2017-04-11, 16:22
Medlem
mjukmjukares avatar
Gouda finns i olika prisklasser.
Den osten du syftar på är billig av samma anledning som allt annat som är billigt.
Du får vad du betalar för. Och i ostproduktionen finns naturligtvis rationella metoder, enklare
råvaror med t.ex mjölk från Gud vet var och där kossorna har haft det på ett sätt så att det går
att producera billig Goudaost. Andra processade tillbehör m.m.
Och glad för det är "alla" och köper glatt en hyfsat onaturlig, kemisk, billig ost.

Citera
2017-04-11, 16:24
Bannlyst
därför att den e fullproppad med antibiotika.
Citera
2017-04-11, 16:27
Medlem
Efter att ha varit i Schweiz och Italien ett antal gånger så kan jag med gott samvete säga att den osten vi köper i Sverige, de mest vanliga ostarna alltså är rent skräp. Visst är det gott med vanlig billig hushållsost på en macka, men det är skit i jämförelse med deras ostar. Som tur är har vi ju ett fint utbud ändå.
Citera
2017-04-11, 16:33
Medlem
Smuldegarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
därför att den e fullproppad med antibiotika.

Så en ost blir billig för att man fyllt den med antibiotika? Du kan nog utveckla det där argumentet lite mer
Citera
2017-04-11, 16:39
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuldegarn
Så en ost blir billig för att man fyllt den med antibiotika? Du kan nog utveckla det där argumentet lite mer

Han menar nog att den kommer från billiga kor som hålls under tråkiga omständigheter = mycket antibiotika i maten som sen går ut i mjölken. Inte att osten i sig fylls med antibiotika.
Citera
2017-04-11, 16:50
Medlem
Smuldegarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxbensgubben
Han menar nog att den kommer från billiga kor som hålls under tråkiga omständigheter = mycket antibiotika i maten som sen går ut i mjölken. Inte att osten i sig fylls med antibiotika.
Haha jo, så långt förstod jag. Men roligt att läsa argument för vad texten faktiskt säger
Citera
2017-04-11, 17:28
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuldegarn

Har du någon gång sett hur djurhållningen är i de länder i europa som behandlar t.ex. kossor sämre än vad vi behandlar vårt trä på en brädgård?
Kan du gissa vad dom pumpar i dom för att dom ALDRIG skall bli sjuka? (vilket är det mest sjuka av allt)

Vet du inte, ja då vill du inte veta att du äter det.
Men jag antar att du inte inser vad vi pratar om.....

Ingen skuld över dig.
Detta ÄR hemligheter.
Sant.
Annars åt väldigt få denna kost i t.ex. Sverige

Citera
2017-04-11, 17:49
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Jag drog en förhastad slutsats. Det är så här det ligger till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skydda...ungsbeteckning

"Skyddad ursprungsbeteckning (SUB): Produkten är producerad, bearbetad och beredd inom ett visst avgränsat geografiskt område med en för området karaktäristisk metod.

Skyddad geografisk beteckning (SGB): Produkten är knuten till området åtminstone genom att vara producerad eller bearbetad eller beredd där.

Garanterad traditionell specialitet (GTS): Inget krav på ursprung finns, men produkten ska anknyta till ett visst område genom en speciell sammansättning eller framställningsmetod associerad med det."
...och vilken av dessa beteckningar gäller för Hushållsost?

Att just Goudan är billigast tror jag är för att de har helt andra djurhållningslagar ute i övriga Europa. Det går att framställa mjölken mycket billigare där. Djuren får leva under anskrämliga förhållanden men mycket och billig mjölk blir det. Den billiga Goudaosten bör alltså vara utländsk (tysk eller nederländsk). Den är ju ofta även färgad för att inte se likblek ut. Kollar man på innehållsbeteckningen så ser man att där finns färgämnen.

Edit: Ser nu att inlägget ovan mig tog upp just detta med de anskrämliga djurlagarna ute i Europa och den därpå följande billiga mjölken.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-11 kl. 17:54.
Citera
2017-04-11, 18:11
Moderator
Allaballawallas avatar
I den här tråden diskuteras varför Goudaosten alltid är billigast.
Diskussioner om falukorv och hushållsost får ni ta där diskussioner om dessa hör hemma.

/Mod
Citera
2017-04-11, 18:53
Medlem
HelloChrists avatar
Jag köper då aldrig goudaostar.
Jag håller mig främst till prästost eller någon av wästgöta klosters godare ostar!

Att Goudaosten är så billig beror troligen på att den är av så dålig kvalitet på ett eller annat sätt, framförallt smaken av det jag minns.
Citera
2017-04-11, 20:27
Medlem
Smuldegarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Har du någon gång sett hur djurhållningen är i de länder i europa som behandlar t.ex. kossor sämre än vad vi behandlar vårt trä på en brädgård?
Kan du gissa vad dom pumpar i dom för att dom ALDRIG skall bli sjuka? (vilket är det mest sjuka av allt)

Vet du inte, ja då vill du inte veta att du äter det.
Men jag antar att du inte inser vad vi pratar om.....

Ingen skuld över dig.
Detta ÄR hemligheter.
Sant.
Annars åt väldigt få denna kost i t.ex. Sverige

Jag förstår att du inte läste inlägget jag skrev efter mitt första, men då hade du förstått att jag var en smula sarkastisk med mitt första inlägg!
Jag har bra koll på hur djurhållning ser ut i Sverige och världen men inlägg som ditt är alltid värt att läsa.
Citera
2017-04-11, 20:32
Medlem
Sillberskys avatar
Har hittat lite fakta efter mycket googlande:

http://louisekonsumentkoll.se/ostpri...r-nu-lite-mer/

Edamer ligger på samma pris om man kollar kilopris.
Senast redigerad av Sillbersky 2017-04-11 kl. 20:40. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in