2017-04-11, 18:33
Medlem
Vet inte vad jag ska sätta som titel egentligen, men det blir nog bra.

Jag kom precis hem till ett kuvert från Länsförsäkringar & i detta står det att jag ska betala in 2300kr för min bilförsäkring(PÅMINNELSE AVI). Jag har haft detta på autogiro samt deras jävla fondsparande för att få 25% rabatt.

Fondsparande på autogiro hade det kluddat med innan, men trodde det var löst nu. Tydligen inte, kollade precis detta.

Men tillbaka till problemet: Jag har 'TYDLIGEN' missat 2mån i rad, att betala försäkringen till bilen. Och 'TYDLIGEN' har dom skickat ut brev om detta, som jag inte fått.

Jag har alla kuvert samlade från förra månaden och där ingång ett från länsförsäkringar, om hur mycket min försäkring kostar & där står även 'Månadsbetalning'. INGENTING har jag fått om att jag missat betala försäkringen dessa månader dom påstår att det är missat, och det handlar om typ 300 spänn i försäkring.

Om du Posten har slarvat bort det, eller om Länsförsäkringar Missat att skicka ut detta(fastän dom sa att de hade gjort de), vad fan kan man göra åt detta? Har posten gjort fel, ja då kan man inte göra ett jävla dugg. Har länsförsäkringar gjort fel, ja då erkänner dom väl aldrig det och man kommer ingenstans med att gnälla på dom.

2300kr är inget jag riktigt sitter inne på till att lägga på detta jävla skitet.

Vad fan ska man göra? Sista datum för betalning är 21/4 liksom, inte ens skjuta de tills lönen kommer kunde dom göra.

Är enda alternativet att betala och se glad ut?
Citera
2017-04-11, 20:53
Medlem
Enydrions avatar
Om du inte betalar så lär de skicka brev till trafisksäkerhetsföreningen att du saknar försäkring, och då lär du få betala ett par hundra om dagen istället, det skulle jag försöka undvika.
Citera
2017-04-11, 22:07
Medlem
Bilförsäkring betalas oftast årsvis, men andra alternativ finns givetvis också. Passar det inte in just nu, då finns två alternativ, begär anstånd med betalningen så lön hinner inkomma eller betala fakturan som den är omgående. Ännu ett alternativ är förstås att ändra betalningsterminer, kvartal eller månadsvis går säkert också, enklast fråga deras kundtjänst!
Citera
2017-04-11, 23:40
Medlem
Beckomans avatar
Du skriver i denna tråden (FB) Bör jag se över min ekonomi, eller är det normalt?
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq

Jag räknade lite huxflux men ca 11000kr har jag i utgifter.

Jag är 24 och får ut ungefär 22-23k, inkl semesterersättning.

Citat:

2300kr är inget jag riktigt sitter inne på till att lägga på detta jävla skitet.

Vad fan ska man göra? Sista datum för betalning är 21/4 liksom, inte ens skjuta de tills lönen kommer kunde dom göra.

Du lyckas inte ha pengar på kontot för att täcka dina autogirobetalningar och klarar inte av en oförutsedd utgift på 2300 kr. Det är nog dags att se över din ekonomi på allvar.
Citera
2017-04-12, 01:17
Medlem
T-Biffos avatar
Så du märker ingenting av att du inte betalar för din bilförsäkring i två månader, men när de sedan vill ha igen sina pengar för försäkringen som du har haft gällande, som du inte har betalt, så gnäller du?
Sluta skyll ifrån dig ifrån ansvaret, detta är ditt fel och ingen annans.

Har du inte råd så borde du inte ens ha en bil
Citera
2017-04-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Bilförsäkring betalas oftast årsvis, men andra alternativ finns givetvis också. Passar det inte in just nu, då finns två alternativ, begär anstånd med betalningen så lön hinner inkomma eller betala fakturan som den är omgående. Ännu ett alternativ är förstås att ändra betalningsterminer, kvartal eller månadsvis går säkert också, enklast fråga deras kundtjänst!
har aldrig betalat min premie för ett helår åt gången, betalar alltid månadsvis. Blir bara problem om man ska sälja bilen under året, då ligger man ute med en massa pengar som kan ta någon månad att få tillbaka.
Tror att bolaget la in en halvårsbetalning eftersom TS uppenbarligen skitit i att betala sin försäkring, på detta sätt slipper bolaget tänka på att dom ska få in betalning eller inte. Kan till och med vara så att det finns inskrivet i försäkringsvillkoret att dom får ändra betalningsperiod vid strul, men det vet väl bara TS, om han nu kan läsa villkoren utan att bli tokig alltså.
Citera
2017-04-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
har aldrig betalat min premie för ett helår åt gången, betalar alltid månadsvis. Blir bara problem om man ska sälja bilen under året, då ligger man ute med en massa pengar som kan ta någon månad att få tillbaka.
Tror att bolaget la in en halvårsbetalning eftersom TS uppenbarligen skitit i att betala sin försäkring, på detta sätt slipper bolaget tänka på att dom ska få in betalning eller inte. Kan till och med vara så att det finns inskrivet i försäkringsvillkoret att dom får ändra betalningsperiod vid strul, men det vet väl bara TS, om han nu kan läsa villkoren utan att bli tokig alltså.

Finns tydligen ett flertal möjliga betalningsterminer, de brukar aldrig fråga när vi vill ha en ny bilförsäkring, men går antagligen efter hur det gjorts tidigare. Har betalt årsvis till Länsförsäkringar åtminstone de senaste 30 åren.
Citera
2017-04-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckoman
Du skriver i denna tråden (FB) Bör jag se över min ekonomi, eller är det normalt?

Du lyckas inte ha pengar på kontot för att täcka dina autogirobetalningar och klarar inte av en oförutsedd utgift på 2300 kr. Det är nog dags att se över din ekonomi på allvar.

Har haft strul med fondsparandet också, deras autogiro vill inte fungera. Trodde fondsparandet var löst efter samtal med dem, men tydligen inte det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av T-Biffo
Så du märker ingenting av att du inte betalar för din bilförsäkring i två månader, men när de sedan vill ha igen sina pengar för försäkringen som du har haft gällande, som du inte har betalt, så gnäller du?
Sluta skyll ifrån dig ifrån ansvaret, detta är ditt fel och ingen annans.

Har du inte råd så borde du inte ens ha en bil

Försäkringen kostar 300~kr i månaden, så det handlar om 6-700kr, istället för att de ger mig en PÅMINNELSE att det inte dragits några pengar, så vill dom istället ha 2300.

Har relativt bra koll på pengarna som går ut ur kontot, men att ha koll på allt hela tiden har jag inte. Autogiro är autogiro, det ska vara enkelt.

Frågan i sig var för helvete: Vad kan man göra åt de här? Skrev aldrig att jag inte hade råd till detta. Jävla slutsatser ni får för er, helt jävla sinnessjukt.
Citera
2017-04-12, 19:41
Medlem
Som andra redan sagt!
1. Se till att betala räkningen annars blir det betydligt dyrare för dig!
2. Om du har problem kan du ringa och fråga om det är ok att betala det kvartalsvis/månadsvid.
Men du måste iaf betala minst 3 månader eftersom du missat att betala 2 månader + 1 månad i förskott. Så då är det lika bra att betala ett halvår på en gång!
3. Spara undan pengar varje månad så du har till nästa halvårsräkning eller var ännu smartare och spara ihop och betala det per år i stället. Det ger lägre räkning.

4. Se för guds skull till att spara ihop en slant för oförutsedda utgifter! Att ha stora problem att betala 2300 kronor om du har ett jobb känns så fel! Ann Wibble (Finansminster på 1990 talet) Tyckte att alla ska ha en årslön sparad för oförutsedda utgifter! Kanske för jobbigt för många men 1 månadslön är ingen överdrift! Iaf ska du inte unna dig något extra innan du har samlat ihop dessa pengar. Bilen kan få punka = ca 1000kr. Bilen kan gå sönder = >2300kr. Bränsle till bilen =????. Andra oförutsedda utgifter? Ja du kan hoppas på att de inte kommer samma månad men de kommer garanterat med ojämna mellanrum som du måste, måste räkna med att få utan att varje gång må skit och behöva ta ytterligare ett lån a la Lyxfällan!
Citera
2017-04-12, 21:50
Medlem
Enydrions avatar
Löser du det inte med försäkringsbolaget så kommer de att dumpa dig till trafiksäkerhetsföreningen, då kommer du att få betala ungefär 6000kr i månaden i försäkring för din bil (=ca 200kr er dag), och den kan du inte slippa ifrån...

edit: de verkar ta 115kr om dagen om du kör utan trafikförsäkring...
Senast redigerad av Enydrion 2017-04-12 kl. 21:54.
Citera
2017-04-12, 23:35
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
[...]
Frågan i sig var för helvete: Vad kan man göra åt de här? Skrev aldrig att jag inte hade råd till detta. Jävla slutsatser ni får för er, helt jävla sinnessjukt.
När du skriver
Citat:

så låter det inte som att du har dessa pengar tillgängliga.

Att sen idiotförklara folk som försöker hjälpa dig ställer inte dig själv i speciellt bra dager, tyvärr.

Med din inställning behöver man inte vara speciellt synsk för att sia om att en räkning från trafiksäkerhetsföreningen lär dyka upp.

En länk som kanske kan "pigga upp" dig:
https://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in