkerligen klarat av att bygga sina egna hus och funnit stimulans i det. Men icke.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback