Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-16, 01:00
  #1
Medlem
Bluepants avatar
Kunde ej hitta någon tråd kring detta, därför tar jag friheten att skapa en!

Alla har vi nog hört dessa berättelser otaliga gånger. Olika personer påstår att det var en viss substans som "orsakade det", men oftast brukar det vara antingen "hasch" (cannabis) eller hallucinogener såsom LSD eller svamp. Förr cirkulerade ju ofta berättelser såsom "apelsinmannen" sin trodde att han var en apelsin och försöker än idag skala sig själv, eller att han tror att han är ett glas juice och måste stå rakt för att inte spilla ut sig själv (finns olika versioner). Alla har vi nog garvat åt sådana berättelser tidigt i vår drogkarriär, men liknande berättelser verkar fortfarande gå runt, om än kanske inte lika larviga.

Ett exempel på en sådan historia:
"Min bror prövade såna här "magiska svampar". Han trodde att han kunde använda det för att nå något slags högre tillstånd eller för att lära sig om livet. Sen blev han psyksjuk och sitter sedan 8 år tillbaka numera inlåst på psyket. Han är fullständigt okontaktbar, känner inte igen oss och vet inte ens vad han själv heter och behöver t.o.m hjälp för att gå på toaletten. Vi ser honom numera mer som död tyvärr, vår fina bror finns inte längre kvar. Ge fan i att knarka på sån här skit! "

Detta är väl ett av de mer extrema exemplen jag hört talas om, men av någon anledning är samtliga av dessa berättelser från personer på anonyma internetforum. Aldrig någonsin har jag hört talas om något liknande från personer som själva känt någon personligen som "drabbats" av något sådant. De fall där personer berättat liknande (ej på forum och dylikt) så har det alltid varit i stil med "Min mosters bästa vän jobbar på ett psykhem och där finns det flera personer som... >insert blivit totala grönsaker< på grund av >insert valfri substans<.

Men är något sådant verkligen möjligt? Visserligen har man ju hört talas om psykoser antingen orsakade av eller utlösta av diverse droger, inte sällan hallucinogener. Vad gäller drogutlösta psykoser brukar ju dessa i de allra flesta fall (med behandling) gå över över på ett par dagar eller i värsta fall veckor/månader.

En väldigt liten procent har ju olyckan att genom psykosen utveckla schizofreni. Ifall de skulle ha fått det iallafall eller inte är ju även det upp till debatt, det mesta verkar tyda på att dessa substanser i sig inte orsakar schizofreni utan enbart har potentialen att utlösa det hos en individ som redan höll på att utveckla det. Men även för denna lilla procent som får kronisk schizofreni så kan ju ändå den absoluta majoriteten leva relativt normalt under medicinering, även om de visserligen fortfarande kan ha återkommande psykotiska episoder eller symtom. En ännu mindre procent av dessa med schizofreni är mer eller mindre handikappade av sjukdomen, och kanske beter sig mer underligt i allmänhet. Som en klassiskt "psykiskt sjuk" person.

Men var kommer dessa grönsaksmänniskor in i bilden? Är det rent skitsnack? Eller kan man verkligen bli en grönsak permanent av att droppa lite LSD eller käka lite svamp? Jag känner många som knarkar på allt möjligt, och väldigt många som tar t.ex LSD eller svamp, en del så ofta som varje vecka. Ändå har jag aldrig hört talas om en person som fått någon riktig permanent psykisk skada från detta. Faktum är att jag personligen faktiskt aldrig ens hört talas om någon som fått en riktig psykos utlöst av LSD/svamp (även om de högst troligen förekommer), snetrippar som kan ge ångest och trauma däremot visst. Det enda jag hört talas om folk som fått psykoser av är nog långa tjackrace eller t.ex spicerökning, men även då har de gått över högst inom ett dygn.

Detta med att man kan ta någon lapp LSD och sen bli en grönsak för livet låter ju väldigt otroligt och underligt, men förekommer det i verkligheten? Vad säger ni?
Citera
2017-04-16, 01:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant

Detta med att man kan ta någon lapp LSD och sen bli en grönsak för livet låter ju väldigt otroligt och underligt, men förekommer det i verkligheten? Vad säger ni?

Latenta psykoser kan triggas, sen kan du naturligtvis slita ut psyket på sikt med ett dåligt leverne. Jag såg en dokumentär där en snubbe laddades med en lsd-dos som var runt 800 gånger starkare än normaldos, det var amerikanska militären som experimenterade på soldater, han fick problem, men blev inte en grönsak permanent. Har själv skickat i mig en dos datura som jag i efterhand insåg att jag borde ha dött flera gånger om av, men klarade mig. Det var bara obehagligt för stunden och gav bara dåliga minnen. Har en gång proppat i mig svamp så pass att jag åkte på ett ep-anfall, inga men alls i efterhand. Har varit med andra många gånger när det spårat ur totalt på olika droger, ingen har fått bestående men förutom att ett par stycken strukit med då. Men det kan väl inte räknas som att bli en grönsak. Jag tror att det krävs att personen har en psykos som är på väg för att det ska kunna bli så. Personen måste vara defekt från början. Nu spekulerar jag och är inte hundra på detta, men jag har aldrig hört talas om att detta kan ske i någon form av seriöst forum.
Citera
2017-04-16, 01:33
  #3
Medlem
Xer0s avatar
Jag tror att en del av det där kan förklaras med att psykiskt trasiga personer har större benägenhet att söka sig till droger för att försöka självmedicinera.

De som fått "men" kan altså vara personer som skulle ha brutit ihop tillslut ändå.
Citera
2017-04-16, 01:48
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Kunde ej hitta någon tråd kring detta, därför tar jag friheten att skapa en!

Detta med att man kan ta någon lapp LSD och sen bli en grönsak för livet låter ju väldigt otroligt och underligt, men förekommer det i verkligheten? Vad säger ni?
Var har du hört det? Skitsnack på puben eller? Finns källa?
Citera
2017-04-16, 02:34
  #5
Medlem
Bluepants avatar
Uppskattar övriga svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Var har du hört det? Skitsnack på puben eller? Finns källa?

Främst på internetforum men även ja i sociala sammanhang som puben. Nej finns absolut ingen källa för att något sådant skulle kunna hända, det är därför det ter sig som så underligt att så många ändå påstår att de "känner en" som blev en grönsak av svamp eller LSD.
Citera
2017-04-16, 04:34
  #6
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Var har du hört det? Skitsnack på puben eller? Finns källa?

Många fick lära sig det i skolan. Vanligen nån gammal pundare som försöker göra gott och kommer och berättar om hur man omedelbart tror att man är en banan efter att ha injicerat sitt hasch.
Citera
2017-04-16, 04:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jag tror att en del av det där kan förklaras med att psykiskt trasiga personer har större benägenhet att söka sig till droger för att försöka självmedicinera.

De som fått "men" kan altså vara personer som skulle ha brutit ihop tillslut ändå.

+1

Har alltid varit helt övertygad om att hur ett drog(miss)bruk utvecklas beror på personen, inte drogen. En människa som är trasig i grunden kommer i majoriteten av fallen att fortsätta vara trasig, drogerna påskyndar bara konsekvenserna.
Citera
2017-04-16, 09:19
  #8
Medlem
DoktorNos avatar
Det beror väl på hur man definierar betydelsen "grönsak". De flesta av de jag känner/känt eller har träffat på som har en historia med droger bakom sig är ganska vissna. Både till själ och kropp. De ligger visserligen inte på nån vårdadelning med livsuppehållande maskiner inkopplade, så de är inga "grönsaker" i den betydelsen men jämfört med vanligt hyggligt folk som lever ett normalt fungerande liv så är de knarkare jag känner till att betrakta som icke normalt fungerande varelser, eller som "grönsaker". Räknar man sen in de idioter som sniffade bort hjärnan i ungdomen har jag fler "grönsaker" i den f.d bekantskapskretsen
__________________
Senast redigerad av DoktorNo 2017-04-16 kl. 09:23.
Citera
2017-04-16, 13:08
  #9
Medlem
smellyproofs avatar
De kan vara en bidragande faktor precis som trauma, stress och så vidare. Psykedeliska droger påverkar hjärnan mer än andra droger så dessa är nog värst om någon är extra sårbar.
__________________
Senast redigerad av smellyproof 2017-04-16 kl. 13:16.
Citera
2017-04-16, 13:13
  #10
Medlem
Tutlurs avatar
Jag känner en som rökte holk vid ett tillfälle. Han är uppkopplad mot allehanda medicinsk utrustning och andas genom slangar idag.

Don't do drugs kids
Citera
2017-04-16, 15:18
  #11
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tutlur
Jag känner en som rökte holk vid ett tillfälle. Han är uppkopplad mot allehanda medicinsk utrustning och andas genom slangar idag.

Don't do drugs kids
Och vad innehöll holken? Plutonium?
Citera
2017-04-16, 15:31
  #12
Medlem
Phosphoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminhalal
Och vad innehöll holken? Plutonium?
Årets citat

On topic: Har en kompis som i princip är grönsak efter en xanor och tramadol blandning. Vet inte
exakt varför han blev det, men tror det va nått med andningsdepression som gav han hjärnskador.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback