• 1
  • 2
2017-03-18, 16:31
Medlem
Tjena. Satt o fundera lite kring min ekonomi, det har blivit lite tajta månader nyligen(men anledningen vet jag och är delvis ur världen).

Jag räknade lite huxflux men ca 11000kr har jag i utgifter. Varav lägenheten står för den största delen, hyres på 7025kr (tvåa). Jag trivs jävligt bra i lägenheten, nyrenoverad med diskmaskin osv. Jag funderar på att gå över till en etta dock... Men frågan är om det funkar med två innekatter.

En etta går på ungefär 5000kr hyres.

Är denna summan normal som utgifter? Jag är 24 och får ut ungefär 22-23k, inkl semesterersättning.
Citera
2017-03-18, 16:54
Bannlyst
Stanna kvar där du trivs jävligt bra

Du har fortfarende 11-12 kvar efter utgifter, whats the problem
Citera
2017-03-18, 16:55
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Tjena. Satt o fundera lite kring min ekonomi, det har blivit lite tajta månader nyligen(men anledningen vet jag och är delvis ur världen).

Jag räknade lite huxflux men ca 11000kr har jag i utgifter. Varav lägenheten står för den största delen, hyres på 7025kr (tvåa). Jag trivs jävligt bra i lägenheten, nyrenoverad med diskmaskin osv. Jag funderar på att gå över till en etta dock... Men frågan är om det funkar med två innekatter.

En etta går på ungefär 5000kr hyres.

Är denna summan normal som utgifter? Jag är 24 och får ut ungefär 22-23k, inkl semesterersättning.

Hur kan det bli tajt om pengar när du får ut 22-23k och bara gör av med 11k? Det är ju ungefär lika mycket som en student gör av med per månad.
Citera
2017-03-18, 17:00
Medlem
Du verkar ha en bra ekonomi just nu, men det som är oroväckande är väl att några månader blev tighta även fast du har så mycket pengar kvar efter alla kostnader. Det betyder att din buffert inte är särskilt stor.

Det är aldrig fel att fundera på sin ekonomi då och då och se om det är något man kan förändra. Vi bytte nyligen telefonabonnemang för att spara några kronor och sen har jag gjort en del förändringar bland datorerna hemma som verkar sänka elförbrukningen med 20%. Det är inga jättesummor det handlar om, men väldigt onödigt att lägga pengar på ingenting helt i onödan. Några hundra här och där ger några tusenlappar extra.
Citera
2017-03-18, 17:08
Medlem
Ett litet "problem" har uppstått. Jag har blivit ganska bilintresserad... Bilen jag har nu, skall jag så småningom försöka sälja, där är ett dåligt lån som inte är 'på bilen' som jag givetvis ska betala av då med dessa pengar.

Sedan tänkte jag skaffa mig en dyrare bil. Runt 100k TÄNKTE jag mig. Skaffar jag min tex en Audi A4/A6 3.0 TDI så blir soppan ingen faktor direkt, men skaffar jag mig en Nissan 350Z som jag även är intresserad av, så blir det en faktor. (Varför det är/inte är en faktor nämner jag inte :P)

Det blir ju då lite dyrare, bilen blir ju ca 1700(?)kr och försäkring ca 900kr.

Jag har nästan 10k utlånat.. Ja juste, där var en anledning till att jag har lite tight just nu, kom på det i skrivandes stund faktiskt.. Men på sätt och vis är de "undansparade" och jag kommer få tillbaka detta. Så det är en liten summa som kan gå till nya bilen isf.

Lånet till bilen lär gå genom chefen som fixar ungefär 2-3% ränta hos Wasa.

Kan detta gå ihop?
Senast redigerad av Tehfuq 2017-03-18 kl. 17:34.
Citera
2017-03-18, 18:04
Medlem
...eller så säljer du bilen, betalar lånet, och köper dig en billig bil cash.
Det är kul med leksaker, men sätt ribban så du slipper huvudvärk.

Jag fattar verkligen inte det här med människor som köper bilar med lånade pengar.
En bil är väl den sämsta investeringen ever såvida det inte är ett objekt som inte kommer tappa värde, en välbevarad unik sak med 30+ år på nacken.

Bilarna du nämner tappar ju värde bara du fiser på den medans klockan tickar.

Dagens råd är att Inte låna 100K (med hjälp av chefen! ...Herregud)
Think mcFly, think

Citera
2017-03-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
...eller så säljer du bilen, betalar lånet, och köper dig en billig bil cash.
Det är kul med leksaker, men sätt ribban så du slipper huvudvärk.

Jag fattar verkligen inte det här med människor som köper bilar med lånade pengar.
En bil är väl den sämsta investeringen ever såvida det inte är ett objekt som inte kommer tappa värde, en välbevarad unik sak med 30+ år på nacken.

Bilarna du nämner tappar ju värde bara du fiser på den medans klockan tickar.

Dagens råd är att Inte låna 100K (med hjälp av chefen! ...Herregud)
Think mcFly, think

Bilar kommer alltid sjunka i värde, så är de bara. De ända som inte sjunker i värde är ju skrothögar :P

Det är ju ett intresse. Lånet kommer ju antagligen bli på 80-100k beroende på vad för bil jag väljer, kommer ju pynta in 20k själv troligtvis. Sen är valet av bil inte bestämt ännu :P

Det är en dyr leksak, men med intresset i leksaken :P Köper ju inte bilen som en vanlig svensson för att köra A-B.
Citera
2017-03-18, 18:19
Bannlyst
haha du är rolig som inte räknar med bilen i fasta kostnader, speciellt om du har ett dyrt lån på den.
Citera
2017-03-18, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tissemand
Stanna kvar där du trivs jävligt bra

Du har fortfarende 11-12 kvar efter utgifter, whats the problem
problemet är att han har en för dyr bil.
Citera
2017-03-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
haha du är rolig som inte räknar med bilen i fasta kostnader, speciellt om du har ett dyrt lån på den.

När räknade jag inte med bilen i de fasta kostnaderna? Jag har räknat alla fasta kostnaderna i dessa 11000. Bilen kostar i dagens läge 1500 ink försäkring, på 350ish.

Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
problemet är att han har en för dyr bil.

Bilen är inte så dyr.
Citera
2017-03-18, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
När räknade jag inte med bilen i de fasta kostnaderna? Jag har räknat alla fasta kostnaderna i dessa 11000. Bilen kostar i dagens läge 1500 ink försäkring, på 350ish.

Bilen är inte så dyr.
ok, vad är det med dom 10k som du inte klarar resten av månaden då?
Citera
2017-03-18, 20:21
Medlem
Fast kostar verkligen en bil, inklusive lån på hundra tusen 1500/mån? Där får du nog räkna om lite, sen måste du även ha en buffert då en nyare bil är dyr att serva när något händer. Audi är t.ex. "mycket" dyr och dras ofta med problem tyvärr

Om det är värt är bara något du själv kan avgöra, jag personligen hade aldrig tagit lån till bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in