• 1
  • 2
2017-04-10, 15:02
Bannlyst
Det här har pågått sedan jag flyttade till ett land i Latinamerika för några år sedan.
Det är mest i skiftningarna meller årstiderna Vinter/Sommar, Sommar/Vinter

Jag bor mitt i en storstad i en liten 1rummare+ badrum. Ventileringen är inte bra.
Försöker vädra så ofta som möjligt, men eftersom jag jobbar hemifrån så vill jag
gärna stänga fönstret också pga oljud från gatan och när det blir kallt på
kvällen så stänger jag också gärna fönstret eller har det på glent.

Jag har i Sverige pollenallergi, men här finns ingen pollen, det är snarare ökenklimat.

Bor och sover tillsammans med en tjej som är från staden vi bor i men
hon får inga besvär alls. Så jag tycker att det är underligt.

Jag tar på mig mycket kläder på kvällarna och täcker mig varmt när jag lägger mig
för att sova. Jag sover jättebra och när jag vaknar mår jag finemang,
men sen kort efter att jag börjar gå upp så känner jag av kylan, det är som att det är en annan typ av luft när jag går upp, jag vet inte vad det är, men sen börjar näsan rinna, och jag får ibland nysattacker och att det kliar i halsen. Så jävla drygt!
Har också börjat med att dricka varmt och kvällarna och på morgonen samt äta något men det har inte direkt hjälpt. Jag tror att det är någonting med luften.
Vad kan det vara?
Som sagt tjejen känner inte alls av besväven så som jag gör.

Testade för ett tag sen att byta huvudkudde eftersom att jag tänkte att det kunde vara kvalster men det hjälpte inte det heller

Vad bör jag göra för att undvika att känna så här nästan varje morgon? Efter nån timma går besvären (nysningarna) över oftast, men fortsätter känna mig trött och dåsig ett tag efteråt.
Det tar mycket på energin att känna så här som de flesta kan förstå.

Har svårt att hitta en ny bostad, och förmodligen så blir det väl lika dant där. Vem vet.
Har ni haft liknande besvär? Hur gjorde ni för att bli bättre?
Senast redigerad av fruciante 2017-04-10 kl. 15:21.
Citera
2017-04-10, 15:05
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Troligtvis en allergi mot okänd substans. Finns mögel i lägenheten eller byggnaden ?
Citera
2017-04-10, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Troligtvis en allergi mot okänd substans. Finns mögel i lägenheten eller byggnaden ?

Jag har sett mögel i bostaden förrut, det var i början när jag bodde här, ett slags vitt
fluffigt mögel i taket, jag tror det var i badrummet. Jag tror att det var för att jag inte vädrade lika bra i början
eller för att snubben som bodde här innan mig inte tog hand om bostaden lika bra.

Förresten så har jag en liten hylla i badrummet med obehandlat trä. Den har blivid möglig på ena sidan.
Det möglet såg anorlunda ut. lite mörkare nästan grönaktigt.
Jag tror att det beror på att det obehandlade träet har dragit åt sig väldigt mycket fukt.

En annan sak...
På vintern så möglar kläderna. Har ingen bra garderob utan har haft endel kläder upphängda i
rummet på galjar. Och av dom kläder som jag låtit hänga orörda ett par veckor eller så har börjat mögla ....
Men det är bara på vintern.
Låter ju inte bra alls ser jag nu när jag skriver ner allting...
Citera
2017-04-10, 15:23
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jag har sett mögel i bostaden förrut, det var i början när jag bodde här, ett slags vitt
fluffigt mögel i taket, jag tror det var i badrummet. Jag tror att det var för att jag inte vädrade lika bra i början
eller för att snubben som bodde här innan mig inte tog hand om bostaden lika bra.

Förresten så har jag en liten hylla i badrummet med obehandlat trä. Den har blivid möglig på ena sidan.
Det möglet såg anorlunda ut. lite mörkare nästan grönaktigt.
Jag tror att det beror på att det obehandlade träet har dragit åt sig väldigt mycket fukt.

En annan sak...
På vintern så möglar kläderna. Har ingen bra garderob utan har haft endel kläder upphängda i
rummet på galjar. Och av dom kläder som jag låtit hänga orörda ett par veckor eller så har börjat mögla ....
Men det är bara på vintern.
Låter ju inte bra alls ser jag nu när jag skriver ner allting...

Mitt tips är att skaffa en klinisk ren lägenhet. Bränn alla dina kläder tvätta av resten av grejorna med något som kan döda mögel(så du inte tar med dig mögelsvampen till nästa lägenhet).

Ledsen att du behövde genomlida detta, men det kan vara så att du inte är så hårt drabbad man kan bli av mögelsvamp(utveckla andra allergier mer än mot mögel...)

Så du har ett utmärkt tillfälle att flytta ut och börja ditt nya "rena" liv.
Citera
2017-04-10, 17:47
Medlem
Hegamons avatar
Det kan vara allergi mot tvättmedlet i sängkläderna. Haft det problemet. Finns tvättmedel för allergiker.
Faktiskt kan det också vara din deoderant. När du går upp klär du tröjan över huvudet. Då får du deo/parfym i näsan och nyser. Du får inte deo/parfym i nästan då du applicerar den för att du tar på tröjan efter att du applicerat. Exempelvis Nivea deo är jag mycket allergisk mot av en viss sort, men andra Nivea deo funkar hur bra som helst. Börjar nysa en massa jag med och likaså efter att jag gått upp...
Senast redigerad av Hegamon 2017-04-10 kl. 17:49.
Citera
2017-04-10, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det kan vara allergi mot tvättmedlet i sängkläderna. Haft det problemet. Finns tvättmedel för allergiker.
Faktiskt kan det också vara din deoderant. När du går upp klär du tröjan över huvudet. Då får du deo/parfym i näsan och nyser. Du får inte deo/parfym i nästan då du applicerar den för att du tar på tröjan efter att du applicerat. Exempelvis Nivea deo är jag mycket allergisk mot av en viss sort, men andra Nivea deo funkar hur bra som helst. Börjar nysa en massa jag med och likaså efter att jag gått upp...

Nej det är inte det. Tvättar inte sängkläderna så ofta. Det behövs inte. Och när dom
tvättas så märks ingen direkt skillnad.
Använder en skonsam deodorant, roll-on.
Citera
2017-04-10, 20:57
Medlem
Jag har samma "problem". Nästan varje morgon vaknar jag lite småsnorig, men det går över relativt fort.
Citera
2017-04-10, 22:55
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Möglet låter ju tämligen som en uppenbar bov, kan även vara kvalstren i sängen eller något äckligt i ventilationskanalen i sovrummet? Låter ju inte alls som ett sanitärt boende om det är mögel i taket osv. Låna en fuktmätare och se om du kan lokalisera något då jag antar att den såkallade hyresvärden inte gör mycket?

Du vet väl om att du kan få astma och lungproblem av att bo i ett mögelsporsplejs?
Citera
2017-04-11, 00:15
Medlem
Heller78s avatar
Vanligaste anledningen till dina symtom är allergi. Till doktorn och utred. Schas.
Citera
2017-04-11, 01:23
Medlem
Hegamons avatar
Undersök duschen. Ifall det finns mögelsporer där. Jag hade allergiska problem och kunde inte ana det kom från duschen. Var vattenläckage i väggen. Symptomen var eksem, vilka jag absolut inte kunde spåra orsaken till. Läkaren sade dock vad det berodde på.
Citera
2017-04-11, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Undersök duschen. Ifall det finns mögelsporer där. Jag hade allergiska problem och kunde inte ana det kom från duschen. Var vattenläckage i väggen. Symptomen var eksem, vilka jag absolut inte kunde spåra orsaken till. Läkaren sade dock vad det berodde på.

Efter att jag köpte allergitabletter igår på det latinamerikanska-apoteket så försvann
symptomen och jag blev snabbt frisk.
Jag kan fastställa att det är allergi jag har. Frågan är bara mot vad.
Så jag kommer att gå till läkare och göra en undersökning
för att komma fram till vad jag har allergi mot.

Köpte en "torrboll" för att minska fuktigheten + en termometer till rummet.
Ska även köpa en fuktmätare.
Citera
2017-04-11, 16:32
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Efter att jag köpte allergitabletter igår på det latinamerikanska-apoteket så försvann
symptomen och jag blev snabbt frisk.
Jag kan fastställa att det är allergi jag har. Frågan är bara mot vad.
Så jag kommer att gå till läkare och göra en undersökning
för att komma fram till vad jag har allergi mot.

Köpte en "torrboll" för att minska fuktigheten + en termometer till rummet.
Ska även köpa en fuktmätare.

Haha.. aldrig tänkt på just en torrboll. Funkar såna ? trodde man behövde köpa avfuktare eller nåt..
Vad kostade den ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in