Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-10, 04:59
  #1
Medlem
Sedan 3 veckors tid har jag bott i staden Cluj i rumänien.
Många hemma i svea rike tror nog att rumänien är ett u-land där det inte finns ett skit att göra men jag måste tyvärr göra er besvikna
Länge sedan jag var på kafeér, nattklubbar, parker eller bara strosa runt på stan där kände sådan lycka som jag gör nu.

Kan börja med nattklubbarna:
Galet fett när det kommer till ljudsystem, visuella effekter, hur fräscha alla ställen är m.m.
Ljud och ljudsystem man helt enkelt skulle drömt om i svea rike.
Det bokas en hel del större internationellt kända dj´s och det kostas på rätt fläskigt inför lite större events.
Folk klär sig fräscht, civilicerade, trevliga och nyfikna.

Kafeér och restauranger:
Erbjuds väldigt mycket "västerlänskt"
Finns en hel del pubbar som har skön mysig känsla med brett spektrum med diverse alkoholhaltiga drycker.
Känns väldigt Irland eller Skottland på många ställen med röd tegelvägg och tak, mörk träinredning med finare fatöl.
Resturanger:
Wow! Bara en sådan sak som att kunna beställa pizza men med 5-7 olika sorter av ost att valja bland, vad för typ av deg, vedeldade ugnar, superfräscha råvaror för mindre än 30 spänn
Finns MASSOR av finare resturanger också som skulle fått flesta finare ställen i svea att se minst sagt patetiska ut.

Lägenheter:
Nu tar min hyresvärd en ockerhyra (i rumänska mått) och jag betalar 375euro för ett 2 rok i centrala Cluj på översta våning med ca 30kvm stor takterass. Jag klagar inte då inredningen är superfräsch och jag själv fick vara delaktig i val av de möbler som ingår i hyran.
Stor rymlig toalett med en stor badkar med dvs bubbelfinesser

Helhetsintryck:
Staden känns faktiskt som att gå i en botanisk trädgård.
Det kostas på en hel del med att hålla staden ren, plantering av växter, dvs ljuseffekter under kvällen, många rymliga uteserveringar m.m.
Som många städer i Rumänien finns det väldigt mycket historiska monument. Ger ett pompöst / svullstigt intryck.

Visst finns det fattigdom precis som i alla andra länder och här i Rumänien är den ännu mer kännbar då de rika oftast glider runt i 700.000kr bilar medan de fattigaste i landet tar sig fram med åsna och släp men på nå viss finns det en viss charm i det också... att det gamla än idag finns kvar och allt inte blivit så västerlänskt.

Inte så mycket jag vill diskutera egentligen utan vill verkligen rekommendera folk att göra en visit till rumänien och se sig omkring ifall de vill komma undan med billig semester.

SKulle säga att man helst ska undvika Bukarest för där händer mycket av skiten precis som alla andra huvudstäder



Mitt sista inlägg här på flashback

Ta hand om er!
__________________
Senast redigerad av SharperSkin 2017-04-10 kl. 05:25.
Citera
2017-04-10, 05:13
  #2
Medlem
Du har flyttat till Rumänien, okej då vet vi... Eller var det något du ville diskutera?
Citera
2017-04-10, 05:15
  #3
Avstängd
Är du rumän?
Varför flyttade du?
Kan de engelska där?
Citera
2017-04-10, 05:21
  #4
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharperSkin
Sedan 3 veckors tid har jag bott i staden Cluj i rumänien.
Många hemma i svea rike tror nog att rumänien är ett u-land där det inte finns ett skit att göra men jag måste tyvärr göra er besvikna
Länge sedan jag var på kafeér, nattklubbar, parker eller bara strosa runt på stan där kände sådan lycka som jag gör nu.

Kan börja med nattklubbarna:
Galet fett när det kommer till ljudsystem, visuella effekter, hur fräscha alla ställen är m.m.
Ljud och ljudsystem man helt enkelt skulle drömt om i svea rike.
Det bokas en hel del större internationellt kända dj´s och det kostas på rätt fläskigt inför lite större events.
Folk klär sig fräscht, civilicerade, trevliga och nyfikna.

Kafeér och restauranger:
Erbjuds väldigt mycket "västerlänskt"
Finns en hel del pubbar som har skön mysig känsla med brett spektrum med diverse alkoholhaltiga drycker.
Känns väldigt Irland eller Skottland på många ställen med röd tegelvägg och tak, mörk träinredning med finare fatöl.
Resturanger:
Wow!

Jag kommer från Arad, inte jätte långt från dig i Cluj. Kom till Sverige när jag var 8 år. Rumänien är ett fantastiskt land ur många synpunkter men du baserar allt på utelivet. Gissar på att du är rätt ung och förstår dig men när du börjar titta på hur landet fungerar så kommer du inse varför utvecklingen är som den är. Det är bara några årtionden sen kommunismen föll trots allt. Du är Svensk? Då blir du behandlad därefter men är du Rumän så är du ingen. De vill ha din plånbok och när du inte har något att komma med så lämnar de dig illa kvickt.

Jag överdriver inget här och vill inte förstöra dina förväntningar. Men ta allt med en nypa salt. Finns mer bakom all mat, alkohol och fina fasader. Njut!
Citera
2017-04-10, 05:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Jag kommer från Arad, inte jätte långt från dig i Cluj. Kom till Sverige när jag var 8 år. Rumänien är ett fantastiskt land ur många synpunkter men du baserar allt på utelivet. Gissar på att du är rätt ung och förstår dig men när du börjar titta på hur landet fungerar så kommer du inse varför utvecklingen är som den är. Det är bara några årtionden sen kommunismen föll trots allt. Du är Svensk? Då blir du behandlad därefter men är du Rumän så är du ingen. De vill ha din plånbok och när du inte har något att komma med så lämnar de dig illa kvickt.

Jag överdriver inget här och vill inte förstöra dina förväntningar. Men ta allt med en nypa salt. Finns mer bakom all mat, alkohol och fina fasader. Njut!

Jag är mycket väl medveten om detta
De vänner jag har gjort här har det någorlunda gott ställt och vi har träffats pga gemensamma hobbys.
Hobbys som kräver att man har en del pengar.
Har nog också turen att jag blev ihop en rumänska som kom till svea 1992 som jag övertala att flytta med mig till Cluj efter att vi semestra här flertal gånger de senaste 14 månader.
Arad är förövrigt en väldigt vacker stad
Citera
2017-04-10, 05:57
  #6
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharperSkin
Jag är mycket väl medveten om detta
De vänner jag har gjort här har det någorlunda gott ställt och vi har träffats pga gemensamma hobbys.
Hobbys som kräver att man har en del pengar.
Har nog också turen att jag blev ihop en rumänska som kom till svea 1992 som jag övertala att flytta med mig till Cluj efter att vi semestra här flertal gånger de senaste 14 månader.
Arad är förövrigt en väldigt vacker stad


Är glad för eran skull och att du är medveten om hur landet ur många aspekter är ett u-land. Jag har märkt den nya generationen i Rumänien börjar ändra mentaliteten vilket är positivt. Tyvärr dröjer det minst 30 år till innan det börjar hända saker på nationell skala.

Arad är fint. Nära till Ungern om man nu gillar Ungern samt nära till Timisoara som är epicentrum i västra Rumänien.

Cluj skulle jag säga är en utav de vackraste städerna i landet. Underbar arkitektur. Kanske kan vi ses över lite mici cu mustar si o gura de tuica någon dag om du inte vet vad det är så fråga din flickvän.

Best of luck!
Citera
2017-04-10, 05:58
  #7
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharperSkin
Sedan 3 veckors tid har jag bott i staden Cluj i rumänien.
Många hemma i svea rike tror nog att rumänien är ett u-land där det inte finns ett skit att göra men jag måste tyvärr göra er besvikna
Länge sedan jag var på kafeér, nattklubbar, parker eller bara strosa runt på stan där kände sådan lycka som jag gör nu.

Kan börja med nattklubbarna:
Galet fett när det kommer till ljudsystem, visuella effekter, hur fräscha alla ställen är m.m.
Ljud och ljudsystem man helt enkelt skulle drömt om i svea rike.
Det bokas en hel del större internationellt kända dj´s och det kostas på rätt fläskigt inför lite större events.
Folk klär sig fräscht, civilicerade, trevliga och nyfikna.

Kafeér och restauranger:
Erbjuds väldigt mycket "västerlänskt"
Finns en hel del pubbar som har skön mysig känsla med brett spektrum med diverse alkoholhaltiga drycker.
Känns väldigt Irland eller Skottland på många ställen med röd tegelvägg och tak, mörk träinredning med finare fatöl.
Resturanger:
Wow! Bara en sådan sak som att kunna beställa pizza men med 5-7 olika sorter av ost att valja bland, vad för typ av deg, vedeldade ugnar, superfräscha råvaror för mindre än 30 spänn
Finns MASSOR av finare resturanger också som skulle fått flesta finare ställen i svea att se minst sagt patetiska ut.

Lägenheter:
Nu tar min hyresvärd en ockerhyra (i rumänska mått) och jag betalar 375euro för ett 2 rok i centrala Cluj på översta våning med ca 30kvm stor takterass. Jag klagar inte då inredningen är superfräsch och jag själv fick vara delaktig i val av de möbler som ingår i hyran.
Stor rymlig toalett med en stor badkar med dvs bubbelfinesser

Helhetsintryck:
Staden känns faktiskt som att gå i en botanisk trädgård.
Det kostas på en hel del med att hålla staden ren, plantering av växter, dvs ljuseffekter under kvällen, många rymliga uteserveringar m.m.
Som många städer i Rumänien finns det väldigt mycket historiska monument. Ger ett pompöst / svullstigt intryck.

Visst finns det fattigdom precis som i alla andra länder och här i Rumänien är den ännu mer kännbar då de rika oftast glider runt i 700.000kr bilar medan de fattigaste i landet tar sig fram med åsna och släp men på nå viss finns det en viss charm i det också... att det gamla än idag finns kvar och allt inte blivit så västerlänskt.

Inte så mycket jag vill diskutera egentligen utan vill verkligen rekommendera folk att göra en visit till rumänien och se sig omkring ifall de vill komma undan med billig semester.

SKulle säga att man helst ska undvika Bukarest för där händer mycket av skiten precis som alla andra huvudstäder



Mitt sista inlägg här på flashback

Ta hand om er!


Varför sluta skriva på flashback bara för att du flyttat till Rumänien?
Du måste utveckla dig lite, (Har man sagt A måste man säga B typ) Hur försörjer du dig t.ex?
Citera
2017-04-10, 06:01
  #8
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Varför sluta skriva på flashback bara för att du flyttat till Rumänien?
Du måste utveckla dig lite, (Har man sagt A måste man säga B typ) Hur försörjer du dig t.ex?

Hmm, han jobbar precis som alla andra eller så har han ärvt pengar. Finns väl bara två alternativ.
Citera
2017-04-10, 06:07
  #9
Medlem
Germanofils avatar
  • Vad jobbar du med där? Vilket språk gäller på ditt jobb?
  • Har du lärt dig rumänska genom din flickvän eller hankar du dig fram på engelska?
  • Hur funkar det med sjukförsäkring i Rumänien?
Citera
2017-04-10, 06:34
  #10
Medlem
SnilleFixs avatar
Jävligt snygga tjejer där. Bra mix på dom.
Citera
2017-04-10, 07:33
  #11
Medlem
Europes avatar
Det är nog bekant att Rumänien knappast är ett u-land. Samtidigt är det inte direkt ett av de mest utvecklade länderna heller. Landet lider av en hel del korruption och är EU:s fattigaste land. Landsbygden är fattigt, medan många högutbildade i städerna har det knapert, inte minst för att levnadskostnaderna är ändå relativt höga i de större städerna.

T.ex. kan en läkare som bor i Bukarest ha det svårt att få lönen att räcka till enbart boende, pendling och mat för dagen. Dessutom påstås det åtminstone att många läkare måste muta för att t.ex. få en tjänst på ett sjukhus. Däremot är det mer tvivelaktigt att det stämmer att man måste muta läkare för att få en bra vård (sjukvården är gratis och det gäller även för andra EU-medborgare som kanske inte alls har någon tanke på att man skulle tänkas behöva muta någon), men åtminstone tror många rumäner, på grund av landets långa korruptionskultur, att man måste muta för att få den bästa vården, samtidigt som en läkare som erbjuds en muta kanske frestas att ta emot den på grund av den taskiga privatekonomin, även om det kanske inte alls behövs en muta.

Det är i ljuset av ovanstående man bör betrakta romska klaner som värvar klanmedlemmar för diverse verksamhet i resten av EU. En tiggare i Sverige kan dra in betydligt mer i månaden än en läkares inkomst i Rumänien.

Det sagt, så undrar jag TS ska jobba med i Rumänien? Eller handlar det egentligen om att glida runt där så länge pengarna räcker, istället för att flytta dit permanent?

Edit: Kom på att jag råkade nämna Bulgariens huvudstad...jag ändrade det.

Jag kom på att en del av det jag skrev nog är saker jag minns om Bulgarien (t.ex. om läkarnas situation). Men jag har för mig att det inte ska skilja sig överdrivet mycket mellan länderna. Åtminstone är de ju båda de i särklass fattigaste EU-länderna, samt båda har romska klaner som verkar runt om i EU.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-04-10 kl. 07:44.
Citera
2017-04-10, 08:00
  #12
Medlem
jugbandbluess avatar
intressant. alla de rumäner jag träffat har varit just civiliserade, välutbildade och roliga. och då menar jag etniska rumäner, inte de som media kallar rumäner.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2829181

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback