Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 22:32
  #1
Medlem
rovmuns avatar
Hur kan göra göra så att debianlinux uppdateras automatiskt en gång i veckan.

finns det någon bra kommandorad som gör det av sig själv samt rensar upp gammalt eller vad är det man ska köra? och i vilken ordning samt vissa updates vill att man läser igenom en readmefil innan den går vidare och hur får jag in det så det körs en gång i veckan typ?

Vilken ordning ska de köras i?

apt-get update
apt-get dist-upgrade
apt-get upgrade
Citera
2017-04-15, 22:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Hur kan göra göra så att debianlinux uppdateras automatiskt en gång i veckan.

finns det någon bra kommandorad som gör det av sig själv samt rensar upp gammalt eller vad är det man ska köra? och i vilken ordning samt vissa updates vill att man läser igenom en readmefil innan den går vidare och hur får jag in det så det körs en gång i veckan typ?

Vilken ordning ska de köras i?

apt-get update
apt-get dist-upgrade
apt-get upgrade

sudo apt-get update && sudo apt-get full-upgrade -y

Alternativt...
sudo apt-get dist-upgrade eller sudo apt-get upgrade.

Skillnaderna mellan upgrade, dist-upgrade och full-upgrade går att läsa här: https://askubuntu.com/questions/8158...e-than-upgrade

Ta bort "-y" om du inte vill att den ska upgradera allt automatiskt. och nej, ingenting av det ovan kommer att installera en helt ny version av Debian (t.ex. gå ifrån Jessie till Stretch).

"apt-get update" kör du iaf först.
Citat:
Used to re-synchronize the package index files from their sources. The indexes of available packages are fetched from the location(s) specified in /etc/apt/sources.list(5). An update should always be performed before an upgrade or dist-upgrade.
Citera
2017-04-16, 10:20
  #3
Medlem
Om du enbart är ute efter att patcha din maskin så bör du kolla på unattended-upgrades.

https://wiki.debian.org/UnattendedUpgrades

Dist-upgrade uppgraderar ju din dist vilket man kanske inte vill göra obevakat.
//A
Citera
2017-04-16, 20:05
  #4
Medlem
erikp121s avatar
Antingen sätter du upp ett cron job eller så kan du använda systemd om du kör en Debian med systemd.

Har personligen bara gjort ett enda cron job en enda gång, men tycker det kan vara värt att titta på systemd-alternativet.
Citera
2017-04-16, 22:44
  #5
Medlem
Enklast är väl en fil som du gör körbar. Där skriver du dina rader med backups följt av rader som uppdaterar. Kör den sen i cronjob.
Citera
2017-04-17, 16:10
  #6
Medlem
rovmuns avatar
Jag är inne på att göra en full upgrade / dist. Har en virtuell linux som jag använder sällan men varje gång jag ska använda den så är det en jäkla massa uppgraderingar att göra.

Så skulle vara skönt att ha den uppgraderad hela tiden.

Så om jag gör en fil
Citat:



#!/bin/bash
apt-get update
apt-get upgrade -y
apt-get dist-upgrade
apt-get autoclean


Och lägger den som ett cronjob?

sudo mv uppdatera /etc/cron.weekly



Då ska allt vara uppgraderat varje vecka och den frågar aldrig efter något? y/n eller quit när den uppdaterar?
Citera
2017-04-18, 09:22
  #7
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag är inne på att göra en full upgrade / dist. Har en virtuell linux som jag använder sällan men varje gång jag ska använda den så är det en jäkla massa uppgraderingar att göra.

Så skulle vara skönt att ha den uppgraderad hela tiden.

Så om jag gör en fil


Och lägger den som ett cronjob?

sudo mv uppdatera /etc/cron.weekly



Då ska allt vara uppgraderat varje vecka och den frågar aldrig efter något? y/n eller quit när den uppdaterar?
Tips: använd code eller php-taggarna istället för citat. Nu försvann t ex din kod.


Jag föreslår att du ändrar till följande:
Kod:
#!/bin/bash
apt-get update
apt-get upgrade -y
apt-get dist-upgrade -y
apt-get clean -y
Skillnaden är att nu svarar du automatiskt ja på även disk-upgrade, samt att autoclean är ändrat till clean. Skillnaden där är att clean tömmer den nedladdade cachen, autoclean raderar bara de nedladdade paket som inte går att ladda ner igen.

Men hur det går ihop med ett cronjob vet jag inte, har inte sysslat med sånt, däremot haft ett egent sånt skript du försöker skriva men manuellt kört någon gång då och då.
Citera
2017-04-18, 12:58
  #8
Medlem
erikp121s avatar
Borde funka fint att lägga den i /etc/cron.weekly/

Glöm inte heller att göra filen körbar med (sudo) chmod +x /etc/cron.weekly/uppdatera #som din fil heter.

Föreslår att du ändrar shebang till #!/bin/sh så att filen använder systemets default-shell, vilket är dash på Debian om jag inte minns fel?
__________________
Senast redigerad av erikp121 2017-04-18 kl. 13:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback