• 1
  • 2
2017-04-16, 16:43
Medlem
Okej lång historia, tar ej korta varianten. För 1 år sedan (4e maj) flyttade vi (sambo och vår nu 5 åriga dotter) ifrån Norrköping för att starta om nytt liv i ny stad. Vi lånade morsans 2a utanför Eskilstuna och hon flyttade iväg under denna tid. Äntligen efter 1 år fick vi ny lägenhet som är större. Det var en jobbig resa men den skulle snabbt bli värre. Vi flyttade in i nya 3an och den var ostädad. Hörde av oss och bad om antingen få den städad av firma eller 2000:- avdrag på hyran (7542:- 79kvm) men fick svar "jag sänker inte en krona" lägenheten är i så dåligt skick att man höll på att svimma. Alla fönster i hela lägenheten var igen siliconade så dem inte gick att öppna. Allt e i så dåligt skick och gjort av amatörer. Även det nyrenoverade badrummet. Han tog till och med deposition 500:- på nycklarna. Hans anställda röker i källaren o tvättstugan. Han gör allt för att tjäna pengar. Det värsta är köks golvet (matta) är vattenskadad och är vågig, (orolig för skadligt mögel) För 4 dagar sedan fick jag en son men ingen ork att ens packa upp i lägenheten, finns så mkt att skriva. Hur ska man i min sits hitta nåt nytt snabbt? tyvärr har vi inte jobb och vi har betalningsanmärkningar och skulder (ca 50k var) tips o råd vore trevligt då min hjärna just nu står still. Skulle göra vad som helst för att bo utan grannar sen om det bara är 80kVM hus 3a runt eskilstuna/strängnäs/nyköping/Södertälje gör inget. Har ej körkort

PS. Kan skicka bilder på saker om så önskas.
Citera
2017-04-16, 16:55
Medlem
Schweinmunds avatar
Det låter riktigt illa. Mitt enda goda råd är att ringa med Hyresgästföreningen? Kanske har de haft problem med denna hyresvärd tidigare
Citera
2017-04-16, 17:01
Medlem
Det är redan på g. Dom har varit här o frågat alla 60 som hyr av han om vi vill gå med för han har överpriser etc. Känner bara att ja vill dra till nåt nytt asap men i vår sits svårt. Och inga borgenärer har vi ej heller.
Citera
2017-04-16, 19:24
Medlem
Enligt hyreslagen har hyresgästen bl.a. rätt till nedsättning av hyran i det fall ett men i hyresrätten uppstår, t.ex. ifall hyresgästen inte kan använda ett kök, badrum, etc eller vid skador som bl.a. mögel. Stå på dig, du har rätt enligt lag, oavsett vad hyresvärden påstår.
Citera
2017-04-16, 21:50
Moderator
rotadents avatar
Tuff sits, själv är jag inget fan av Hyresgästföreningen men i det här fallet kanske det är en av få saker som skulle kunna hjälpa. Tyvärr är din sits inte den bästa som det låter, när ni båda verkar sakna arbete och har skulder/anmärkningar. Då är det förmodligen lönt att slåss för att förbättra situationen där ni bor nu istället för att försöka hitta något nytt.

Ändå bra jobbat att ni lyckades få denna lägenhet i er situation, men det är kanske det värden lever på. Att han tar in personer som han vet har svårt att hitta annat boende, vilket gör att de tvingas acceptera att han uppför sig illa.
Citera
2017-04-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Tuff sits, själv är jag inget fan av Hyresgästföreningen men i det här fallet kanske det är en av få saker som skulle kunna hjälpa. Tyvärr är din sits inte den bästa som det låter, när ni båda verkar sakna arbete och har skulder/anmärkningar. Då är det förmodligen lönt att slåss för att förbättra situationen där ni bor nu istället för att försöka hitta något nytt.

Ändå bra jobbat att ni lyckades få denna lägenhet i er situation, men det är kanske det värden lever på. Att han tar in personer som han vet har svårt att hitta annat boende, vilket gör att de tvingas acceptera att han uppför sig illa.

Ja han tar in nyanlända, folk som går på soc etc. Jag anser ju att bara för jag fuckat mitt liv så är jag inte mindre värd än andra för det. Jag försöker ta tag i mitt liv men vill inte känna den här stressen med boendet medan jag gör det, men tyvärr så är läget så iaf kanske borde hyra en husvagn o ställa upp nånstans på en camping för att kunna trivas och inte bli nedtryckt av hyresvärdar eller bli störd av grannar. Dock blir det nog lite litet för 4 Pers hahhaha
Citera
2017-04-17, 15:39
Medlem
framtands avatar
Du kan ju sluta avla ungar för det första. En 5-åring och en nyfödd när båda föräldrarna är skuldsatta och arbetslösa och saknar vettig bostad. Kul liv. Klart att sådana som du får ett sämre boende än människor som kan betala för sig och därmed kan ställa lite krav på sin situation.

Vad är det du vill ska hända? Att någon kommer och städar? Vad sägs om att du och din sambo tar lite av er arbetslösa tid, borde vara i runda slängar 16 timmar vakentid för varje person och dygn, och städar lite själva? Så kan er skattefinansierade tillvaro bli lite drägligare.
Fördelarna är många:
Ni upplever en känsla av tillfredsställelse när ni faktiskt uträttar någonting under en dag.
Ni får högre livskvalité.
Ni slipper gå omkring i en ångestfylld tillvaro som två passiva offer och bara vänta.
Ni tar kontroll över en dålig situation, dokumentera allt som ni anser felaktigt så kräver ni ersättning i efterhand istället för att vada igenom skiten varje dag.

När ni väl fått det rent och drägligt så kommer det kännas bättre. Tar ni sedan varsin anställning, skriver in er i bostadskön, betar av skulderna och rätar upp era liv så ska du se att ni kan välja och vraka vart ni bor inom bara något år.
Citera
2017-04-17, 19:58
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dampo
Ja han tar in nyanlända, folk som går på soc etc. Jag anser ju att bara för jag fuckat mitt liv så är jag inte mindre värd än andra för det. Jag försöker ta tag i mitt liv men vill inte känna den här stressen med boendet medan jag gör det, men tyvärr så är läget så iaf kanske borde hyra en husvagn o ställa upp nånstans på en camping för att kunna trivas och inte bli nedtryckt av hyresvärdar eller bli störd av grannar. Dock blir det nog lite litet för 4 Pers hahhaha

Absolut, du ska inte behöva ta extra skit bara för det, men du är förstås mycket mer sårbar än någon som har andra möjligheter. Antingen att hitta en annan lägenhet att hyra, eller att köpa något. Det finns den typen av värdar som just siktar in sig på svagare grupper som inte har så mycket att välja på, sen skiter de i underhållet och ser till att plocka så mycket som möjligt av hyran i fickan. I din situation är det nog trots allt värt att ta striden där du bor nu.
Citera
2017-04-18, 15:13
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Du kan ju sluta avla ungar för det första. En 5-åring och en nyfödd när båda föräldrarna är skuldsatta och arbetslösa och saknar vettig bostad. Kul liv. Klart att sådana som du får ett sämre boende än människor som kan betala för sig och därmed kan ställa lite krav på sin situation.

Vad är det du vill ska hända? Att någon kommer och städar? Vad sägs om att du och din sambo tar lite av er arbetslösa tid, borde vara i runda slängar 16 timmar vakentid för varje person och dygn, och städar lite själva? Så kan er skattefinansierade tillvaro bli lite drägligare.
Fördelarna är många:
Ni upplever en känsla av tillfredsställelse när ni faktiskt uträttar någonting under en dag.
Ni får högre livskvalité.
Ni slipper gå omkring i en ångestfylld tillvaro som två passiva offer och bara vänta.
Ni tar kontroll över en dålig situation, dokumentera allt som ni anser felaktigt så kräver ni ersättning i efterhand istället för att vada igenom skiten varje dag.

När ni väl fått det rent och drägligt så kommer det kännas bättre. Tar ni sedan varsin anställning, skriver in er i bostadskön, betar av skulderna och rätar upp era liv så ska du se att ni kan välja och vraka vart ni bor inom bara något år.
Men allvarligt! De ska inte behöva flytta in i en sunkig och smutsig lägenhet, bara därför att de är arbetslösa och har skulder! Och ingen har någon lust att läsa dina unkna fördomar!
Senast redigerad av Furienna 2017-04-18 kl. 15:19.
Citera
2017-04-18, 15:26
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men allvarligt! De ska inte behöva flytta in i en möglig och smutsig lägenhet, bara därför att de är arbetslösa och har skulder! Och ingen har någon lust att läsa dina unkna fördomar!

Hallå där, Trådskaparens första inlägg på flashback för 10 år sedan handlade om att han inte hade råd att betala en bredbandsräkning. Hans andra inlägg på flashback, några månader senare, handlar om att han ska tatuera sitt namn som en ryggtavla.

För 10 år sedan.

Så i över 10 år har trådskaparen varit ett offer. Han har inte lyckats ta sig någonstans ekonomiskt. Det enda han har gjort är att avla två barn in i hans ekonomiska misär.

Nu kommer frågan, inte om ekonomi, utbildning, arbete, affärsverksamhet eller något annat, utan om att en lägenhet är ostädad. Du tycker inte det kan vara läge att ta sig lite i kragen?

Du tycker inte, med två barn i bilden, att han kan ta lite av sin egen tid och se till att hans barn inte bor i skit? Tycker du det är värt att sitta i smuts och skit dag ut och dag in, att titta på när en nyfödd rullar runt i smutsen, bara för att man strikt sett har rätt till en nystädad lägenhet vid inflytt?

Är du inte riktigt klok? Vem fan offrar sin värdighet för något sånt? Ser verkligen fram emot svaret.
Citera
2017-04-18, 15:46
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Hallå där, Trådskaparens första inlägg på flashback för 10 år sedan handlade om att han inte hade råd att betala en bredbandsräkning. Hans andra inlägg på flashback, några månader senare, handlar om att han ska tatuera sitt namn som en ryggtavla.

För 10 år sedan.

Så i över 10 år har trådskaparen varit ett offer. Han har inte lyckats ta sig någonstans ekonomiskt. Det enda han har gjort är att avla två barn in i hans ekonomiska misär.

Nu kommer frågan, inte om ekonomi, utbildning, arbete, affärsverksamhet eller något annat, utan om att en lägenhet är ostädad. Du tycker inte det kan vara läge att ta sig lite i kragen?

Du tycker inte, med två barn i bilden, att han kan ta lite av sin egen tid och se till att hans barn inte bor i skit? Tycker du det är värt att sitta i smuts och skit dag ut och dag in, att titta på när en nyfödd rullar runt i smutsen, bara för att man strikt sett har rätt till en nystädad lägenhet vid inflytt?

Är du inte riktigt klok? Vem fan offrar sin värdighet för något sånt? Ser verkligen fram emot svaret.
Det spelar ingen roll vad TS har skrivit tidigare, eller hur mycket du än må se ner på hans "typ". Det hör inte hit vilka han och hans sambo är eller vad de har gjort eller inte gjort tidigare i livet. För det är fortfarande hyresvärdens förbaskade plikt att se till att en lägenhet är ren och fräsch, när det kommer en ny hyresgäst dit. Och om den måste städas och renoveras innan den nya hyresgästen flyttat in, så är det också hyresvärdens plikt att ordna det eller sänka hyran.
Senast redigerad av Furienna 2017-04-18 kl. 15:49.
Citera
2017-04-18, 20:34
Medlem
Citat:

Det största problemet är väl inte att det inte var nystädat vid inflytt, och att familjen fortfarande har det stökigt. Att städa löser inte alla problem. Det läser till exempel inte problemet med vattenskador i köket, eller att lägenheten är i dåligt skick. Eller att familjen oroar sig för mögel med tanke på vattenskadorna.

En hyresvärd har ett visst ansvar, och det gäller även mögel (om det faktiskt finns), vattenskador samt visst underhåll för lägenheten. Det räcker inte med att TS städar och sedan låtsas som om övriga problem inte existerar, bara för att hyresvärden tycks ignorera problemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in