2017-04-16, 14:14
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Jag har som mål att bli miljonär. Jag är ganska snål av mig och ännu snålare ska jag bli.
Jag har börjat att handla den billigaste maten som finns. Jag skulle kunna dela med mig av det.

Jag köper nudlar. Det är 5 styckna för 25 kr på Coop forum.
Sen köper jag Xtras pytt i panna. 22 kr/KG. Sen köper jag Xtras fiskpinnar.
Hädanefter ska jag nog bara köpa Pytt i panna och nudlar. Det blir billigast. Sen brukar jag ta med mig plastkassar hemifrån så sparar jag pengar där med.
Sen har jag gjort eget snus. Då kostar en dosa bara 7kr.

Så ni som snusar kan göra eget snus eller köpa det billigaste snuset som finns.

Ni som röker kan rulla era egna cigg.

Har ni några spartips så skriv det gärna.
Citera
2017-04-16, 14:28
Medlem
1. Baka eget bröd och frys in. Jag kör med surdeg och skållning, vilket öppnar för att kunna göra mycket bröd i stöten, som är nyttigt, gott och mättande och bara med mjöl, vatten och salt. Skiva och frys in.
2. Kör snaggat hår och skägg. Köp en billig trimmer och fixa frillan själv. Spar en hel del på frisörsavgifter per år.
3. Duscha med enbart vatten. Schampo etc behövs ej med snagg. Tvål för intimhygien och händer.
4. Klä dig klassiskt. Bra skjortor till vardag och fest. Dyr investering men håller länge och du behöver ett fåtal.
5. Sylta och safta. Ta tid i september och kom över massvis med äpplen gratis. Gör massa mos och must för inga pengar alls.
6. Har du bil och av äldre modell? Avsätt ett bilkonto med fast insättning. Köp däck, reservdelar och skit på nätet när det är billigast.
7. Gör storkok på ärtsoppa, köttfärssås etc och frys in.
8. Gör matiga pajer med billiga ingredienser.
9. Dra av för cykel på deklarationen.
10. Konvertera all belysning hemma till lågenergi oavsett värmesystem hemma.
11. Säg upp dagstidningar och annan skit.
12. Ha fonder och investeringar i rätt bank, inte de stora drakarna.
13. Köp billiga jeans och laga kläder efter hand.
14. Köp möbler begagnat!!!
15. Köp skit när det är billigt (undvik impulsköp).
16. Använd prissättningstjänster och webbshoppar.
Citera
2017-04-16, 14:44
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
1. Baka eget bröd och frys in. Jag kör med surdeg och skållning, vilket öppnar för att kunna göra mycket bröd i stöten, som är nyttigt, gott och mättande och bara med mjöl, vatten och salt. Skiva och frys in.
2. Kör snaggat hår och skägg. Köp en billig trimmer och fixa frillan själv. Spar en hel del på frisörsavgifter per år.
3. Duscha med enbart vatten. Schampo etc behövs ej med snagg. Tvål för intimhygien och händer.
4. Klä dig klassiskt. Bra skjortor till vardag och fest. Dyr investering men håller länge och du behöver ett fåtal.
5. Sylta och safta. Ta tid i september och kom över massvis med äpplen gratis. Gör massa mos och must för inga pengar alls.
6. Har du bil och av äldre modell? Avsätt ett bilkonto med fast insättning. Köp däck, reservdelar och skit på nätet när det är billigast.
7. Gör storkok på ärtsoppa, köttfärssås etc och frys in.
8. Gör matiga pajer med billiga ingredienser.
9. Dra av för cykel på deklarationen.
10. Konvertera all belysning hemma till lågenergi oavsett värmesystem hemma.
11. Säg upp dagstidningar och annan skit.
12. Ha fonder och investeringar i rätt bank, inte de stora drakarna.
13. Köp billiga jeans och laga kläder efter hand.
14. Köp möbler begagnat!!!
15. Köp skit när det är billigt (undvik impulsköp).
16. Använd prissättningstjänster och webbshoppar.
Tack så mycket. Det var bra tips ☺
Citera
2017-04-16, 14:55
Medlem
Rekas avatar
Ang. kläder så kan man fynda på Tradera. Har flera ggr köpt knappt använda kläder av bra kvalité till ett förmånligt pris.
Citera
2017-04-16, 15:03
Medlem
Sluta köpa nudlar, det är dyrt kg pris
Citera
2017-04-16, 15:21
Medlem
Och sälj din skit istället för att slänga den.
Kolla på tradera på vad folk säljer för skit, vad som blir sålt och för hur mycket.
Se om du själv har liknande och sälj.
En ny värld går upp för dig om du får se vilken allsköns skit folk får sålt för pengar.

Och gå på loppmarknad för att köpa porslin, köksgrejer och även kläder.
Citera
2017-04-16, 15:52
Medlem
Nord88s avatar
Sjukt beteende, plockar du lösviktsgodis i genomskinliga plastpåsar istället för papperspåsarna eller pappbägarna också?

Nyckeln är att minimera de fastna utgifterna, inte att vara dumsnål när det kommer till småkostnader och att äta skitmat. Vad gör det om man sparar 45 eller 40% av lönen? Lev lite förfan.
Citera
2017-04-16, 16:18
Medlem
patriss avatar
Värt att leva som en tattare bara för att få se 7 siffror på ett konto.
Citera
2017-04-16, 16:33
Medlem
enkoppkaffetacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Sjukt beteende, plockar du lösviktsgodis i genomskinliga plastpåsar istället för papperspåsarna eller pappbägarna också?

Nyckeln är att minimera de fastna utgifterna, inte att vara dumsnål när det kommer till småkostnader och att äta skitmat. Vad gör det om man sparar 45 eller 40% av lönen? Lev lite förfan.
+1

Det beror också på hur mycket man sparar i månaden. Sparar man minst 5 000-6 000kr i månaden så kan man slappna av och låta bli att vara allt för snål. Vid 5 000 -6 000 finns en punkt då varje ny 1000-lapp drabbas av diminishing returns i form av tiden det tar till 1 miljon. Dumsnåla är nästan aldrig värt besväret. Dumsnål är man också om man lever som en luffare på typ 6 000kr men samtidigt sparar 20 000 i månaden trots att man redan har 1 miljon +.

Lite spartips:
Boende
Hyr ut boendet för lokala evenemang, festivaler t.ex. Jag reducerar själv min boendekostnad med 30% genom detta.

Bil
Äg billig bil utan värdeminskning (~10 000kr), serva själv och reparera själv om möjligt. Då går det att få ner totalkostnaden under 1000kr/månad exkl bensin.

Mat
Bra, nyttig och billig mat kan fås för runt 1000 kr i månaden.
Köp när det är rea och frys in eller bunkra. Gå med i bonusprogram i butiken. Ost 50kr/kg? köp ett par kg, frys in. Ägg, under 1.50kr/st? Köp en massa. Ägg håller många många veckor efter utgångsdatum om man lagrar i kylen. Lika med tvål osv, erbjudande? Bunkra upp. Bra mat är inte dyr om man väljer rätt råvaror och lagar själv. Det är dumsnålt äta näringsfattig kost för att spara några kronor om man kan få nyttig mat till en redan låg månadskostnad.
Citera
2017-04-16, 16:40
Medlem
DarkOceans avatar
Öka inkomsterna, ett extra jobb
Citera
2017-04-16, 16:53
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88

Har också funderat på de som plockar fem-tio gratispåsar i affären istället för två plastpåsar á 2kr.

Fenomenet sälja Skit(och då är det verkligen skräp) för 10,25,50kr på bytessajter på nätet är också fascinerande.

Ta kontroll över utgifterna så säkrar man även inkomsterna. Skapa långsiktigt sparande och se till så pengarna genererar mer inkomst. tid utan liv är knappast ett liv att leva.
Citera
2017-04-16, 17:46
Medlem
Lightnights avatar
Som någon redan nämnt: köp inte nudlar (misstänker att du köper förpackningar med ca 85 gram i?). 5 * 85 gram = 425 gram för 25 kr. I många affärer kan du köpa påsar med 3 kg makaroner för 25 kr.

Överhuvudtaget, kolla alltid kilopris på det du köper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in