Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-08-16, 13:58
  #73
Medlem
BoBerg31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Hemkommen från Italien. Ja, vad skall man säga? Blandad upplevelse. Det var som sagt inte första gången jag var i Italien, men förra gången var jag bara i norra.
Nu åkte vi ner till syd. Kan väl säga att mycket av standarden ligger strax under Östeuropa innan järnridåns kollaps. Idag hittar du inget sådant i Östeuropa mer.

Förstår helt och hållet din besvikelse, speciellt när man spenderar stora summor i Italien för denna upplevelse. Själv spenderade vi rumänska helgdagarna i Karpatien, billig boeande på hotell med bergsvy, god mat, fin spa, rumänsk bira för 20 lei på restaurang med nygrillade mici med senap. Papanasi till efterrätt. Lugn och ro (vi tog CFR och inte bilen så vi slapp alla bilköer) hela semestern. Och min fru vill absolut inte turista i Italien, vi har tillräckligt med bekanta som jobbar där som har berättat om hur verkligheten där är. Och ingen vill ge kvitto i Italien, här i Rumänien så får du t o m kvitto på mest avsides belägna kiosken utan att be om det separat.
Citera
2023-08-16, 15:10
  #74
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoBerg31
Förstår helt och hållet din besvikelse, speciellt när man spenderar stora summor i Italien för denna upplevelse. Själv spenderade vi rumänska helgdagarna i Karpatien, billig boeande på hotell med bergsvy, god mat, fin spa, rumänsk bira för 20 lei på restaurang med nygrillade mici med senap. Papanasi till efterrätt. Lugn och ro (vi tog CFR och inte bilen så vi slapp alla bilköer) hela semestern. Och min fru vill absolut inte turista i Italien, vi har tillräckligt med bekanta som jobbar där som har berättat om hur verkligheten där är. Och ingen vill ge kvitto i Italien, här i Rumänien så får du t o m kvitto på mest avsides belägna kiosken utan att be om det separat.

Just nu sitter jag i Wroclaw, Polen och det känns som att förflyttas 50 år framåt i tiden. Vill du uppleva järnridån så ta till södra Italien.
Det som ändå var riktigt bra i Italien är maten på vissa ställen. Italienare kan det där med bra mat. Dock fanns det ett ställe där jag ville skicka en stol i käften på krögaren, men det är en annan historia.
Soligt väder och massor av bad.
Däremot är italiensk service och organisation av olika slag en jävla sorg. Vi skulle åka buss från Napoli till Bari. En bussterminal helt utan skyltar (med undantag för dålig reklam) och bussar utan skyltar. Man fick lust att gå in i bussen och slå förarens käft mot instrumentpanelen. Bussen är typ en Mercedes med digital display på utsidan som visar destinationen då kan du väl för fan använda funktionen genom att knappa in destinationen på displayen. Nej i bästa fall försökte de skriva handskrivna lappar medan det som stod på displayen inte gällde.
Det är här man inser varför Volvo är en bättre bil än Fiat och så kommer det fortsätta att vara.
Citera
2023-08-16, 15:24
  #75
Medlem
"Ni har fina tjejer där borta."
Citera
  • 6
  • 7
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2829181

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback