Det är ett test som gjordes med barn för några årtionden sen angående förmågan att skjuta upp omedelbar belöning (en marshmallow direkt, mot två marshmallows om 20 minuter). Man kollade också på olika strategier som barnen använde medan de väntade.
Generellt gällde för de barn som kunde skjuta upp belöningen längre fram, att de visade sig kunna planera långsiktigt och arbeta länge mot ett mål (t ex långsiktigt sparande, långa utbildningar) jämfört med de barn som hade låg tolerans för frustrationen som det innebar att vänta tills de fick två marshmallows. De var mer inne på "snabba belöningar".
Summa summarum - att kunna skjuta upp belöning är bättre, och det går i viss mån att träna upp förmågan att vara mer uthållig i det avseendet.
Att ha -och genomföra-
långsiktiga mål, som t ex att genomföra långa utbildningar för att i slutändan få ett välbetalt jobb, anses som bekant mer fördelaktigt än alternativet.
Att ha ett långsiktigt mål som man genomför betyder också att man har förmågan att dela upp i delmål, planera och motivera
sg själv på vägen, dvs kunna hantera frustrationen som väntan innebär.
Liksom- planering brukar ge bättre utfall än impulshandlingar.
Ursäkta det extremt långrandiga svaret. Jag var själv intresserad sv ämnet eftersom jag ett tag trodde att jag hade fått adhd. Men eftersom jag plöjde igenom denna tjocka och stundvis småtråkiga bok var väl motsatsen bevisad