2017-04-11, 14:49
Medlem
Halloj. hoppas jag lagt tråden i rätt forum.

Jag håller på att renovera hela huset, och ska nu välja vilken vägg jag vill ha. Vill ha vita väggar, vilket är dumt när det kommer till gips. Minsta lilla färgar av sig på väggen, vilket är skitbökigt. Däremot träpanel med en yta som gör att den inte smutsar ner sig lika lätt, kanske kan vara snyggt? för den blir inte lika lätt smutsig plus att man slipper dessa jävla gipspluggar. Vad tror ni, rent spontant?
Citera
2017-04-11, 15:09
Medlem
elmhedens avatar
Träpanel målas traditionellt med snickerifärg, den är blankare och därmed lättare att torka av. Traditionell väggfärg är ofta mattare och blir därmed skitigare.

Träpanel är mer snickarglädje, slät gips mer modernism.
Citera
2017-04-11, 15:11
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Omöjligt att svara på utan att ha sett stället, eller åtminstone några bilder.

Men ändå, träpanel.
Citera
2017-04-11, 15:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
Vad tror ni, rent spontant?

Att du ska gå på vad du själv vill ha och tycker är snyggt. Du bygger ju för dig själv och inte för andra.

Själv har jag bara träpanel. Ju bredare, desto bättre.

(Spont)ant var väldigt roligt sagt förresten...
Citera
2017-04-11, 20:09
Medlem
Det är väll en smaksak vad man tycker är snyggast vad tycker du ? , själv då skulle jag gå för gips tycker träpanel passar mer stugor eller om du har ett väldigt gammalt hus ? Och vad menar du med gips plugg? Skruv hålen eller ?
Citera
2017-04-11, 20:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderklonken
...tycker träpanel passar mer stugor eller om du har ett väldigt gammalt hus ?

Lite trångsynt sett. Du tänker nog enbart på standardpanel typ pärlspont, hakspont eller allmoge på 4-5" och de har man ju sett tills man kräks.

Dock finns det ju så mycket annat att välja på.
Citera
2017-04-11, 21:03
Medlem
Gips är värdelöst. Träpanel passar inte överallt.
OSBskiva, målarfilt + målning skulle bli mitt val.
https://www.byggmax.se/f%C3%A4rg-ino...larfilt-p18550
Citera
2017-04-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Omöjligt att svara på utan att ha sett stället, eller åtminstone några bilder.

Men ändå, träpanel.

Jag skulle kunna länka några bilder på hur det ser ut för tillfället om det skulle hjälpa
Citera
2017-04-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att du ska gå på vad du själv vill ha och tycker är snyggt. Du bygger ju för dig själv och inte för andra.

Själv har jag bara träpanel. Ju bredare, desto bättre.

(Spont)ant var väldigt roligt sagt förresten...

Citat:
Ursprungligen postat av Dunderklonken
Det är väll en smaksak vad man tycker är snyggast vad tycker du ? , själv då skulle jag gå för gips tycker träpanel passar mer stugor eller om du har ett väldigt gammalt hus ? Och vad menar du med gips plugg? Skruv hålen eller ?

Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Gips är värdelöst. Träpanel passar inte överallt.
OSBskiva, målarfilt + målning skulle bli mitt val.
https://www.byggmax.se/f%C3%A4rg-ino...larfilt-p18550

Jag gillar nytt och modernt, därför föredrar jag gips rent visuellt. Dock så är träpanel så mycket enklare (verkar det som). hmm... ja, skruvhålen precis.

Ska kolla på lite bredare som du säger, kanske är snyggare.

målarfilt? aldrig hört talas om haha, så kolla upp det med!
Citera
2017-04-12, 20:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
Jag gillar nytt och modernt, därför föredrar jag gips rent visuellt. Dock så är träpanel så mycket enklare (verkar det som). hmm...

Alldeles för många tänker gulnad allmogepanel i gillestuga eller gamla lantkök med (ofta typ mintgrön) pärlspont när de hör ordet panel. Detta är enbart inskränkt. Det finns så oerhört mycket modern och snitsig panel om man tittar lite utanför plånboken och lite utanför Byggmax och Bauhaus.

För mig är en sådan panel långt mycket modernare än tråkiga gipsplattor med väggfärg eller tapet. Dessa gipsväggar har vi sett minst i en handfull årtionden nu.

Liiiite utanför boxen nu, va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in