• 1
  • 2
2005-12-30, 00:32
Medlem
Jag har självklart lyckats dra på mig något skit i halsen, nu, i tisdags (4dagar innan nyår) :/ Var hos läkarn idag och han skrev ut läkemedlet "PeCeVe" så jag gick in på internet och sökte lite på det, skrev endast PeCeVe på google och gick in på första träffen.. flummade igenom texten och läste:

"Vad skall Du undvika när Du använder Peceve?
Behandlande läkare behöver känna till om du tar andra läkemedel samtidigt. Detta då vissa läkemedel kan påverka eller påverkas av behandlingen med Peceve, t ex vissa läkemedel mot tumörer och rubbningar i immunsystemet (metotrexat) och mot gikt (probenicid).
Effekten av p-piller kan eventuellt påverkas av behandlingen med Peceve."

Ingenting ang. Alkohol, så ett nytt hopp tändes innuti mig så jag rusade genast upp till farsan å sa att man visst kan kröka om man käkar medicinen.. han svarade kvickt och illsket "Men herregud, alla vet väll att man absolut inte, under några omständigheter, får dricka alkohol samtidigt som man käkar penicilin, det säger sigsjälvt lixom, man ökar blod-omloppet blablablabla.."

orkade givetvis inte lyssna klart på det han sa, men vad säger ni? som jag känner mig nu så hoppas jag på att inte ha några defekter kvar i halsen när nyårsnatten slår till.

/E!
2005-12-30, 01:02
Medlem
Ja, men jag vill ju såklart vara på den säkra sidan. Visst, jag kanske hinner bli "frisk" (inte känna av ondheten i halsen) men att våga kröka ändå lixom :/
2005-12-30, 01:12
Medlem
KaZibers avatar
Har för mig alkoholen slår ut effekten av penicilinet helt så det är ungefär som att skita i penicilinet vilket inte är speciellt bra... vet inte om det kan bildas resistenta bakterier på så kort tid men...
2005-12-30, 01:17
Medlem
jagvetdetduintes avatar
När du super i en pencillinkur har du sabbat hela kuren eftersom immunförsvaret går ned så himla mycket att bakterierna får fotfäste igen. Du kan sen inte påbörja en ny kur förrens du väntat ett tag p.g.a. resistansrisken!

Farligt är det dock inte!
2005-12-30, 01:23
Medlem
tapirs avatar
NEJ, LYSSNA PÅ FARBROR TAPIR NU

Min bror har forskat i ämnet och frågat apotekspersonal och läkare. DET FINNS INGEN DOKEMENTERAT NEGATIV EFFEKT AV ALKOHOL UNDER EN PENECILLINKUR. givetvis vill läkare och sånt att du inte skall dricka alkohol ö.h.t. så det är en bortförklaring, SUP FÖR FAN. det är bara nyår en gång om året
2005-12-30, 01:59
Medlem
Jag söp en kväll när jag käkade Peceve. Blev frisk, hade öroninflammation.
2005-12-30, 02:10
Bannlyst
Så fort jag får ett recept frågar jag om det går att ta pillrena med alkohol..

Penicillin är ofarligt att ta när man dricker har jag fått till svar...
2005-12-30, 02:34
Medlem
Jag sitter i exakt samma sits som dig steklof, fick något skit i halsen i tisdags fick pencillin utskrivet idag. Nu mår jag ju bra osv men jag har en känsla av att det är körtelfeber gjorde några prover på vårdscentralen men hade varit sjuk tillräckligt länge för att man skulle kunna konstatera att det var körtelfeber med tester. Doktorn som skrev ut det sa att jag kunde ta ett glas men inte att överdriva. Men grejen är ju att jag kanske har körtelfeber och då kan levern ta mer skada än vanligt. Jag håller med dig förjävlig sits man har hamnat i nu innan nyår jag som tänkte dricka min egen vikt i smuggelsprit.
2005-12-30, 03:01
Medlem
-jOE!s avatar
Hade halsfluss för bra länge sedan och frågade doktorn, han sa att det var OK att dricka men eftersom man är lite trött i kroppen så bör man ta det lite lugnare.

Helt OK resonemang tycker jag! Med andra ord, du kan dricka precis så mycket du vill.
2005-12-30, 09:52
Medlem
CamillaDYs avatar
Skulle gissa att åtminstone 80-90% av befolkningen lever i tron att det är livsfarligt att kröka när man tar en penicillinkur. Det hade varit intressant att veta om det är likadant i andra länder (utanför norden) och varför denna myt har uppstått.
2005-12-30, 10:40
Medlem
KalleRs avatar
Har lyckats tajma in penicilin och alkohol ett antal gånger och inte bivit märkvärt sämre av det
2005-12-30, 15:22
Medlem
Jag åt en pencilinkur för ett tag sen och läste lite innan på nätet och kom fram till att det nog var lugnt att dricka en dag. Det ska inte vara farligt däremot kan det minska effekten av pencilinen. Hur som helst så frågade jag läkaren när jag träffade henne och hon sa att det inte ska spela nån roll om man dricker bara man inte dricker så mycket att man spyr upp det eller blir så full att man glömmer ta det i tid..Jag blev frisk i alla fall men kasnke är olika från fall till fall
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in