Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-10, 07:51
  #1
Medlem
drofasts avatar
Tjena!

Jag har spånat in mig mycket på att filma och fota mycket motocross.
Köpte en nikon d5100 för fotografierna men den funkar ju inte riktigt så bra för video.

Just nu har jag testat en panasonic fz200 som fungerade men jag var inte riktigt nöjd med den och vill testa steppa upp en prisklass.

Har läst och tittat lite på en Panasonic GH4 för den verkar vara en riktigt stabil kamera.

FZ200 kostar c:a 3000:- medans GH4 kostar c:a 7000:- med bara huset på rea sen får man väl lägga en fin slant till för linsen.

Vill ju kunna spela in i hög krispig kvalitet, helst valet av att kunna spela in i hög fps också i bra kvalitet.

Har ni något tips på en annan modell eller ska man bara ta och bita i det sura äpplet?

Tack på förhand!
Citera
2017-04-10, 09:59
  #2
Medlem
mmas avatar
Vad är det som inte funkar så bra med D5100?
Citera
2017-04-10, 11:53
  #3
Medlem
drofasts avatar
FPS'en är bara 30, vill gärna ha en möjlighet att spela in i högre fps.
Det är en riktigt bra kamera för fotografier men den presterar inte lika bra i video tycker jag.
Citera
2017-04-10, 15:33
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drofast
FPS'en är bara 30, vill gärna ha en möjlighet att spela in i högre fps.
Det är en riktigt bra kamera för fotografier men den presterar inte lika bra i video tycker jag.

Fps är ju inte hela sanningen. Oftast är det ju bättre att filma in30/60fps och se till att man har en kamera som levererar tillräcklig bandbredd för stt kunna interpolera ultrarapid i post.
Citera
2017-04-10, 20:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drofast
Tjena!

Jag har spånat in mig mycket på att filma och fota mycket motocross.
Köpte en nikon d5100 för fotografierna men den funkar ju inte riktigt så bra för video.

Just nu har jag testat en panasonic fz200 som fungerade men jag var inte riktigt nöjd med den och vill testa steppa upp en prisklass.

Har läst och tittat lite på en Panasonic GH4 för den verkar vara en riktigt stabil kamera.

FZ200 kostar c:a 3000:- medans GH4 kostar c:a 7000:- med bara huset på rea sen får man väl lägga en fin slant till för linsen.

Vill ju kunna spela in i hög krispig kvalitet, helst valet av att kunna spela in i hög fps också i bra kvalitet.

Har ni något tips på en annan modell eller ska man bara ta och bita i det sura äpplet?

Tack på förhand!

Sony RX10 MkII kanske kan vara något.
Det är en kompaktkamera som kostar 10K+, kameran kom 2015 så den borde även gå att hitta på begagnatmarknaden.
I kortare perioder (2 sekunder) klarar den att filma 240fps/1080P och 1000fps i lägre upplösning.
120fps/1080P kontinuerligt (iaf flera minuter).
Den har inbyggt ND-filter, är väderskyddad och saknar pekskärm.
Sensorn är bara på 1" så den är inte optimal om du ska filma mycket i svagt ljus.
Brännvidd 24 - 200 mm. Maximal bländaröppning F2,8 hela vägen.
Kameran har relativt bra kontinuerlig autofokus.

Lite blandade exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=KOw8HbPPTe0

https://www.youtube.com/watch?v=8xp50ED6MCg

https://www.youtube.com/watch?v=uazoGjcO1Fg

https://www.youtube.com/watch?v=H74tayo3Q50

https://www.youtube.com/watch?v=-x36cHY-4G0

En kort recension:
https://www.youtube.com/watch?v=7_pIg3WfXHU

En glad amatör som testat en del kameror:
https://www.youtube.com/watch?v=S_7GUkhpGSQ
__________________
Senast redigerad av Tugor 2017-04-10 kl. 21:00.
Citera
2017-04-11, 15:56
  #6
Medlem
drofasts avatar
Sony Kameran verkar ju riktigt bra, lite synd att den inte fungerar lika bra i lågt ljus men kanake kan förbise det, tackar för tipset!
Men priset ligger på c:a 13-14k och jag tror inte jag kommer lägga det på en kamera direkt sådär.
Där runt 7-10~ lockar mer.
Citera
2017-04-11, 20:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drofast
Sony Kameran verkar ju riktigt bra, lite synd att den inte fungerar lika bra i lågt ljus men kanake kan förbise det, tackar för tipset!
Men priset ligger på c:a 13-14k och jag tror inte jag kommer lägga det på en kamera direkt sådär.
Där runt 7-10~ lockar mer.

För några veckor sedan tog CyberPhoto 10K:-, nu har de höjt priset igen. Förra året lanserades en Mk III version, så det kommer nog fler erbjudanden när grossisten/handlarna vill rensa lagerhyllorna.
Men om man inte lägger väldigt stor vikt vid slowmotion-egenskaperna så är förmodligen GH4 ett bättre köp, i alla fall så länge den kostar 7K:- (+ objektiv).

"Sony RX10 II - Limitations, Pros & Cons - Watch this before buying (!)":
https://www.youtube.com/watch?v=98npCe9Z0QU
Citera
2017-05-08, 17:30
  #8
Medlem
Om du ska filma action så behöver du tänka rolling shutter, dvs hur snabbt kameran bygger bilden uppefrån och ner på sensorn. Min sony a6300 är tex katastrof för sport då allt som rör sig snabbt lutar snett i bilden (den är dock extremt bra annars). Alla "billiga" kameror med stor sensor har detta problem, vissa mer än andra. Gh4 är ok men inte bra när det gäller rolling shutter.

Om jag var dig och skulle filma motorcross och kanske handhållet så skulle jag titta på en videokamera, tex sony ax33/ax53. Dom har små sensorer och det ger större skärpedjup (lättare att fokusera men sämre vid dåligt ljus) och dom har den bästa bildstabiliseringen på marknaden. En liten sensor är en fördel utomhus på dagen men en nackdel innomhus och vid dåligt ljus.

Panasonic gh4 har en "liten" (micro 4:3) sensor men den är fortfaranda gigantisk i förhållande till en videokamera. Detta är bra för film, men dåligt för action.

Ska du filma ute i dagsljus och action så är en videokamera bäst med liten snabb sensor. Ska du skapa film och få snygg suddig bakgrund och "film look" så är tex gh4 ok med sin 4:3 sensor(fullformat är dock bäst).

En anna grej värt att tänka på är att gh4 och sony rx10 och andra fotokameror bara kan filma 30min innan man måste starta om filmningen. Det är en skattegrej i EU. GH5 har inte denna spärr och inte heller videokameror. Vissa kameror kan också överhetta. Tex sony a6300 som jag har klarar kanske 15min i solen innan den överhettar. Jag vet inte hur länge sony rx10 kan filma innan den överhettar. Gh5 överhetter aldrig och gh4 håller länge då jag har för mig att den har en inbyggd fläkt.
__________________
Senast redigerad av Bodiejunior 2017-05-08 kl. 17:50.
Citera
2017-05-13, 21:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Om du ska filma action så behöver du tänka rolling shutter, dvs hur snabbt kameran bygger bilden uppefrån och ner på sensorn. Min sony a6300 är tex katastrof för sport då allt som rör sig snabbt lutar snett i bilden (den är dock extremt bra annars). Alla "billiga" kameror med stor sensor har detta problem, vissa mer än andra. Gh4 är ok men inte bra när det gäller rolling shutter.

Om jag var dig och skulle filma motorcross och kanske handhållet så skulle jag titta på en videokamera, tex sony ax33/ax53. Dom har små sensorer och det ger större skärpedjup (lättare att fokusera men sämre vid dåligt ljus) och dom har den bästa bildstabiliseringen på marknaden. En liten sensor är en fördel utomhus på dagen men en nackdel innomhus och vid dåligt ljus.
Filmar du med 1080P 60fps eller 120fps så borde problemet med rolling shutter minska drastiskt jämfört med när du filmar med 4K, men visst, Sony ax33/ax53 har mindre problem med rolling shutter.

Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
En anna grej värt att tänka på är att gh4 och sony rx10 och andra fotokameror bara kan filma 30min innan man måste starta om filmningen. Det är en skattegrej i EU. GH5 har inte denna spärr och inte heller videokameror. Vissa kameror kan också överhetta. Tex sony a6300 som jag har klarar kanske 15min i solen innan den överhettar. Jag vet inte hur länge sony rx10 kan filma innan den överhettar. Gh5 överhetter aldrig och gh4 håller länge då jag har för mig att den har en inbyggd fläkt.
Inspelningstiden skiljer sig lite mellan olika versioner av GH4, GH4R har obegränsad inspelningstid.
Sony RX10 går att hacka så att den får längre inspelningstid (men förmodligen ryker garantin...).
Enligt folk som använt RX10 II blir den varm men den är betydligt mindre känslig för överhettning än A6300.
__________________
Senast redigerad av Tugor 2017-05-13 kl. 21:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback