2017-04-10, 07:33
Medlem
Hej,
Jag tänker prova hyra ut huset under maj-augusti medans familjen ändå bor i sommarstugan några mil utanför stan. Har skapat en annons och fått en första bokning. Jag använder "smart(?) prissättning" med valet att jag vill hyra ut så ofta som möjligt och min/max pris enligt rekommendationerna. Jag är dock lite osäker på hur smart prissättningen egentligen är. När jag skapade annonsen låg priset ganska lågt under hela sommaren men har på några dagar ökat med ca 50% till en nivå som jag kan tycka är väl hög. Är dock ca 40 dagar kvar tills uthyrningen börjar.

Mina frågor är:
- Någon som har erfarenhet av "smart prissättning". Anpassas priset på så sätt att uthyrningen maximeras, eller är det bättre att försöka sköta prissättningen manuellt inom samma min/max intervall?

- Ni med erfarenhet, ungefär hur långt i förväg brukar gästerna boka?

Tack på förhand!
Citera
2017-04-10, 08:05
Medlem
Tja!
Hade typ 4 bokningar i somras i min lägenhet. Jag körde på smart prissättning, den grundar sig på vilken säsong det är på året samt vad andra i din närhet som hyr ut med typ samma standard tar för pris. Jag var inte ute efter stora pengar, utan mer en go extraslant i vardagen. Jag kunde få mail om folk som ville bo hos mig inom två dygn, men var noggrann för min egna skull att inte lägga mig tillgänglig för tätt inpå föregående par eller mitt arbete eller liknande. Det är en jättebra app, men mer jobb inför hela projektet än man tror.

mvh
Citera
2017-04-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
Tja!
Hade typ 4 bokningar i somras i min lägenhet. Jag körde på smart prissättning, den grundar sig på vilken säsong det är på året samt vad andra i din närhet som hyr ut med typ samma standard tar för pris. Jag var inte ute efter stora pengar, utan mer en go extraslant i vardagen. Jag kunde få mail om folk som ville bo hos mig inom två dygn, men var noggrann för min egna skull att inte lägga mig tillgänglig för tätt inpå föregående par eller mitt arbete eller liknande. Det är en jättebra app, men mer jobb inför hela projektet än man tror.

mvh

Tack för svar. Fyra bokningar är mindre än jag hoppas på. Skulle gärna vilja hyra ut minst 10 gånger under ca tre månader. Ungefär hur långt i förväg skulle du säga att den genomsnittliga gästen kontaktade dig för att boka?
Citera
2017-04-10, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtim
Tack för svar. Fyra bokningar är mindre än jag hoppas på. Skulle gärna vilja hyra ut minst 10 gånger under ca tre månader. Ungefär hur långt i förväg skulle du säga att den genomsnittliga gästen kontaktade dig för att boka?

Jag hyr ut en av mina lägenheter utanför Uppsala, och gjorde som så att jag kollade vart andra låg i pris med ungefär samma efterfrågan, sen la jag mig lite under deras pris. Bokningarna kommer väldigt olika. Ibland 1v före ibland 1-2 mån. Med lite pussel så hade jag den uthyrd nästan hela tiden förra året. Mars-april i år har vart lite dött men det brukar dra igång runt maj som bäst.
Citera
2017-04-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Jag hyr ut en av mina lägenheter utanför Uppsala, och gjorde som så att jag kollade vart andra låg i pris med ungefär samma efterfrågan, sen la jag mig lite under deras pris. Bokningarna kommer väldigt olika. Ibland 1v före ibland 1-2 mån. Med lite pussel så hade jag den uthyrd nästan hela tiden förra året. Mars-april i år har vart lite dött men det brukar dra igång runt maj som bäst.

Tack för svar. När du säger lite pussel, anpassade du prissättningen manuellt? Låter lovande att du lyckades hålla bra beläggning. Själv vore jag väldigt nöjd om jag kom upp mot 50% av nätterna.
Jag har satt minsta antal nätter till 3 nätter. Baserat på dina erfarenheter, tror du att det blir en stor begränsning? Skulle kunna tänka mig färre nätter när jag inte har semester och ändå måste till jobbet. Vet dock inte om man kan sätta olika minsta antal nätter för olika perioder.
Citera
2017-04-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtim
Tack för svar. När du säger lite pussel, anpassade du prissättningen manuellt? Låter lovande att du lyckades hålla bra beläggning. Själv vore jag väldigt nöjd om jag kom upp mot 50% av nätterna.
Jag har satt minsta antal nätter till 3 nätter. Baserat på dina erfarenheter, tror du att det blir en stor begränsning? Skulle kunna tänka mig färre nätter när jag inte har semester och ändå måste till jobbet. Vet dock inte om man kan sätta olika minsta antal nätter för olika perioder.

Självklart reglerar jag priset efter hur länge gästen eller gästerna vill bo, som längst har jag haft boende 1 mån i stöten. Men då har det vart företag som behövt ha sin personal under tiden dom gjorde jobb. Jag har alltid styrt min egen prissättning, tycker det har fungerar utmärkt. Självklart höjer man lite under sommaren men jag har alltid legat lite under mina konkurrenter eller hur man ska se det 😁 Som tex när det va power meet i Västerås så höjde jag priset väldigt mkt och hade uthyrt under alla PM-dagar. Så beroende på läge så kan man ju alltid justera pris. Sen är det ju så att den lägenheten jag hyr ut ligger ju alltid rullande på airbnb eftersom jag bor på annat håll. Bra priser och lite lätt service, har funkat väldigt bra för mig.
Citera
2018-03-23, 18:17
Medlem
Jibezs avatar
Istället för att starta ny tråd tar jag det här. När får man sin utbetalning? Det står 24h efter att gästen checkat in. Hur vet dom att gästen checkat in? Eller tar dom bara för givet det när min incheckningstid har gått att gästen checkat in? Och sen skickas pengarna?
Citera
2018-08-29, 03:09
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
bor på annat håll.
Hur gör du då med nyckel? Tänker att det går ju om man är i samma stad/hus, annars svårt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in