Citat:
Ursprungligen postat av
Noobspararen
Hej!
Tänkte sätta mig ner och hjälpa min pappa med hans tjänstepension.
Då jag själv inte har åldern inne så
har jag aldrig gjort detta. Finns det några bra riktlinjer man bör följa?
Misstänker att du syftar på
avtalspension (Kollektivavtalad, däremot så brukar många kalla den tjänstepension) och inte
tjänstepension. Läs på om skillnaderna.
Utgår från att du har koll på traditionell förvaltning (Läs på egen hand annars) och fondförvaltning med tanke på det verkar som att du har viss erfarenhet från fonder/värdepapper. Vidare till frågan så får man oftast göra ett aktivt val på den valbara delen inom sin avtalspension (T.ex. 2,5% valbar och 2% ej valbar - som hamnar direkt i traditionell).
Det brukar finnas ett flertal bolag som erbjuder förvaltning inom det område som din far tillhör (SAF-LO/KAP-KL/ITP/PA03 t.ex.). Du får välja vilket bolag som ska förvalta kapitalet. Som vanligt så ska man titta på avgifter såsom: Försäkringsavgift (Skalet) och förvaltningsavgift. Som ett exempel så kan ett bolag erbjuda en förvaltning med en skalavgift på 75kr/år och förvaltningsavgift 0,35-0,4% på en fondpensionsportfölj (aktiefondsportfölj tills 55års ålder oftast och omallokeras därifrån till räntebärande för att trygga upp kapital inför pensionen). OBS! Förvaltningsavgifter inom pensionssystemet är
oftast rabatterade och kommer skilja sig mycket från privat sparande. Om du väljer att bygga en egen portfölj så har även fonderna ofta låga förvaltningsavgifter. Som vanligt så ska du kika på bolagets generella förvaltning.
Mycket information inom pensionssystemet, så
läs på. Hoppas jag hjälpte till att klargöra lite.