2017-04-11, 09:44
Medlem
jag såg ordet ketad i den här artikeln om ketamin: https://www.vice.com/sv/article/de-h...co-the-dolphin

Vad betyder det enligt er? Att man gått ner i ett k-hole eller att man bara är lite stekt? Eller är det ett speciellt sinnestillstånd? Är det ens ett ord???
Citera
2017-04-11, 09:59
Medlem
RingInteSnutens avatar
Skulle tro att det är slang för k-hole.

Enlight folkmun.se betyder ketad: När en patient, vid behandling mot depression blir injicerad med läkemedlet Ketalar, och effekten börjar visa sig, så kallas detta för att patienten blir "Ketad" Kata -d.
Citera
2017-04-11, 10:00
Medlem
pponmms avatar
Jag har hört ordet användas några få gånger av vänner som tar Ketamin. För mig betyder det bara att man är påverkad av Ketamin, oavsett intensivitet​ på trippen. Annars kallas det ju att håla, om man befinner sig i ett K-hole, men det är ju inget man kan berätta om under tiden man är i hålet, för då hålar man inte. Man berättar efteråt att "Jag hålade fan!".
Citera
2017-04-11, 10:00
Medlem
Nirps avatar
"Ketad" är när man är påverkad av ketamin, enligt mig. Har man gått ned i "K-hole" så är man "väldigt ketad".

"K-holed" är alltså en mer specifik beskrivning av en nivå av "ketad", medan "ketad" är generellt och täcker alltifrån att ha dragit en liten nyckel till att ta så mycket att man blir medvetslös.

Jag har dock inget bra sätt att säga "K-holed" på svenska, "K-hålad" låter märkligt i mina öron, men att blanda svenska och engelska begrepp är heller inte särskilt vackert.

[EDIT]
"Hålad", som pponmm skriver ovan, låter iofs helt okej, men jag saknar referensen till "special K" som finns i det engelska begreppet.
Citera
2017-04-11, 10:05
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Skulle tro att det är slang för k-hole.

Enlight folkmun.se betyder ketad: När en patient, vid behandling mot depression blir injicerad med läkemedlet Ketalar, och effekten börjar visa sig, så kallas detta för att patienten blir "Ketad" Kata -d.
Men folkmun.se's definition tycker jag säger emot att det skulle vara slang för"K-hole". "När effekten börjar visa sig" är inte patienten i "K-hole", utan endast påverkad av ketamin, "K-hole" kommer inte omedelbart, är min uppfattning.
Citera
2017-04-11, 10:20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
"Ketad" är när man är påverkad av ketamin, enligt mig. Har man gått ned i "K-hole" så är man "väldigt ketad".
Svårare än så är det inte. Jämför med tjackad; påverkad av tjack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in