• 1
  • 2
2005-12-30, 00:01
Medlem
snapcases avatar
Fåglar har egentligen aldrig intresserat mig men jag har på ett halvår klämt två mkt intressanta böcker i ämnet. Den första jag läste var Kingbird Highway av Kenn Kaufman. Det är hans självbiografiska berättelse om hur han som 18-åring hoppar av collage för att lifta runt i USA för att göra ett Big Year. Big Year går ut på att se så många olika fågelarter som möjligt på ett år. Kaufman är ständigt pank och råkar hela tiden illa ut (bilolyckor, misshandel, ramla av pirer i storm...) men samtidigt så drivs han av en kärlek till fåglar och naturen som lyser igenom i texten. Han gjorde sitt Big Year 1973 och redan då hade det börjat utvecklas till en tävling. Under senare år har det blivit mycket värre. Den andra boken jag läst skildrar den moderna utveckliongen. Den heter Det stora året och är skriven av journalisten Mark Obmascik. Den skildrar 1997 års race mellan en dataprogramerare, en takläggningsentrepenör och en pensionerad företagsledare och i deras tävling är all form av naturkärlek borta. Det är en absurd skildring av deras öden och äventyr för att bli den som sett flest fåglar i nordamerika. När jag läser den har jag svårt att fatta hur nån kan riskera ekonomi, äktenskap, hålsa och nästan livet för att kryssa mer än 700 fåglar.
Förekommer den här typen av tävlingsanda i sverige?
Citera
2005-12-30, 10:21
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase

Förekommer den här typen av tävlingsanda i sverige?
Ja,och det finns riktiga fanatiker här med,minns när det observerats en liten ovanlig fågel här.Folk valfärdade,några extrema tog sitt egna sportplan trots dåligt väder och störtade tyvärr i havet.(Detta hände för ca 10år sen om jag nu minns rätt.) Tack för bra bok tips,ska läsa den. Mvh
Citera
2005-12-30, 12:58
Medlem
Fogelbergs avatar
Jodå, det förekommer här också...

morsan bor inte långt ifrån ett storkhägn och där ser man ofta dessa fjän.

Jag är ingen fågelskådare själv, men att fotografera djur är alltid kul.

Det behöver ju inte kosta så farligt mycket att komma igång med det iheller, en bra kikare kostar iofs nån tusenlapp, men sen är man redo att sätta igång.

Något jag skulle vilja ha är någon form av adapter så att man montera kameran på kikaren. Men då behöver man förmodligen en systemkamera och inte bara möjligheten att sätta på 55mm tillbehör.
Citera
2005-12-30, 17:36
Medlem
Ful i kantens avatar
Vi har ju tomtskådning med tillhörande 100-klubb. Det går ut på att man ska pricka av så många olika fågelarter som möjligt på, från eller över sin egen tomt. Det finns regler att hålla sig till. Det kan exempelvis räcka att höra kattugglan, så gills den.
Själv ligger jag på runt 35-40 arter.:thumbsdow
Länk: http://www-pp.hogia.net/bengt.stridh...tskadning.html
Citera
2005-12-30, 20:03
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten
Vi har ju tomtskådning med tillhörande 100-klubb. Det går ut på att man ska pricka av så många olika fågelarter som möjligt på, från eller över sin egen tomt. Det finns regler att hålla sig till. Det kan exempelvis räcka att höra kattugglan, så gills den.
Själv ligger jag på runt 35-40 arter.:thumbsdow
Länk: http://www-pp.hogia.net/bengt.stridh...tskadning.html
Yard birding tycker jag verkar rätt kul. Hade jag haft en tomt hade jag nog börjat på en lista.
Citera
2005-12-30, 21:52
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
Yard birding tycker jag verkar rätt kul. Hade jag haft en tomt hade jag nog börjat på en lista.
Problemet här är att jag nästan bara har vanliga blandskogsfåglar. Det är flera km till närmaste vattendrag så jag har inte ens prickat av en andjävel.
Visst ser man fågelstrecken i skyn ibland, men man får ju inte pricka av om man inte är helt hundra på art. Svanarna har jag dock fixat. Nu på vintern kan man ju försöka vara lite kreativ med fågelbordet så kanske man lockar fram något oskyrt.
Citera
2005-12-30, 22:10
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten
Problemet här är att jag nästan bara har vanliga blandskogsfåglar. Det är flera km till närmaste vattendrag så jag har inte ens prickat av en andjävel.
Visst ser man fågelstrecken i skyn ibland, men man får ju inte pricka av om man inte är helt hundra på art. Svanarna har jag dock fixat. Nu på vintern kan man ju försöka vara lite kreativ med fågelbordet så kanske man lockar fram något oskyrt.

Lägg ut en åtel av gammalt slaktrens så kanske du får se på fan, eller i alla fall några örnar. Det imponerar nog på tanterna med sina dagliga observationer av domherre, blåmes och liknande.

:smart:
Citera
2005-12-31, 11:48
Medlem
snapcases avatar
Så här i nyårstid har jag bestämt mig för att starta mitt livs första lista. Ska införskaffa en bra guide och plocka fram kikaren ur garderoben. Föräldrarna bor på landet så där har man möjlighet till fina obs.
Nån mer som funderat på att börja?
Citera
2005-12-31, 11:50
Medlem
Fogelbergs avatar
Eftersom jag är mycket i det gröna så kommer jag nog också att köra igång bara för det. Ska damma av kikaren och ladda kamerans batterier.
Citera
2005-12-31, 11:54
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Eftersom jag är mycket i det gröna så kommer jag nog också att köra igång bara för det. Ska damma av kikaren och ladda kamerans batterier.
Nästan läge att bilda flashback harbirders. Världens enda underground fågelskådningsförening. Eller ska den heta flashback 100?
Citera
2005-12-31, 12:32
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Nästan läge att bilda flashback harbirders. Världens enda underground fågelskådningsförening. Eller ska den heta flashback 100?
Eller så kan vi rapportera in alla fåglar vi ser imorgon nyårsdagen,kul att se hur många olika vi får ihop på en dag.
Jag vet att fågelskådarna har en sån dag.De går vissa sträckor på en viss tid och observerar vad de ser. Jag träffade en sådan man i skogen,han stod stilla och tyst i 5min innan han traskade vidare till nästa observationspunkt.
Citera
2005-12-31, 12:38
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Eller så kan vi rapportera in alla fåglar vi ser imorgon nyårsdagen,kul att se hur många olika vi får ihop på en dag.
Jag vet att fågelskådarna har en sån dag.De går vissa sträckor på en viss tid och observerar vad de ser. Jag träffade en sådan man i skogen,han stod stilla och tyst i 5min innan han traskade vidare till nästa observationspunkt.
I USA finns nåt som heter christmas bird count som arrangeras av the Audubon society. Man ska räkna fåglar mellan 15 dec och 5 jan och rapportera in sina resultat till dom. Misstänker att SOF har nåt liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in