• 1
  • 2
2017-04-14, 11:36
Medlem
Gubbelisas avatar
Vad krävs för att jag ska kunna bygga en lampa som är lika stark som Solen?
Jag hatar nätter och vill helst ha dag 24/7, så därför tänkte jag bygga en enorm lampa(ficklampa?) men jag behöver flash(åh "flash" )backs hjälp..

Hur många lumens har Solen förresten?
Citera
2017-04-14, 11:54
Medlem
Att bygga en som är lika stark som solen är omöjligt. Däremot kan du bygga en lampa som på ett lokalt område lyser lika starkt, men då får du vara lite mer specifik med vad du vill.
Citera
2017-04-14, 12:02
Medlem
Denna kanske är något för dig?
Citera
2017-04-14, 12:26
Medlem
Mia-Rovys avatar
Är det blindheten du är ute efter? Då kanske en laser annars kan vara av intresse?
Citera
2017-04-14, 13:43
Medlem
För er som svarat, han menar ju obviously i teorin. Han tänker ju inte sätta sig och bygga en lampa som är lika stark som solen. Att man skulle bli blind av det och sånt spelar ingen roll om det är i teorin. För övrigt är det nog mer än många miljarder lumen. Förmodligen mycket mycket mer.
Citera
2017-04-14, 13:47
Medlem
franges avatar
Hur hade du tänkt att driva denna lampa? Med ett par vanliga AA-batterier du köpt på Ica?

Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Hur många lumens har Solen förresten?

Hittade ett svar på det på ett annat forum, kan inte säga om det är rätt eller inte men det kanske ger dig en fingervisning om vad det handlar om i siffror.

Citat:
Once we know how bright the sun is in lux directly overhead, we can use that number to figure the lumens (since the sun radiates more or less equally in all directions.

Digging around, I found that bright sunlight is 50K-100K lux. Let's go halvies on that, and say 75K lux.

That answers one of your questions.

Now, lux is defined as lumens per square meter. So, we are measuring 75,000 lumens per square meter at the Earth's surface. All we have to do is find the number of square meters on the surface of a sphere with a radius equal to the Earth's distance from the sun.

The Earth is about 150 million km from the sun (150 billion meters). The formula for the area of a sphere of radius r is 4(pi)r^2.

Thus, the sphere has a surface area of 4(pi)(150x10^9)^2 = 2.83*10^23 square meters.

Multiply that by the lux value from before (75,000 lux = 75,000 lumens/m^2) and we get 2.12x10^28 lumens.
Senast redigerad av frange 2017-04-14 kl. 13:54.
Citera
2017-04-14, 13:52
Medlem
https://3.14.by/en/read/nuclear-light-fixture-100klm
Citera
2017-04-14, 14:20
Medlem
Lika stark som solen? På vilket sätt menar TS?
Vill TS även ha all strålning som inte är ljus?
Ska den vara 6000 grader varm och smälta ditt ansikte eller är det bara själva ljuset du är ute efter?
Ska det vara samma ljuseffekt som när solen träffar marken en dag i december eller vill du ha ljuset som träffar ekvatorn kl 12?
Specificera dig tack.

Gillade den där idén med laser rätt i ögonen
Citera
2017-04-14, 15:00
Medlem
Kebabfysikers avatar
Ska du bygga lampan i ditt vardagsrum?
Citera
2017-04-14, 17:34
Medlem
Gubbelisas avatar
Äsch, jag vet inte ens själv vad jag menade.. tänkte bara att lampan skulle lysa upp himlen vid mitt hus så det blir som dag, med blå himmel osv
Citera
2017-04-14, 17:45
Medlem
Tillverka en sinnesjukt stor ballong (lika stor som solen) som du fyller med helium och väte och skickar ut i rymden. När den är i rymden är det bara att tända på. Någon kanske kan offra sitt liv genom att ta en rymdraket och åka och tända den. Det finns dock inte så mycket väte och helium på jorden men om det hade funnits hade det nog gått i teorin.
Citera
2017-04-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Äsch, jag vet inte ens själv vad jag menade.. tänkte bara att lampan skulle lysa upp himlen vid mitt hus så det blir som dag, med blå himmel osv

Några enorma speglar högt upp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in