2017-04-15, 18:27
Medlem
Tjenare

Behöver lite tips. Jag har under några år lagt undan 500-lappar lite då och då i hemlighet, eftersom jag har tänkt att "bjuda" familjen på en överraskningsresa när frugan fyller jämnt nästa år. Dessa pengar haf jag förvarat hemma i en låda och ingen annan i familjen vet om det.

Problemet är nu att alla sedlar (ca 30.000kr) är i 500-lappar, dvs den 500-lappen som går ut nu i sommar. Jag skulle därför vilja byta ut dessa till nya 500-lappar, men det verkar vara helt omöjligt utan att sätta in de på ett konto. Problemet är då att vi så klart har helt delad ekonomi, och frugan skulle märka direkt om det helt plötsligt ramlar in 30k på vårt gemensamma konto.

Ingen bank vill byta sedlarna till nya. Ett alternativ kan ju vara att köpa ett paket tuggummi för varje 500-lapp innan de går ut och då få nya 200 och 100-lappar istället. Känns väldigt omständigt.

Är det någon som har ett tips på hur jag skulle kunna gå till väga?
Citera
2017-04-15, 18:39
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Öppna ett hemligt Bank konto i Forex t.e.x och lägg in pengarna där, sen tar du ut dessa när det är dags att göra en resa.

https://www.forex.se/Ovriga-tjanster/Kassatjanster/
Senast redigerad av LastCaLLForALcohoL 2017-04-15 kl. 18:42.
Citera
2017-04-15, 18:45
Medlem
Riskbanken kan fixa det åt dig...

Det är riktigt fult gjort av regeringen/bankerna det de har gjort med utbytet av kontanterna. Man måste verkligen kämpa för att ha lite kontanter utanför bankontot.

Kom ihåg, det ni inte har i handen är inte ert. Ifall bankerna konkar, vilket de kommer att göra väldigt snart, ja då så kan de göra som de gjorde i Grekland. Stäng av bankomaterna och skratta.
Citera
2017-04-15, 18:47
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Du går till bankomaten, sätter in 10K, går ut och plockar ut 10K i bankomaten, vipps så har du nya fräscha sedlar. Nästa vecka sätter du in ytterligare 10K och plockar ut 10K. Frågar någon om något så säg att det är samma 10K du sätter in och plockar ut.
Citera
2017-04-15, 19:40
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Riskbanken kan fixa det åt dig...

Det är riktigt fult gjort av regeringen/bankerna det de har gjort med utbytet av kontanterna. Man måste verkligen kämpa för att ha lite kontanter utanför bankontot.

Kom ihåg, det ni inte har i handen är inte ert. Ifall bankerna konkar, vilket de kommer att göra väldigt snart, ja då så kan de göra som de gjorde i Grekland. Stäng av bankomaterna och skratta.

Fult gjort?
Ja, de oärliga får det svårare, fy faaan vad taskigt mot dom som mörkar inkomster för att slippa betala skatt till skola, sjukvård, vägar etc, för att inte tala om dom som förfalskar sedlar...
Det är ju framförallt FÖRFALSKARNA man vill åt genom att producera mer tekniskt avancerade sedlar.
Att man får folk som samlar på sig svarta pengar på köpet ses nog bara som en bonus
Senast redigerad av ZilverZodde 2017-04-15 kl. 19:42.
Citera
2017-04-15, 19:47
Medlem
Det enklaste är ju att sätta in 10,000kr i månaden på kontot, men då kan ju frugan se det.
Annars är ju tyvärr smidigaste sättet att gå köpa ngt litet som du ändå behöver för pengarna och få ny växel.. Om du vet vart du skall resa kan du ju växla 1/3 till reskassan så har du det gjort. Då är det ju inte så många gånger du behöver konvertera i butik.

Kanske en smidig lösning är, ta 10k till banken och växla, det borde gå, ta 10k till forex och byt till resevaluta, och växla resten i butik via köp, allt borde kunna vara klart på 2h.
Citera
2017-04-15, 19:57
Medlem
Tack för alla tips

Känns som att det nog är enklast att öppna ett nytt bankkonto hos någon annan bank och sätta in pengarna där så länge
Citera
2017-04-15, 22:36
Bannlyst
Gå till nån affär som vill byta alla dessa cash och ge de 100 kr extra för ''jobbet''.
Citera
2017-04-15, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K
Gå till nån affär som vill byta alla dessa cash och ge de 100 kr extra för ''jobbet''.
hej jag har 60 500lappar som snart går ut kan du växla dom för mig du får 100kr för besväret.
Citera
2017-04-15, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
hej jag har 60 500lappar som snart går ut kan du växla dom för mig du får 100kr för besväret.

Man går dit 15 minuter innan de stänger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in