2017-04-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Någonstans får man dra en gräns. Kan du inte tillämpa de traditionella kriterierna för överklass idag, så har definitionen dött ut, och man får strukturera definitionen efter nya parametrar. Om överklass i sin renaste definitionen är samhällets mest gynnade samhällsklass, så blir det svårt idag att definiera på annat vis än utifrån socioekonomisk situation. Politisk karriär är lika nåbart för en Bildt som det är för en Ygeman. Rojalistiskt blodsband är inte ett krav för kungahuset, och kulturell elit tillhör Skarsgård så väl som Vikander.

Hur mäts gynnsamhet, om vem som helst idag har tillgång till de finaste salongerna?

Fast vem som helst har inte tillgång till allt, allt från bilar, bostads områden, privatjet, bästa resturanger, skräddarsydda kläder, lyxmärken etc.

Rika kommer så klart inte sitta 12 timmar vänta på akuten när dom behöver få vård etc.

Så grunden är alltid tillgångar / pengar, och kontakter. Även om en fattig kvinna skulle kunna gifta sig rik för komma in i den klassen.

Överklass kanske man då ska översätta som Adel och släktband i vissa familjer. Som även äger vissa titlar och fortfarande kan ärvas. Även om man nödvändigtvis inte behöver pengar för ärva titel så brukar ändå dom familjer vara förmögna från grunden.

Så kommer fortfarande finnas folk som endast är rika, sedan kommer så klart Adel och dom familjer även leva vidare. Och båda kommer leva sitt liv olika, för vissa familjer kommer fortfarande traditioner leva vidare och där släktband är viktigast av allt.
Citera
2017-04-11, 13:30
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag tycker definitionerna om medelklassen som de med akademisk utbildning fungerar bra. Överklassen blir då de som förutom bildning innehar fördelar av andra slag, kanske familjeföretag som genererar stors värden? Kanske tillhör ledningen i de riktigt stora företagen?

Skall man vara allvarlig är ju faktiskt 20 mille kapital under ett arbetsliv inte galet högt, speciellt inte om vi räknar in värdeökningen på bostäder i det. Två personer med 50k i månaden var lägger ju tillsammans utsn problem undan 30k i månaden om de inte snålar alls, det blir ca 15 miljoner på 25 år med en försiktig avkastning. Att få 50k i bruttolön kräver ju inte att man är i absoluta toppen bland akademikerna.
Jag får be dig vara mer konsekvent om du ska fortsätta diskussionen. Du kan inte ifrågasätta det socioekonomiska pespektivet för att sedan bekräfta det jag precis skrivit.

En nettolön på 50tkr kräver en bruttolön på 90tkr. Sådana löneanspråk kräver mer än en kandidatexamen. Om du menar att de gemensamma inkomsterna skulle uppgå till 50tkr, och att en familj skulle enligt dig lägga mer än 60 % av hushållsinkomsterna i sparande känns ytterst orealistiskt.
Recovery time för börs- och bostadskrascherna de senaste 25 åren verkar ha seglat dig förbi huvudet likaså.
Citera
2017-04-11, 13:33
Medlem
Citat:
Jag tycker definitionerna om medelklassen som de med akademisk utbildning fungerar bra. Överklassen blir då de som förutom bildning innehar fördelar av andra slag, kanske familjeföretag som genererar stors värden? Kanske tillhör ledningen i de riktigt stora företagen?

Skall man vara allvarlig är ju faktiskt 20 mille kapital under ett arbetsliv inte galet högt, speciellt inte om vi räknar in värdeökningen på bostäder i det. Två personer med 50k i månaden var lägger ju tillsammans utsn problem undan 30k i månaden om de inte snålar alls, det blir ca 15 miljoner på 25 år med en försiktig avkastning. Att få 50k i bruttolön kräver ju inte att man är i absoluta toppen bland akademikerna.

Att spara ihop pengar och få dom växa på 20-50 år visst men även tråkigt liv då, är man fri och lever ett bekvämt liv går det åt alla fall runt 4 miljoner netto per år för klara hålla den levnadsstandard. Vissa länder krävs det lite mer i och har man barn får man lägga till någon miljon alla fall.

Och då få man ändå inte någon överlyx precis, vill man kunna göra lite längre resor månadsvis med privatjet och lite längre yach turer krävs det alla fall 24 miljoner kunna slösa per år.

Har man väl ökat sin levnadsstandard så klarar man inte gå tillbaka, pengar bara flyger ut. Pengar tappar sitt värde. En flygresa i första klass med separat FBO VIP med egen terminal / rum går 80-120k iväg direkt. 10-14 dagar hotell 60-100k iväg. Och resa runt i världen varje månad blir det hel del per år som bara rinner iväg. 40-60k per mat / dryck per månad är extremt enkelt slösa, man behöver inte ens gå på dyraste ställen för slå det. Dyraste ställen skulle 40-60k motsvara en kväll.

Om folk bara visste kostnaden för lite större yacht i timmen i bränslekostnad endast så, visst i MENA region billigt fylla upp men inom EU och liknande med extrem hög skatt.

Sedan ingen mening spara pengar hela livet som du inte hinner använda innan du dör, och oavsett i din beräkning krävs det även 2 personer lyckas hålla ihop i 25 år. Och halva pengarna är endast din del. Sedan nog fåtal 20 åringar som kommer ut får ett jobb direkt med 50k lön. Andra felet är vi räknade på vad exempel 20 miljoner är värda idag, om 25 år kommer 20 miljoner med inflation motsvar mycket högre.
Citera
2017-04-11, 13:39
Medlem
Citat:
Jag får be dig vara mer konsekvent om du ska fortsätta diskussionen. Du kan inte ifrågasätta det socioekonomiska pespektivet för att sedan bekräfta det jag precis skrivit.

Var har jag motsatt mig det? Jag har motsatt mig att det enbart skulle handla om en inkomst/kapitalfråga samt var den gränsen går. Dvs en obildad som vinner på lotto är fortfarande obildad oberoende av kapitalet. Inte heller tycker jag att en akademiker med 100k brutto i månaden jamnar högre än övre medelklass.

Citat:
En nettolön på 50tkr kräver en bruttolön på 90tkr. Sådana löneanspråk kräver mer än en kandidatexamen. Om du menar att de gemensamma inkomsterna skulle uppgå till 50tkr, och att en familj skulle enligt dig lägga mer än 60 % av hushållsinkomsterna i sparande känns ytterst orealistiskt.
Recovery time för börs- och bostadskrascherna de senaste 25 åren verkar ha seglat dig förbi huvudet likaså.

Vem har sagt något om nettolön? Jag pratade bruttolön vilket är normen om inget annat specificeras, dvs runt 74k netto totalt in i hushållet.

För övrigt är det komiskt att du tror att löneanspråk på 90k i månaden skulle kräva mer utbildning än en kandidatexamen. Utbildning betyder väldigt lite efter några år i arbetslivet.
Senast redigerad av Akt 2017-04-11 kl. 13:41.
Citera
2017-04-11, 14:09
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Baserat på vad du skrivit tidigare, så är du inte bara i toppen av löneligan, du är i den yttersta toppen av ditt egna yrke. Du har angivit att du bara för några månader sedan övervägde att flytta hela familjen till ett annat land, för en lön som i detta fall skulle vara lägre än din nuvarande, så jag ställer mig frågandes till sanningshalterna i dina inlägg. Du kan vara undantaget som bekräftar regeln, men jag tvivlar på det.

.

Du kan tvivla så mycket du vill, det påverkar inte hur verkligheten ser ut.

Jag har flyttat utomlands förut till en lägre lön, jag flyttade med familj till Mauritius (med en lägre lön), och stannade där två år innan vi kom hem igen 2014 (Fru, barn och hundar). Jag har bott på fyra kontinenter och arbetat i en herrans massa länder så det är inga konstigheter, jag tycker det är spännande med förändring.

Gällande min lön så känner jag många som tjänar mera (väldigt mycket mera i vissa fall) och jag ser inga konstigheter i det. Jag har tidigare arbetat som managementkonsult under ett antal år och har genom det byggt upp en specifik kompetens som belönar mig med en viss lönenivå, så enkelt är det.
Senast redigerad av Pershagen76 2017-04-11 kl. 14:28.
Citera
2017-04-11, 14:12
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Var har jag motsatt mig det? Jag har motsatt mig att det enbart skulle handla om en inkomst/kapitalfråga samt var den gränsen går. Dvs en obildad som vinner på lotto är fortfarande obildad oberoende av kapitalet. Inte heller tycker jag att en akademiker med 100k brutto i månaden jamnar högre än övre medelklass.
Det blir väldigt tvetydigt (och även motsatt hel den traditionella definitionen) när du nu vill prata den socioekonomiska situationen, för tidigare skriva saker som exempelvis
Citat:
Övre medelklassen innefattar ju även de svinrika så jag försår inte vad du vill uppnå,
Citat:
Varför pratar du om 99% hela tiden? De 1% högsta inkomsterna är ju full med medelklasspersoner.
Citat:
Själv tycker jag klasstänket är bättre eftersom det pratar mer än bara vad man tjänar. Det tar in aspekter som bildning med mera i det hela.

Du har målat in dig i ett hörn. Du är nu varse om att den traditionsenliga definitionen är ursuddad, och här står du med en högst subjektiv (och även flyktig) åsikt, som verkar landa i utbildning och Net worth. Om den första personen som skrev nu har en M.Sc, MBA, eller annan spännande titel i sitt CV, så måste han per din definition inräknas som Överklass.

Citat:
Vem har sagt något om nettolön? Jag pratade bruttolön vilket är normen om inget annat specificeras, dvs runt 74k netto totalt in i hushållet.

För övrigt är det komiskt att du tror att löneanspråk på 90k i månaden skulle kräva mer utbildning än en kandidatexamen. Utbildning betyder väldigt lite efter några år i arbetslivet.
Lycka till i din fantasivärld. Förklara gärna hur två bruttolöner på 50tkr kan motsvara NET 74tkr
Citera
2017-04-11, 14:19
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Lycka till i din fantasivärld. Förklara gärna hur två bruttolöner på 50tkr kan motsvara NET 74tkr

Kanske lite i överkant men där jag bor så skulle det landa på ca 70k (Täby)
Citera
2017-04-11, 14:25
Medlem
Citat:
Det blir väldigt tvetydigt (och även motsatt hel den traditionella definitionen) när du nu vill prata den socioekonomiska situationen, för tidigare skriva saker som exempelvis

Du har målat in dig i ett hörn. Du är nu varse om att den traditionsenliga definitionen är ursuddad, och här står du med en högst subjektiv (och även flyktig) åsikt, som verkar landa i utbildning och Net worth. Om den första personen som skrev nu har en M.Sc, MBA, eller annan spännande titel i sitt CV, så måste han per din definition inräknas som Överklass.

Tycker du börjar läsa det som skrivits, gärna flera gånger då du verkar ha problem med det. Jag hävdar att det är mer än inkomst/kapital som påverkar vilken klass man tillhör, du däremot har bara dillat om inkomster högre än andra osv. Förklara gärna varför du tycker att endast inkomst/kapital bestämmer klasstillhörighet.

Och hade du läst det jag skrev så hade du insett att bara för att personen har en utbildning så skulle det göra personen till överklass.

Citat:

Sorry, tänkte två löner på 55k men skrev 50k. Vid 50k blir det ca 70k netto vilket inte förändrar att man kan lägga undan 30k i månaden.
Senast redigerad av Akt 2017-04-11 kl. 14:31.
Citera
2017-04-11, 14:35
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Tycker du börjar läsa det som skrivits, gärna flera gånger då du verkar ha problem med det. Jag hävdar att det är mer än inkomst/kapital som påverkar vilken klass man tillhör, du däremot har bara dillat om inkomster högre än andra osv. Förklara gärna varför du tycker att endast inkomst/kapital bestämmer klasstillhörighet.

Och hade du läst det jag skrev så hade du insett att bara för att personen har en utbildning så skulle det inte göra något för vad jag tycker angående klasstillhörighet
Behövs inte, jag har gjort min ståndpunkt så pass klar att du närmast övergett dina egna värdegrunder till förmån för retoriken undertecknad delger. Små halmstrån för att ge skenet av att du är av annan åsikt hjälper tyvärr inte när man över dagens gång ser hur du mer och mer kuvar dig vid ifrågasättandet.

Om en lottomiljonär startar ett handelsimperium, kommer dennes avkomma (med rätt utbildning förstås) vara inkluderade i din Överklass?

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Kanske lite i överkant men där jag bor så skulle det landa på ca 70k (Täby)
69 210 SEK/NTO exklusive kyrkskatten

Det är ändå ett oresonligt argument ifrån tidigare person, att du skulle genom sparat kapital på 30tkr/månad utan besvär skulle få ihop 15mkr (fast originalsumman var 20mkr) inom loppet av 25 år. Det krävs en väldigt kontinuerlig och hög avkastning per år, och med tanke på hur -90 och -00 såg ut för börsen så väl som svensk bostadsmarknad, så finns det mycket att önska av den strategin.
Citera
2017-04-11, 14:35
Medlem
Citat:
Att du dammar av definitioner från tidigt 1900-tal från Wikipedia, så betyder det inte att du förstått det hela rätt. Klasserna är då nedbrutet i svenskt samhälle, att det är mer realistiskt att tala låginkomst, medel, och höginkomst.

Tillhör du toppskiktet i Sverige som har inkomster och kapital som är långt över de övriga 99 %, så är du garanterat mer än bara "övre medelklass". Du verkar ha en naiv och nästan tragikomisk världsbild om en värld med aristokrater och frimurare.

Nu går du för hårt fram. Sociologiska definitioner av klass är mycket träffsäkrare än ekonomiska definitioner om nu klasstillhörighetens syfte är att säga någonting om en persons eller grupps preferenser och livsval. Och jag ser verkligen inget annat syfte med att överhuvudtaget tala om klass.
Citera
2017-04-11, 14:45
Medlem
Citat:
Behövs inte, jag har gjort min ståndpunkt så pass klar att du närmast övergett dina egna värdegrunder till förmån för retoriken undertecknad delger. Små halmstrån för att ge skenet av att du är av annan åsikt hjälper tyvärr inte när man över dagens gång ser hur du mer och mer kuvar dig vid ifrågasättandet.

Nu ger jag dig rådet för sista gången, läs om, läs rätt. Börjar förstå varför du tycker det är ouppnåliga summor vi pratar om...

Citat:
Om en lottomiljonär startar ett handelsimperium, kommer dennes avkomma (med rätt utbildning förstås) vara inkluderade i din Överklass?

Inte omöjligt så som jag säger är det flera saker som ingår. Om vi vänder på det, anser du att lottomiljonären går från arbetarklass till överklass så fort numrena kommer upp på skärmen eller först när pengarna är på kontot? Eftersom du endast tycker inkomst/kapital spelar in?

Citat:
69 210 SEK/NTO exklusive kyrkskatten

Det är ändå ett oresonligt argument ifrån tidigare person, att du skulle genom sparat kapital på 30tkr/månad utan besvär skulle få ihop 15mkr (fast originalsumman var 20mkr) inom loppet av 25 år. Det krävs en väldigt kontinuerlig och hög avkastning per år, och med tanke på hur -90 och -00 såg ut för börsen så väl som svensk bostadsmarknad, så finns det mycket att önska av den strategin.

Räknade på 15 eftersom att gå 5 plus på bostäder de senaste 25 åren inte är speciellt konstigt. Och tycker inte att realavkastning på 4% per år skulle vara konstigt för denna period heller.
Citera
2017-04-11, 15:10
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Nu ger jag dig rådet för sista gången, läs om, läs rätt. Börjar förstå varför du tycker det är ouppnåliga summor vi pratar om...
Nu är det du som lyssnar väldigt noggrant. Jag tröttnar på din lilla sidodiskussion om en lottomiljonärs vara eller inte vara, för denne är ett icke-argument. Denne är en fullständigt oväsentlig karaktär i diskussionen, ett undantag till normen. Du däremot har vänt 180 efter din lilla snabbkurs på Wikipedia-definitioner, och är all-in på socioekonomisk situation följt av utbildningsnivå. Fullständigt tramsande ifrån din sida, för du inte lägger locket på din dubbelmoral.

Citat:
Räknade på 15 eftersom att gå 5 plus på bostäder de senaste 25 åren inte är speciellt konstigt. Och tycker inte att realavkastning på 4% per år skulle vara konstigt för denna period heller.
På 90-talet så tappade bostadsmarknaden 75 % av sitt värde. Det tog över 7 år att plocka upp spillrorna efter den fadäsen, och med en väldigt mellanmjölkig marknad ända in till 10-talet. År 2000 kraschade Telekommarknaden (en tidigare konjuktursäker marknad), och de som var aktiva investerare under -97, -98, -99 fick aldrig tillbaka kapitalet ifrån sina investeringar. Det tog 5 år för OMXS30 att återhämta sig ordentligt ifrån finanskraschen ifrån 2009.

Hur tror du då att du ska kunna säkra en stabil tillväxt av denna magnitud, när vi inte har en aning om framtida kraschar? Om du lyckas om 25 år, så vill jag gratulera. Statistiskt sett så kommer du nog tyvärr bränna dig långt innan du nått ditt slutmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in