• 1
  • 2
2017-04-12, 16:38
Medlem
Hej. Jag har ett litet dilemma. Play by the book - or not? Vad är riskerna?

Jag har blivit uppsagd från mitt arbete och har 5 månaders uppsägningstid. Är uppsagd pga arbetsbrist och delar det tillsammans med många andra kollegor inom samma koncern som kommer att upplösas under året.

Enligt den förhandling med facket som varit är det bestämt att jag har anmälningsplikt till företaget om jag får jobb någon annanstans, och därmed slutar företaget att betala ut min lön.

Saken är den att jag ser dessa 5 månader som en välkommen semester, men ska såklart söka jobb under tiden också - efter att jag varit ute och rest (max 1 månad)

Det har dock dykt upp ett jobb jag tänkte söka till, vet inte ännu när den tjänsten ska tillsättas. Jag känner lite att jag går miste på den tiden av dels fina sommarmånader, hitta min mittpunkt efter en längre tids stress, och de pengar som jag ändå tycker jag gjort mig förtjänt av - om jag tar ett nytt jobb på en gång. Det är trotts allt en sällsynt möjlighet jag har här. Något som är få förunnad.

Om jag tar ett nytt jobb under uppsägningstiden men inte anmäler det till min gamla arbetsgivare, hur stor är egentligen chansen att bli återbetalningsskyldig? Någon som vet hur det funkar? Någon som varit i samma sits? Går det att ta ett nytt jobb och komma överens med den nya arbetsgivaren att få lönen innestående ett tag?
Citera
2017-04-12, 17:01
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Har du fem månaders uppsägningstid utan att arbeta? Får du betalt för att vara hemma?
Citera
2017-04-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunarbreak
Enligt den förhandling med facket som varit är det bestämt att jag har anmälningsplikt till företaget om jag får jobb någon annanstans, och därmed slutar företaget att betala ut min lön.

Du måste ha världens sämsta fack som gått med på det. Låter märkligt. Är du uppsagd och arbetsbefriad ska du ha den lönen oavsett.

Du är säker på att det inte är så att du ska anmäla och då betalas slutlön ut och du får resterande lön av de 5 månader direkt plus allt annat innestående, semesterlön tex. Det däremot är vanligt.

Edit:
Du bör nog dubbelkolla vad som gäller för det låter inte rätt.
Senast redigerad av batteridrift 2017-04-12 kl. 17:36.
Citera
2017-04-12, 18:09
Medlem
Frågan har redan ställts flertalet gånger och svaret är att när jag fått ett nytt jobb så avslutas eller regleras utbetalning. Jag har en skyldighet att anmäla, annars blir jag återbetalningsskyldig.

Skulle jag få ett jobb med mindre betalt så står min gamla arbetsgivare för mellanskillnaden.
Citera
2017-04-12, 19:05
Medlem
Citat:
Hej. Jag har ett litet dilemma. Play by the book - or not? Vad är riskerna?

Jag har blivit uppsagd från mitt arbete och har 5 månaders uppsägningstid. Är uppsagd pga arbetsbrist och delar det tillsammans med många andra kollegor inom samma koncern som kommer att upplösas under året.

Saken är den att jag ser dessa 5 månader som en välkommen semester, men ska såklart söka jobb under tiden också - efter att jag varit ute och rest (max 1 månad)

Det har dock dykt upp ett jobb jag tänkte söka till, vet inte ännu när den tjänsten ska tillsättas. Jag känner lite att jag går miste på den tiden av dels fina sommarmånader, hitta min mittpunkt efter en längre tids stress, och de pengar som jag ändå tycker jag gjort mig förtjänt av - om jag tar ett nytt jobb på en gång. Det är trotts allt en sällsynt möjlighet jag har här. Något som är få förunnad.

Om jag tar ett nytt jobb under uppsägningstiden men inte anmäler det till min gamla arbetsgivare, hur stor är egentligen chansen att bli återbetalningsskyldig? Någon som vet hur det funkar? Någon som varit i samma sits? Går det att ta ett nytt jobb och komma överens med den nya arbetsgivaren att få lönen innestående ett tag?

Risken att åka dit borde vara väldigt nära 100%. hade jag varit arbetsgivare och ingått ett sånt avtal hade då iaf jag slängt ett getöga på dina taxeringsuppgifter. Men du har väl inget att förlora på att inte anmäla om du fått ett nytt jobb?
Citera
2017-04-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Du måste ha världens sämsta fack som gått med på det. Låter märkligt. Är du uppsagd och arbetsbefriad ska du ha den lönen oavsett.

Du är säker på att det inte är så att du ska anmäla och då betalas slutlön ut och du får resterande lön av de 5 månader direkt plus allt annat innestående, semesterlön tex. Det däremot är vanligt.

Edit:
Du bör nog dubbelkolla vad som gäller för det låter inte rätt.
Håller med att detta var väldigt klent förhandlat. Kan tillägga att den anställde även bör få valmöjligheten att avsätta resterande lön som pension istället om ny anställning tas och då även få de cirka 7% som arbetsgivaren "tjänar" på att betala pension istället för lön.
Citera
2017-04-12, 20:00
Medlem
patrikgbgs avatar
Jag har vart i samma sits. Jag hade 3 mån uppsägning men började nytt jobb dagen efter jag slutade och fick dubbellön i 3 mån. Inget som det tidigare företaget kollade upp och jag hörde inget.

Ge bara fan att säga till folk att du har du har dubbellön, folk är avundssjuka.

Att man har anmälningsplikt om man får nytt jobb är standard men har aldrig hört talats om arbetsgivare som kollar upp sådant. Kantänka mig dock att det i mindre städer är lätt att bli återbetalningsskyldig.
Senast redigerad av patrikgbg 2017-04-12 kl. 20:03.
Citera
2017-04-12, 20:56
Medlem
Citat:
Frågan har redan ställts flertalet gånger och svaret är att när jag fått ett nytt jobb så avslutas eller regleras utbetalning. Jag har en skyldighet att anmäla, annars blir jag återbetalningsskyldig.

Skulle jag få ett jobb med mindre betalt så står min gamla arbetsgivare för mellanskillnaden.

Det var jäkla märkligt (och dåligt) upplägg. Vilket fack är det?
Citera
2017-04-12, 21:03
Medlem
Situationen regleras rättsligt i Lag om anställningsskydd (LAS) 13 §

Citat:
Om arbetsgivaren har förklarat att arbetstagaren inte behöver stå till förfogande under uppsägningstiden eller en del därav, får arbetsgivaren från förmåner enligt 12 § första stycket avräkna inkomster som arbetstagaren under samma tid har förvärvat i annan anställning. Arbetsgivaren har också rätt att avräkna inkomster som arbetstagaren under denna tid uppenbarligen kunde ha förvärvat i annan godtagbar anställning. Lag (1993:718).

Det 12 § säger är i princip att du under uppsägningstiden har rätt till lön, även om arbetsgivaren arbetsbefriar dig.

EDIT: Av betydelse är också att arbetsgivaren har bevisbörda för de omständigheter som ger denna rätt till avräkning. När det kommer till överenskommelse med nya arbetsgivaren om uppskjuten lön hade nog detta rimligtvis inte funkat eftersom ett sådant förfarande hade inneburit ett tydligt kringgående av lagen. Det beror dock lite på hur man tolkar "inkomster [...] förvärvat". Skattemässigt anses t.ex. en inkomst uppstå direkt vid intjänandet även fast du har avtalat med arbetsgivaren om att lönefordringen ska förfalla nästa år (då blir det istället en intäkt). Här kan en ganska intressant diskussion föras, några andra lärda som vill dela med sig?
Senast redigerad av Maawaatow 2017-04-12 kl. 21:16.
Citera
2017-04-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det var jäkla märkligt (och dåligt) upplägg. Vilket fack är det?

Det är handels, och ska tilläggas att det är ganska många som är uppsagda då företaget agerar i hela sverige och just nu tas upp i ett annat bolag. Dvs det är inte en konkurs egentligen, men jag anar att de som sitter på kontoret har mycket annat att tänka på än att hålla koll på ca 150 anställda eller mer som blivit uppsagda. Det företag jag jobbar för upphör detta år men lever vidare i ett annat företag under annat namn.
Citera
2017-04-12, 21:45
Medlem
Citat:
Det är handels, och ska tilläggas att det är ganska många som är uppsagda då företaget agerar i hela sverige och just nu tas upp i ett annat bolag. Dvs det är inte en konkurs egentligen, men jag anar att de som sitter på kontoret har mycket annat att tänka på än att hålla koll på ca 150 anställda eller mer som blivit uppsagda. Det företag jag jobbar för upphör detta år men lever vidare i ett annat företag under annat namn.

Jag tycker ändå det är märkligt upplägg. Normalt får man inte röra en anställds lön under uppsägning oavsett om man måste jobba eller ej. Minns du om du har skrivit på något papper i samband med detta?

Eller har du möjligen egentligen en kortare uppsägning men detta är förhandlat fram som en längre? Men med vissa villkor.
Citera
2017-04-12, 22:15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Antar att du menar Siba? Jag skulle tro chansen att bli påkommen är mycket liten förutsatt att du a) inte berättar det för någon du inte litar på och b) bor i en hyfsat stor stad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in