• 2
  • 3
2017-04-11, 21:46
Medlem
LucioFontanas avatar
Jo det är oftast billigast kilopris men väldigt stora förpackningar på typ 1-2 kilo så det blir inte billigare eftersom man slänger skiten istället. Det blir något osexigt med storköksförpackning. Köper hellre en liten dyr jävel och äter upp den istället. Cheddarost är det som gäller för mig. Edamer äter jag på jul men då köper jag en inporterad från Holland i en butik på Hornsgatan som smakar nåt helt annat än industriellt framtagna sopor helt utan hantverkskvalitet.

Det är ju skillnad på ett surdegsbröd från Gateau och Fabrique och ett från Willys. Det från Willys ser ju ut som ett bröd, smakar ju bröd, men är tyvärr inget bröd utan skit fullt med kemikalier.

Så är det ju även med Gouda-ost.
Citera
2017-04-11, 22:37
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
Har hittat lite fakta efter mycket googlande:

http://louisekonsumentkoll.se/ostpri...r-nu-lite-mer/

Edamer ligger på samma pris om man kollar kilopris.

Läste i den tråden du har där. Det finns faktiskt en poäng där. Det är bättre o köpa en dyrare svensk.
Vi svenskar är lite dåliga där. Tycker man måste börja tänka på det igen. Köp svenskt för helvete! Skit i om det är lite dyrare. I längden är det win-win.
Citera
2017-04-12, 01:22
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
En vild gissning är att vår svenska gouda inte lagras. Därför blir den billigare än annan ost.

Alla ostar lagras
Citera
2017-04-12, 13:58
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Alla ostar lagras

Ja, all hårdost lagras men billig sådan väldigt kort tid. Det är enkelt att själv lagra sådan ost längre. Ex.vis vanlig, smaklös hushållsost blir mycket god efter ett års lagring.
Citera
2017-04-12, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Jag har varit på en "Goudaprovning" (eller "Schauda" som holländaren envisades med att uttala den...

Det är rätt uttal f ö, d v s "Schauda".

Svensk Goudaost smakar ju för tusan ingenting. Det är som hushållsost, en skiva fett! Måste vara enormt lättillverkad och lätthanterlig och därmed billig.
Citera
2017-04-12, 16:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaZoBazo
Den är god, stor efterfrågan ger större tillverkning dvs styckpriset blir lågt

Japp, så är det nog. Jag ser inte Gouda som en ost, jag ser den som "hyvlbart smör". Ser man Goudan som "hyvlbart smör" är den väldigt bra och praktisk. Men någon "ost" i mina ögon är den inte.

Praktiskt att hyvla på en skiva Gouda istället för att ha det knepigt med stenhårt smör/halvhårt bregott på morgonen! -Gouda smakar mer som smör än ost!
Citera
2017-04-13, 04:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Jag har noterat att Goudaosten nästan alltid är den ost som har lägst kilopris i butik, ganska oavsett vilken butiker jag besöker. Visst, ibland finns det extrapriser som gör att de billigaste ostarna ligger väldigt nära varandra prismässigt, men oftast är Gouda billigast.

Varför är det så? Är processen att göra Gouda billigare än att göra en simpel hushållsost?
Det är rätt enkelt förklarat.

Det är en av världens mest populära ostar och produceras i mängder varför världsmarknadspriset på osten blir det som är normerande mer än någon grossists fantasipriser.

Gouda, edamer, hushållsost och liknande skall inte kosta mer än runt ~60:- kr/kg.
Citera
2017-04-13, 13:26
Medlem
Ash-hadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Jag har noterat att Goudaosten nästan alltid är den ost som har lägst kilopris i butik, ganska oavsett vilken butiker jag besöker. Visst, ibland finns det extrapriser som gör att de billigaste ostarna ligger väldigt nära varandra prismässigt, men oftast är Gouda billigast.

Varför är det så? Är processen att göra Gouda billigare än att göra en simpel hushållsost?

Om jag minns korrekt så behöver den inte lagras särskilt länge, har nog mest med det att göra.
Vissa ostar behöver lagras i månader om inte år för att få sin distinkta karaktär, gouda är nog ganska färsk och generisk, den är ju betydligt ljusare än andra starkare ostar vilket också vittnar om en kort lagringsperiod.

Inget illa om Gouda, gillar själv den osten starkt.
Citera
2017-04-13, 13:27
Medlem
Ash-hadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Japp, så är det nog. Jag ser inte Gouda som en ost, jag ser den som "hyvlbart smör". Ser man Goudan som "hyvlbart smör" är den väldigt bra och praktisk. Men någon "ost" i mina ögon är den inte.

Praktiskt att hyvla på en skiva Gouda istället för att ha det knepigt med stenhårt smör/halvhårt bregott på morgonen! -Gouda smakar mer som smör än ost!

Dina smaklökar måste vara kassa som fan om du tycker Gouda smakar smör.
Citera
2017-04-13, 18:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ash-hadu
Dina smaklökar måste vara kassa som fan om du tycker Gouda smakar smör.

Antagligen, eller så är dina kassa!
Gouda smakar mer som smör än ost. Jag pratar då om den billiga varianten från Danmark/Holland. Den som kostar 39:90/kg på typ Willys. Ser den inte som ost, ser den som hyvlbart smör.
Som "hyvlbart smör" är den praktisk. Nästan samma produkt egentligen.

Vill jag ha ost, så köper jag ofta extralagrad prästost, västerbottenost, grana padano, parmesan.
Då snackar vi OST med stora bokstäver!
-Men som sagt, gouda ser jag som ett alternativ till smör/bregott. Gillar faktiskt smörsmaken i gouda!

Edit: För att klargöra så pratar jag om "mackan", dvs en skiva gouda kan med lätthet ersätta smör på en smörgås. Givetvis inte i matlagning och liknande.
Senast redigerad av kraftfoder 2017-04-13 kl. 18:25.
Citera
2017-04-13, 18:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, all hårdost lagras men billig sådan väldigt kort tid. Det är enkelt att själv lagra sådan ost längre. Ex.vis vanlig, smaklös hushållsost blir mycket god efter ett års lagring.

Håller med! En grynpipig ost, som hushållsost, liknar mer en prästost efter ett-två års lagring i hemmets kylskåp. Det man ska komma ihåg är att man inte ska "öppna osten", osten ska ligga i kylskåpets "sval" och att man ska vända osten minst en gång i veckan. Fick en enkel ("hel") hushållsost för något år sedan att smaka mums! -Men det var egentligen inte värt besväret i pengar räknat. Enklare att låta ostmästarna på mejerierna/ysterierna sköta jobbet och betala en femtiolapp mer för osten. Men som kul projekt kan jag rekommendera detta!

Har inte testat att "extralagra" gouda. Den kanske blir goudare då? -Någon här som testat=?
Citera
2017-04-14, 13:56
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
Har hittat lite fakta efter mycket googlande:

http://louisekonsumentkoll.se/ostpri...r-nu-lite-mer/

Edamer ligger på samma pris om man kollar kilopris.

Riktigt bra inlägg! Tack för det! Klargjorde varför läget ser ut som det gör.

Idag blev det inget köp av utländsk Goudaost, det blev en Grevé från Sverige istället.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in