2017-04-15, 12:07
Medlem
Efter några intervjuer blev jag ombedd att göra ett arbetsprov som innehöll programming (något som kräver utbildning och arbetserfarenhet för att klara).

Skickade in resultatet med mina tolkningar etc i form av en PDF, men bara en del av koden inkluderat, vilket är väldigt vanligt.

Nästa steg var att diskutera mitt arbetsprov med arbetsledaren över Skype, jag hör att han är väldigt imponerad och att min kunskap sträcker längre än hans och troligen andra anställda. Jag nämner saker som han inte ens visste att man kunde göra. Han sitter och gör mer anteckningar än jag gör.

I slutet så säger han att jag måste göra en nytt arbetsprov, det här arbetsprovet tog honom dock mer än 10 dagar att skicka till mig, det förra fick jag på direkten.

Jag märker att det här provet är mycket svårare än det förra, samt innehåller ett flertal saker som han inte hade något koll alls på.

Aja, jag gjorde provet och skickade in. Den här gången vill han dock ha varje rad av kod, och säger att det är standard.

Dilemmat är, när vi pratade lön, så nämnde han att den maximala lönen de kan tänka sig erbjuda är ~20% lägre är en minimala jag tänkt mig.

Jag får känslan att han bara är intresserad av att komma över min kod, och jag är inte så sugen på att ge bort något gratis.

Hur skulle ni göra?
Citera
2017-04-15, 12:30
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Om de inte vill ge dig den lön du vill ha och inte kan erbjuda något annat du är intresserad av är det väl bara att tacka nej och gå vidare. Att de skulle försöka mjölka dig på kod via "arbetsprov" känns långsökt.
Citera
2017-04-15, 12:38
Medlem
inte helt omöjligt att du har rätt ts. red ut lönefrågan innan du går vidare med det andra "arbetsprovet". faller det redan på lönen så behöver du inte riskera att arbeta gratis.
Citera
2017-04-15, 12:43
Medlem
Jag har redan skickat in arbetsprovet, som PDF med mina tolkningar och hur jag löst det.
De vill ha ha koden och säger det är standard, trots att de inte begärde koden för första arbetsprovet.
Citera
2017-04-15, 13:09
Medlem
red ut lönefrågan först.
Citera
2017-04-15, 13:14
Medlem
Om de bara är intresserade av att komma över min kod, så är de självklart att de kan säga att de går med på min lönen och sedan meddelar mig att de gått vidare med någon annan eller nått sånt.
Citera
2017-04-15, 14:33
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keeion
Om de bara är intresserade av att komma över min kod, så är de självklart att de kan säga att de går med på min lönen och sedan meddelar mig att de gått vidare med någon annan eller nått sånt.

Ge inte ut någon kod över huvud taget.
Säg att du inte ger bort ditt eget arbete innan ni ens är överens om lönen.
Att dom vill ha ett andra arbetsprov visar att dom är intresserade men ge dom inget innan du har kontraktet i handen.
Citera
2017-04-15, 17:21
Medlem
Vad har du att förlora på att ge honom din kod? Du ska inte använda det till något ändå?

Men som de andra säger red ut lönefrågan först men med god stämning. Det är dumt att skaffa sig ovänner.

Kan man inte äga sin egen kod på något vis i Sverige? Jag vet att vi kan göra det utomlands i vissa länder.
Citera
2017-04-15, 18:16
Medlem
_killahs avatar
Fast även om TS blir anställd innan han lämnar koden och sen gör det, kan han ju bli uppsagd pga provanställning. Om nu företaget var ute efter att mygla till sig kod.
Citera
2017-04-15, 18:54
Medlem
Det verkar vara en suspekt arbetsplats. Vill du verkligen arbeta på ett sådant ställe där de redan innan du blivit anställd får dig att fundera på om de försöker blåsa dig?
Citera
2017-04-15, 18:58
Medlem
Om nu koden är så bra är det troligt att TS kan producera mer bra kod till arbetsgivaren. Har svårt att se att man skulle strunta i att anställa en person on man är ute efter dennes arbete.

Men möjligt det är något jag förbiser
Citera
2017-04-15, 19:46
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Det kan väl knappast röra sig om något stort företag det här? Låter som något mindre eller av medelstorlek. Tycker inte du ska ge ut mer kod än nödvändigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in